وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در مشهد | دلیل اختلاف در آمار برخی شاخص‌ها مثل تورم چیست؟ + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ بهمن ۱۴۰۳) | لیموشیرین در میادین تره‌بار مشهد کیلویی ۲۵ هزار تومان قانون ثبت مالکیت معنوی راه را برای سودجویان باز گذاشته است
سرخط خبرها

تحلیل سازمان هواپیمایی از چرایی سوانح فرودگاه مشهد| کیفیت باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مناسب نیست+ عکس

  • کد خبر: ۱۲۰۸۵۱
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
تحلیل سازمان هواپیمایی از چرایی سوانح فرودگاه مشهد| کیفیت باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مناسب نیست+ عکس
سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از باند فرودگاه مشهد اعلام کرد: کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی این فرودگاه نامناسب بوده و روی سطح باند نیز فرورفتگی‌هایی موجود است.

به گزارش شهرآرانیوز، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از فرودگاه مشهد درباره ترکیدن لاستیک هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی تابان و متعقاب آن ورود قطعاتی از لاستیک به محفظه ورود هوای موتور شماره یک توضیحاتی را در این‌رابطه به شرح زیر ارائه کرد:

در ساعت ۳۵:۲۰ دقیقه به‌وقت محلی روز چهارشنبه مورخه ۲۲/۰۴/۱۴۰۱ هواپیمای بوئینگ  MD۸۸ شرکت هواپیمایی تابان به علامت ثبت EP-TBF با شماره پرواز ۶۲۲۸ از مبداء اصفهان در فرودگاه مشهد  فرود آمده و مسافر آن تخلیه شده و سپس مسافران بعدی هواپیما به مقصد شهر نجف اشرف سوار هواپیما شده‌اند.

مجدداً در ساعت ۲۰:۲۱ دقیقه بوقت محلی UTC) ۱۶:۵۰) هواپیما با شماره پرواز ۷۲۶۳ از مبدا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه نجف با ۹ نفرخدمه پروازی و ۱۶۳ مسافر) شامل دو مکانیک پرواز (در پارکینگ فرودگاه، موتور را برای انجام پرواز روشن کرده و برای انجام پرواز به باند ۱۳ چپ فرودگاه هدایت شده و در ساعت ۲۷:۲۱ دقیقه شروع به خزش برای پرواز کرده است.

به هنگام اقدام خلبان برای برخاستن از باند ناگهان لاستیک چرخ شماره یک ارابه فرود اصلی چپ هواپیما دچار مشکل شده و قطعاتی ازآن جدا شده و وارد محفظه ورود هوای موتور شماره یک شده که ناگهان باعث ایراد درتیغه‌های فن جلو و کمپرسور موتور و نهایتاً  افزایش دمای موتور (۵۹۵ درجه سانتیگراد) و شرایط واماندگی آن بهمراه صدای مهیب شده است.   باتوجه به حدوث واقعه پس از سرعت ۱V، براساس دستورالعمل عملیاتی، خلبان به برخاستن هواپیما ادامه داده و پس از اوج گیری و کنترل هواپیما، قدرت موتور مذکور را کاهش داده و موضوع را به فرودگاه مشهد اطلاع داده است که واحد تقرب فرودگاه مشهد نیز پیدا شدن قطعاتی از لاستیک روی باند را به اطلاع خلبان رسانده است.

سازمان هواپیمایی در بخش اطلاعات بهره‌برداری فرودگاه مشهد با انتشار تصاویری نوشته است:

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوائی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت وآمد‌ترین فرودگاه‌های کشور بوده که ارائه خدمت به پرواز‌های داخلی و خارجی را انجام می‌دهد. این فرودگاه دارای دو باند پرواز در راستای ۳۱-۱۳ چپ و راست است که سامانه ILS برای باند L-۳۱R۱۳ فراهم است که باند اصلی و غالب فرودگاه  مشهد فرض می‌شود. به دلیل نزدیکی باند R-۳۱L۱۳ به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، وزن برخاستن هواپیما‌ها محدود شده و به همین دلائل این باند اغلب استفاده نمی‌شود.

فرودگاه دارای ارتفاع بالایی ازسطح دریا بوده و در هوای گرم هواپیما‌ها در آن محدودیت راندمان دارند.   پرواز‌ها به‌دلیل موانع موجود در آستانه خروجی باند ۳۱  و ظرفیت کامل مسافران به‌طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز درآیند. در یک تحقیق بعمل آمده مشخص شد درصورت استفاده یک پرواز از باند ۱۳ چپ، حدود دو تن میزان وزن تجاری هواپیما (مسافر و بار) در شرایط مشابه بیشتر بوده که حدود ۲۰ نفر ظرفیت مجاز حمل مسافر هواپیماست.

بیشترین حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی و به هنگام برخاستن بوقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی دفتر حوادث سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، ناهم‌سطحی نیز بوجود آورده که چرخ‌های هواپیما‌ها در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌شوند. علاوه براین روی سطح باند نیز فرورفتگی‌هایی موجود است. این مخاطره به هنگام دوران چرخ‌های سنگین می‌تواند منجر به صدمه اندک به ساختار لاستیک شده که ممکن است در دور بالا دچار ترکیدگی شود.

 سازمان هواپیمایی کشوری ,

سازمان هواپیمایی کشوری ,

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->