درباره کوچه امام خمینی ۲۴ در مشهد و روزگار رفته بر آن | خیام؛ کوچه بود‌ها و نابود‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت دهه پایانی صفر، هر سال منسجم‌تر می‌شود پژمان‌فر خبر داد: افزایش ۴ درصدی تعداد زائران ایرانی شرکت‌کننده در مراسم اربعین ۱۴۰۴ نسبت‌به سال گذشته شهردار مشهد مقدس: رزق و روزی مدیریت شهری از اربعین و دهه آخر صفر است + فیلم عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد: مردم، بیت‌الغزل خدمات در دهه آخر صفر بودند رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: هدف تیم بزرگ مدیریت شهری در دهه پایانی صفر، خدمت به زائران حضرت رضا(ع) بود ثبت جهانی توس همچنان در بلاتکلیفی| رفع ترافیک سه‌راه فردوسی اولویت مدیریت شهری است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه باغ‌راه شاهنامه چهره توس را دگرگون خواهد کرد پژمان‌فر: امروز فرزندان ما اسطوره‌های دیگری انتخاب می‌کنند، چون ظرفیت‌های خود را معرفی نکردیم انجام بازدید دوره ای از وسایل بازی کودکان در بوستان های مشهد شهرداری مشهد پیشگام در خدمات آبرسانی به مواکب در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس: هزینه‌های زیادی در حوزه توس و بولوار شاهنامه توسط مدیریت شهری صرف شده است | طرح تفصیلی توس دغدغه ۱۲ساله مردم به شمار می‌رود + فیلم معاون عمران شهرداری مشهد: باید ۷ پل دیگر بر روی بزرگراه پیامبراعظم(ص) ساخته شود شهردار منطقه ۱۲ مشهد: پیگیر طرح تفصیلی شاهنامه هستیم آغاز عملیات اجرایی پل چپگرد غیرهم‌سطح سه‌راه فردوسی مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد همچنان ناسالم است (۹ شهریور ۱۴۰۴) مدیر عالی حرم مطهر رضوی: خدمات شهرداری در دهه آخر صفر امسال، روان‌تر، متنوع‌تر و بهتر از سال‌های گذشته بود + فیلم دیدار شهردار مشهد با مدیر عالی حرم مطهر رضوی | قلندرشریف: فاز نخست خط ۳ متروی مشهد رهاورد همکاری آستان قدس رضوی با مدیریت شهری بود + فیلم مزین شدن ۵۰ قاب مفاخر شهری مشهد به تصاویر شهدای ترور آغاز عملیات اجرایی پل چپگرد غیرهمسطح سه راه فردوسی و افتتاح ۴۷ پروژه عمرانی منطقه ۱۲ مشهد
سرخط خبرها

افزایش ایمنی ثمره بازطراحی لباس پاکبانان مشهد

  • کد خبر: ۱۲۳۹۴۹
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
افزایش ایمنی ثمره بازطراحی لباس پاکبانان مشهد
طراحی لباس پاکبان‌های مشهد با استفاده از تجربه ۳۲ کشور جهان صورت گرفته است.

شهامت | شهرآرانیوز؛ هرچند اسفند پارسال، وقتی از لباس جدید پاکبان‌های مشهدی رونمایی شد، فیروزه‌ای خوش رنگ آن بیش از سایر ویژگی هایش مورد توجه مردم قرار گرفت، توجه به شاخص‌هایی برای افزایش ایمنی پاکبان‌ها از دیگر نکات لحاظ شده در طراحی این لباس‌ها بود.

سولماز آخوندی مدیر گروهی است که تخصصش طراحی لباس برای مشاغل مختلف است. این مدرس دانشگاه که عناوین مختلفی مانند هدایت پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع مد و لباس و قبول مسئولیت در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف لباس را در کارنامه اش ثبت کرده است، دراین باره به شهرآرا می‌گوید: شهریور پارسال بود که کار طراحی لباس پاکبان‌های مشهدی را در گروه پنج نفره مان شروع کردیم. از شاخص‌هایی که باید به آن توجه ویژه می‌شد افزایش ایمنی پاکبان‌ها بود.

