آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

ایستگاه هواشناسی تخصصی در حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۱۲۷۸۵
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
ایستگاه هواشناسی تخصصی در حرم مطهر امام رضا (ع)
به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی، «ایستگاه تخصصی و مدرن هواشناسی» به زودی در حرم مطهر رضوی راه اندازی می‌شود.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ قرار است به زودی «ایستگاه تخصصی و مدرن هواشناسی» در حرم مطهر رضوی راه اندازی شود و برای رفاه حال زائران، پیش بینی‌های دقیق تری از آب وهوای مشهد داشته باشد.

البته پیش از این و در اواخر خرداد سال ۱۳۹۴ نخستین ایستگاه سنجش گاز‌های آلاینده هوا، ذرات و گردوغبار در باب الجواد (ع) حرم مطهر رضوی راه اندازی شده بود. این ایستگاه که با هزینه یک میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان هواشناسی به بهره برداری رسیده بود، علاوه بر اندازه گیری پارامتر‌های آلاینده هوا، امکان سنجش متغیر‌هایی مانند جهت باد و دمای هوا را نیز دارد.

حالا قرار است این ایستگاه جدید هواشناسی با هدف اطلاع رسانی دقیق و به موقع پدیده‌های ناگهانی آب وهوایی در حرم مطهر رضوی به نوعی جایگزین ایستگاه پیشین شود و زائران بارگاه منور رضوی بتوانند با بهره گیری از داده‌های پیش بینی شده این ایستگاه، برنامه ریزی بهتری برای زیارت داشته باشند. همچنین این اطلاع رسانی دقیق می‌تواند در مدیریت پدیده‌های ناگهانی آب وهوایی نقش مثبت و بسزایی داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا و با تأیید خبر راه اندازی ایستگاه مدرن و تخصصی هواشناسی ویژه حرم مطهر رضوی، گفت: راه اندازی و تأمین ایستگاه‌های هواشناسی در کشور به سختی انجام می‌شود، اما با سفر رئیس سازمان هواشناسی کشور به مشهد، مقرر شده است که به زودی یک ایستگاه هواشناسی ویژه حرم مطهر امام‌رضا (ع) راه اندازی شود. این ایستگاه کد بین المللی خواهد داشت و در سراسر دنیا اطلاعات آن پخش می‌شود.

هفته آینده؛ تحویل دستگاه

محسن عراقی زاده با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی خرید دستگاه لازم را برعهده گرفته است و هفته آینده به مشهد تحویل می‌شود، بیان کرد: درباره این ایستگاه با معاونت امور زائران حرم مطهر رضوی رایزنی و جانمایی آن نیز انجام شده است.

او ادامه داد: پیشنهاد راه اندازی این ایستگاه از سوی سازمان هواشناسی و به دلیل ضرورت ایجاد آن ارائه شده و با استقبال آستان قدس رضوی همراه بوده است. بناست که این دستگاه در محوطه حرم نصب شود.

عراقی زاده با بیان اینکه هر ایستگاه هواشناسی در حالت عادی شعاع بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد، افزود: این ایستگاه اختصاصی حرم مطهر رضوی است و اطلاعات آب وهوایی حرم امام رضا (ع) را جمع آوری می‌کند تا در آینده بتوانیم برای مدل‌های پیش بینی از داده‌های آن استفاده کنیم. زیرا یکی از موضوع‌های مهم در حرم مطهر رضوی، پیش بینی آب وهواست و مهم است که بتوانیم زمان دقیق وقوع پدیده‌های هواشناسی ازجمله بارندگی‌های ناگهانی و طوفان را به حرم اطلاع دهیم تا برای زائران بارگاه منور رضوی مشکلی پیش نیاید.

از نصب تا راه اندازی؛ یک ماه

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی درباره هزینه راه اندازی این ایستگاه، اظهار کرد: درمجموع اعتباری بیش از یک میلیارد تومان نیاز است که سهم بیشتر آن مربوط به دستگاه است و دیگر هزینه‌ها درباره اقدامات لازم در حوزه مخابراتی، اینترنت و نگهداری داده‌ها در اداره کل هواشناسی است. نصب این دستگاه تا مرحله راه اندازی در محوطه حرم مطهر رضوی، یک ماه زمان می‌برد تا آزمایش‌های لازم بر روی آن انجام شود.

عراقی زاده درباره ایستگاهی که پیش از این در حرم راه اندازی شده است، بیان کرد: ایستگاهی که اکنون در حرم فعال است، از حدود هشت سال گذشته آلودگی جوی و گاز‌های آلاینده هوا مانند دی اکسید کربن و ازن را اندازه گیری می‌کند. این دستگاه به مرور زمان نیازمند سرویس، به روزرسانی و پشتیبانی است؛ بنابراین با راه اندازی ایستگاه جدید در حرم، ایستگاه پیشین بی استفاده خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->