۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با رئیس مجلس خبرگان دیدار کردند فیلم | لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر معظم انقلاب در جریان عیادت از آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به مسلمانان جهان به‌مناسبت عید قربان از هفتم اکتبر حزب‌الله لبنان ۵ هزار موشک به سوی اهداف رژیم صهیونیستی شلیک کرد اولین مناظره امشب ساعت ۲۰ با موضوع اقتصاد برگزار می‌شود نتانیاهو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را منحل کرد دیدار سرپرست ریاست‌جمهوری با حمید نوری مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشگیری از افزایش تنش‌ها، به فلسطین اشغالی سفر می‌کند آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز عید سعید قربان: حفظ اقتدار نظام، معیار انتخاب ملت باشد بایدن: تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند طالبان پاکستان ۳ روز آتش‌بس اعلام کرد رژیم صهیونیستی برای حزب الله خط و نشان کشید رسانه رژیم صهیونیستی: دادگاه لاهه به زودی تصمیم درباره بازداشت نتانیاهو را صادر می‌کند بهادری جهرمی: دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد دیدار باقری و نماینده ویژه وزیر ‌خارجه روسیه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: هزینه جنگ غزه سنگین بوده است وزارت امور خارجه: بیانیه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران اعتبار ندارد ستاد مردمی محمدباقر قالیباف در مشهد افتتاح شد | برگزاری مناظرات مردمی و تریبون آزاد، همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ جلیلی در میزگرد اقتصادی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد + فیلم سیاستمدار اسرائیلی: خبری از پیروزی نیست، فریبمان می‌دهند
سرخط خبرها

تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید

  • کد خبر: ۱۱۹۴۷۴
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید
هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر تورم در ترکیه را به ۸۱ درصد رسانده و پیش‌بینی می‌شود در پایان ۲۰۲۲ تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید.

به گزارش شهرآرانیوز، به‌نقل از رویترز، انتظار می‌رود تورم در ترکیه در ماه جاری میلادی حدود ۸۱ درصد باشد و در پایان ۲۰۲۲ تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید. هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر همچنان قیمت‌ها را در ترکیه بالاتر می‌برد.

تورم در ترکیه از پاییز سال گذشته روبه‌افزایش بوده‌است، یعنی از زمانی‌که لیر ارزش خود را پس‌از کاهش تدریجی نرخ بهره بانک مرکزی تا ۱۴ درصد، از دست داد.

مشکلات اقتصادی به‌وجودآمده درنتیجه حمله روسیه به اوکراین و ادامه ضعف لیر باعث شده قیمت‌ها در سال جاری میلادی افزایش بیشتری داشته باشند. لیر ۴۴ درصد از ارزش خود را در سال گذشته میلادی از دست داد و ۲۷ درصد هم در سال جاری سقوط کرده‌است.

نظرسنجی رویترز از ۱۰ مؤسسه تحقیقاتی، متوسط تورم سالیانه در ماه ژوئیه در ترکیه را ۸۰.۵۰ درصد نشان می‌دهد. پیش‌بینی این مؤسسات بین ۷۹.۴۵ و ۸۲.۵۰ درصد متغیر بوده‌است.

این بالاترین رقم تورم از اوت ۱۹۹۸ است، یعنی زمانی‌که تورم سالیانه به ۸۱.۴ درصد رسیده بود و ترکیه تلاش می‌کرد به دهه‌ها تورم بالا پایان دهد.

متوسط پیش‌بینی این مؤسسات از تورم ماهیانه ۲.۹۰ درصد بوده‌است یعنی بین ۲.۲۸ تا ۴ درصد.

پیش‌بینی می‌شود تورم تا پایان سال جاری میلادی تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->