آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

سیستم ایمنی بدن را با مدیتیشن تقویت کنید

  • کد خبر: ۹۳۴۹۹
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
سیستم ایمنی بدن را با مدیتیشن تقویت کنید
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انجام مدیتیشن فشرده می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. البته پژوهشگران تاکید کردند انجام کوتاه مدت، اما مداوم مدیتیشن نیز می‌تواند همین نتیجه را داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، در حال حاضر در سطح جهانی انجام مدیتیشن برای رهایی از اضطراب و به دست آوردن آرامش توصیه می شود اما در این میان تحقیقات جدید نشان می دهد مدیتیشن در سطح شدید ممکن است تقویت قابل توجهی در عملکرد درونی سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

پژوهشگران در یک پروژه تحقیقاتی، نمونه خونی و تصاویری از فعالیت ژنتیکی بیش از ۱۰۰ مرد و زن پیش و پس از مدیتیشن گرفته و آنها را تجزیه و تحلیل کردند. این تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که مدیتیشن فعالیت صدها ژن را که به طور مستقیم در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارند، افزایش می دهد.

محققان تاکید کردند که مطالعه آنها شامل جلسات مدیتیشن روزانه ۱۰ ساعته بود که به مدت هشت روز متوالی در سکوت کامل انجام شد. در دنیای واقعی، تکرار این روش‌ ها برای بیشتر مردم غیر ممکن است.
ویجایندران چاندران (Vijayendran Chandran) استادیار اطفال و علوم اعصاب در کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا و از پژوهشگران این پروژه معتقد است مدیتیشن می ‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌ های مختلف مرتبط با ضعف سیستم ایمنی داشته باشد. به گفته وی مدیتیشن مداوم به صورت کوتاه مدت در هر روز ممکن است سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. برای نمونه برنامه ای دو ماهه با ۲۰ دقیقه مدیتیشن در روز اثر بخش خواهد بود.

در این پروژه تحقیقاتی ۱۰۶ زن و مرد با میانگین سنی ۴۰ سال شرکت کردند. این افراد در یک دوره هشت روزه و با شرایط صرف غذای گیاهی و برنامه خواب منظم و ۱۰ ساعت مدیتیشن همراه با سکوت در روز مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان می دهند که سه ماه پس از پایان دوره، فعالیت های ۲۲۰ ژن مرتبط با سیستم ایمنی از جمله ۶۸ ژن درگیر با سیگنال دهی اینترفرون افزایش پیدا کرده که نقش مهمی در پاسخ سیستم ایمنی بدن دارد.

محققان خاطرنشان کردند با توجه به اینکه پروتئین های اینترفرون به طور موثر به عنوان محرک های سیستم ایمنی عمل می کنند، چنین سیگنال هایی می توانند برای ایجاد یک دفاع موثر در برابر شرایط مختلف سلامتی از جمله سرطان، ام اس یا حتی کووید۱۹ نقش کلیدی داشته باشد. پیش از این متخصصان، فعالیت ناکافی اینترفرون را یک مشکل در میان بیماران مبتلا به نوع شدید کووید۱۹ معرفی کرده اند.

به گفته پژوهشگران، تقریباً تمام ژن های پاسخ اینترفرون (یعنی ۹۷ درصد) شرکت کنندگان با مدیتیشن فعال شدند اما با تکیه بر داده‌های فعالیت ژنی در دسترس عموم که از بیماران کووید ۱۹به دست می ‌آیند، این رقم، ۷۶ درصد در میان مبتلایان به بیماری خفیف کرونا و فقط ۳۱ درصد در میان بیماران نوع شدید بیماری گزارش شده است.

در همین زمان محققان دریافتند، در حالی که فعالیت ژن سیگنال ‌دهنده التهاب پس از مدیتیشن عمیق ثابت باقی می ‌ماند، این سیگنال‌ ها در میان بیماران مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ دیده می‌ شوند.
چاندران معتقد است مدیتیشن می ‌تواند روزی به درمان‌ های رفتاری برای حفظ سلامت مغز و اصلاح بیماری‌ های عصبی غیرقابل برگشت فعلی تبدیل شود. در ضمن پژوهشگران تاکید دارند افراد با انجام کوتاه مدت اما مداوم مدیتیشن در خانه می توانند همین تقویت سیستم ایمنی را به دست آورند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده و قابل دسترس است. 

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->