یافته های جدید: اگر سلامت مغز بیشتری می‌خواهید به‌جای آسانسور از راه پله استفاده کنید مرگ تلخ توله یوز آسیایی در جاده میامی + عکس وزش باد طی چند روز آینده در مشهد (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) تازه‌ترین خبر از  روند اجرایی‌شدن قانون «رتبه‌بندی معلمان» (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) هشدار هواشناسی درباره بارش شدید در ۶ استان (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) عوامل نبش قبر مجید عبدالباقی دستگیر شدند شمال کشور در تعطیلات بارانی خواهد بود برخورد خودرو با عزاداران در اردستان ۳ کشته و ۱۹ مصدوم برجاگذاشت سخنان رییس کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی درباره حقوق «بازنشستگان» (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) ۱۰ شهر خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی|مشهد همچنان نارنجی است (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) مسمومیت ۲۰ شناگر در یکی از استخرهای مشهد با گاز کلر امروز تکلیف افزایش حقوق «بازنشستگان تامین اجتماعی» مشخص می‌شود؟ (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهر‌های کشور|افزایش مجدد شهر‌های قرمز (۱۵ مردادماه ۱۴۰۱) انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور از امشب (۱۴ مرداد ۱۴۰۱) آرامگاه مجید عبدالباقی توسط یکی از خانواده قربانیان متروپل نبش قبر شد + جزئیات آمار کرونا در ایران ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کاهش فوتی‌ها به ۴۷ نفر و ابتلای ۵۴۵۵ نفر اتباع خارجی چگونه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟ روزانه در خراسان رضوی ۵ هزار دز یادآور واکسن کرونا تزریق می‌شود توضیحات مهم رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری ویدئو| تهدید کادر درمان به پرت کردن نوزاد از بالکن بیمارستان توسط پدرش
خبر فوری
یافته های جدید: اگر سلامت مغز بیشتری می‌خواهید به‌جای آسانسور از راه پله استفاده کنید
محققان آلمانی می‌گویند انجام برخی کار‌ها مانند ۱۵ دقیقه پیاده روی کردن یا استفاده از پلگان به جای آسانسور می‌تواند از کوچک شدن مغز و زوال عقل جلوگیری کرده و به سلامت مغز کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز - هرچند به‌طور کلی می‌دانیم که ورزش از جهات زیادی برای سلامت انسان‌ها مفید است، اما دانشمندان همچنان به جنبه‌های جالب و جدیدی در این رابطه می‌پردازند. حالا تیمی از محققان آلمانی دریافته‌اند که حتی تغییرات جزئی در فعالیت بدنی منظم انسان‌ها، مانند بالا رفتن از پله‌ها به جای آسانسور نیز می‌تواند با کاهش حجم مغز ناشی از افزایش سن مقابله کند.

دانشمندان تاکنون در تحقیقات خود نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به مبارزه با برخی از اثرات پیری کمک کند. این تحقیقات شامل مطالعاتی می‌شود که نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم می‌تواند خاصیت ارتجاعی قلب را حفظ کند، اختلالات شناختی خفیف را کاهش دهد و هورمون‌هایی را تولید کند که از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند. حالا دانشمندان مرکز آلمانی بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی (DZNE) با بررسی تاثیرات ورزش بر مناطق خاصی از مغز، شواهد جدیدی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

فابین فاکس، محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد:

«در تحقیقات قبلی، مغز معمولا به عنوان یک کل در نظر گرفته می‌شد. هدف ما این بود که نگاهی دقیق‌تر به مغز بیندازیم و متوجه شویم که فعالیت بدنی در کدام مناطق مغز بیشترین تاثیر را دارد.»

دانشمندان برای انجام این کار، از داده‌های بیش از ۲۵۰۰ فرد ۳۰ تا ۹۴ ساله استفاده کرده‌اند که شامل تجزیه‌و‌تحلیل حجم مغز و ضخامت قشر آن از طریق MRI و ارزیابی فعالیت بدنی آن‌ها می‌شود. همچنین شرکت‌کنندگان در این آزمایش مجبور شدند تا به مدت هفت روز روی ران خود یک شتاب سنج پوشیدنی را متصل کنند.

در ادامه آن‌ها متوجه شدند که فعالیت بدنی تاثیر قابل‌توجهی بر تقریبا تمام مناطق مغز انسان‌ها دارد. فاکس توضیح می‌دهد:

«به‌طور کلی، می‌توان گفت هرچه فعالیت بدنی بیشتر و شدیدتر باشد، مناطق مغز از نظر حجم یا ضخامت قشر مغز بزرگتر است. به‌ویژه، ما این مورد را در هیپوکامپ مشاهده کردیم که مرکز کنترل حافظه در نظر گرفته می‌شود.»

احمد عزیز، دیگر محقق این پژوهش توضیح می‌دهد که حتی تغییرات رفتاری کوچک، مانند ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز یا بالا رفتن از پله‌ها به جای آسانسور، می‌تواند تاثیر مثبت قابل‌توجهی بر مغز داشته باشد و به‌طور بالقوه با کاهش مواد مغزی مرتبط با افزایش سن و ایجاد اختلالا عصبی مقابله کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}