او ادامه می‌دهد: نخستین نکته‌ای که لحاظ کردیم، نوار‌های شب رنگ بود. بررسی کردیم تا ببینیم وقتی در شب، نور چراغ یک خودرو روی پاکبان می‌افتد، دیده شدن کدام قسمت‌های بدن پاکبان برای راننده خودرو مقابل ضروری است. این کار را از نمای رو به رو، پشت سر و پهلوی پاکبان انجام دادیم و به نتایجی در مورد محل و تعداد نوار‌ها رسیدیم. جزئیاتی از این قبیل که پهنای نوار‌ها ۸ سانتی متر باشد نیز همگی طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده است.

این طراح لباس اضافه می‌کند: کیفیت پارچه لباس پاکبان‌ها هم با نمونه‌های قدیمی تفاوت دارد. نمونه جدید جنس بهتری دارد، مقدار شب رنگ و انعکاس نورش بیشتر است و البته قیمت بالاتری هم دارد.
او به جلیقه و کلاه ایمنی به عنوان بخشی از لباس طراحی شده، اشاره و اضافه می‌کند: این کلاه که رویش چراغ تعبیه شده در اصل ویژه غارنوردی است که استفاده از آن را برای پاکبان‌های فعال در حاشیه بزرگ راه‌ها لازم دانستیم. روی جلیقه‌هایی که این پاکبان‌ها به تن می‌کنند نیز نوار‌هایی هست که داخلشان تعدادی LED تعبیه شده است. نمونه‌های خارجی از جلیقه یادشده وجود داشت که باید با دلار وارد کشور می‌شد و بار مالی سنگینی داشت. ما نمونه داخلی اش را بومی سازی کردیم.

افزایش ایمنی ثمره بازطراحی لباس پاکبانان مشهد

آخوندی درباره استفاده از تجارب بین المللی در طراحی لباس ایمن برای پاکبان‌های مشهدی می‌گوید: علاوه بر استاندارد‌های جهانی، تجربه ۳۲ کشور در طراحی لباس نیرو‌های خدمات شهری شان را بررسی کردیم. این نتایج را اضافه کردیم به نکاتی که درباره لباس قبلی پاکبان‌های مشهد وجود داشت. سرجمع این‌ها طرحی بود که باید در معرض نظر پاکبان‌ها قرار می‌گرفت.
مدیر گروه طراحی لباس پاکبان‌های مشهد، با اشاره به جامعه آماری ۶ هزارو ۳۲۵ نفری پاکبان‌ها می‌گوید: با ارسال پرسش نامه از ۱۰ درصد این جامعه آماری نظرسنجی کردیم و نتایج را در نمونه اولیه طراحی شده، گنجاندیم. خروجی کار لباسی شد که اکنون در منظر دید مردم قرار دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا رنگ کنونی لباس پاکبان‌های مشهدی با نارنجی سابق، تفاوت ملموسی از منظر دید در شب دارد یا خیر، می‌گوید: نه چندان، فقط رنگ‌های فسفری در شب دیده می‌شوند. از این رنگ‌ها که بگذریم، دیگر مشکی باشد یا زرد، تفاوتی ندارد و دیده نمی‌شود. با این حال، چون استاندارد جهانی لباس نیرو‌های خدمات شهری نارنجی است و از سوی دیگر برای لحاظ کردن پیشینه لباس سابق پاکبان‌های مشهدی در طراحی جدید، ۲۵ درصد از لباس را نارنجی و بقیه را سبزآبی در نظر گرفتیم.
تبدیل شدن اقدام شهرداری مشهد برای بازطراحی لباس پاکبان هایش به الگویی برای سایر کلان شهر‌ها نکته‌ای است که آخوندی روی آن صحه می‌گذارد و از پیشنهاد دو کلان شهر برای استفاده از تجربه مشهد و ورود این گروه تخصصی در طراحی لباس پاکبان هایشان می‌گوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->