منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی شش پله سقوط کرد

  • کد خبر: ۱۲۹۶۷۶
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی شش پله سقوط کرد
افغانستان در جدیدترین شاخص جهانی گرسنگی شش پله سقوط و در رده ۱۰۹ از میان ۱۲۱ کشور جهان قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی شاخص افغانستان در رده ۱۰۹ جهانی گرسنگی قرار گرفته است.

شاخص جهانی گرسنگی ابزاری برای اندازه گیری جامع گرسنگی در سطوح جهانی، منطقه ای و ملی است، نمرات آن بر اساس مقادیر چهار شاخص مؤلفه یعنی سوءتغذیه، کوتاه قدی کودک و مرگ و میر کودکان است. نمره این شاخص بر روی یک مقیاس ۱۰۰ امتیازی محاسبه می شود.

افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی امسال ۲۹.۹ نمره کسب کرده است.

براساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی، ۲۹.۸ درصد مردم افغانستان دچار سوء تغذیه و ۵.۸ درصد کودکان قبل از سن پنج سالگی جان شان را از دست می‌دهند، همچنین ۳۸.۲ درصد کودکان زیر سن پنج سال از کوتاه قدی رنج می‌برند.

در این گزارش آمده است که افغانستان دچار خشکسالی، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر شدید و اثرات افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و نفتی ناشی از جنگ در اوکراین است.

گزارش سالانه شاخص جهانی گرسنگی از سوی دو سازمان غیر انتفاعی اروپایی تهیه می‌شود.

از طرف دیگر رسانه های هندی نیز اعلام کردند که این کشور در شاخص گرسنگی در رده 107 قرار دارد و تنها یک کشور آسیایی یعنی افغانستان در وضعیت وخیمتری از این کشور قرار دارد.

اخیرا دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد یا اوچا از افزایش فقر در افغانستان هشدار داده است.

اوچا در توییتی گفته است که ۹۰ درصد مردم افغانستان در حال حاضر غذای کافی ندارند و نیمی از مردم افغانستان به‌ کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

پیشتر نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که فقر یک تهدید جدی برای شهروندان افغانستان است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در توئیتی نوشت: «برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت به سرمایه‌گذاری بیشتر در افغانستان نیاز است.»

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ده‌ها هزار تن در افغانستان شغل خود را از دست داده‌ و برای گذراندن زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستند و در صورت عدم کمک های جهانی با مشکل مواجه خواهند شد.

چندی پیش نیز شماری از سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی با هشدار از فرارسیدن زمستان سخت، درخواست کمک مالی بیشتری به مردم افغانستان کردند.

پیشتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از زندگی نیازمند هستند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->