دیدار وزیر ارشاد با قباد شیوا، هنرمند پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی بررسی کتاب «قدرت اندیشه» و برخی از آرای آیزیا برلین فیلم‌های آخر هفته شبکه‌های سیما (۲۱ و ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۴) + زمان پخش و خلاصه داستان دانلود قسمت شانزدهم سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین اختتامیه مرحله استانی چهارمین جشنواره ملی «افتخار من» در مشهد برگزار شد همه چیز درباره سریال وحشی هومن سیدی + زمان پخش و تیزر احساس سوختن به تماشا نمی‌شود مستند فریم‌های فلسطینی روی آنتن شبکه یک + زمان پخش دکترای افتخاری برای اولگا توکارچوک، نویسنده برنده نوبل هنر انقلاب، به مسائل ناب انسانی می‌پردازد لزوم حفظ هویت محتوایی هنر انقلابی هنر انقلاب زبان گویای جامعه کاپیتان تیم ملی فوتسال مهمان «۱۰۰۱» می‌شود + زمان پخش احیای سینما به سمت درست تاریخ پرندگان خشمگین ۳ در راه سینما هنر انقلابی مطالبه گر و امید آفرین | گفت وگو با هنرمندان مشهدی به بهانه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی رضایت ادبی و چند پاراگراف درباره‌ سبک نویسندگی همینگوی سیاست در خدمت فرهنگ | در عرضه و معرفی هنر انقلاب اسلامی، به چه راه‌هایی می‌شود رفت؟
سرخط خبرها

لبخند تو خلاصه خوبی هاست

  • کد خبر: ۱۳۱۹۸۰
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
لبخند تو خلاصه خوبی هاست
سعید بیابانکی - شاعر

در میان شاعران پس از انقلاب اسلامی، شاید کمتر شاعری به محبوبیت قیصر امین پور رسیده باشد؛ شاعری که با گذشت پانزده سال از کوچ او هنوز شعرش مخاطب دارد و روزبه روز بر دایره خوانندگان شعرش افزوده شده است.

راز این محبوبیت چیست؟ آیا پرداختن بیش ازحد رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در این محبوبیت نقش دارد؟ باید گفت رسانه‌ها و مطبوعات در این سال‌ها به بسیاری از شاعران دیگر هم پرداخته اند و با تبلیغات اغراق آمیز و نابرابر به دیگر شاعران کشور، تلاش کرده اند آن‌ها را هم برجسته کنند و به محبوبیت برسانند. پس چرا موفق نبوده اند؟

به قول خواجه:

بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود

شعر قیصر امین پور را می‌توان برایند روزگار پس از انقلاب اسلامی دانست؛ دایره و منشوری رنگارنگ از غم ها، شادی ها، شکست ها، پیروزی ها، یأس‌ها و امید‌ها و نگرانی‌ها و زنهار‌ها و نقد‌های مصلحانه اجتماعی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۶ که این شاعر محبوب از میان ما رفت. قیصر در بیشتر قالب‌های شعر فارسی طبع آزمایی کرده است؛ غزل، رباعی، دوبیتی، چارپاره، نیمایی و دیگر قالب ها.

اگر ترانه را هم به عنوان یک قالب به رسمیت بشناسیم، در این قالب هم کافی است به آلبوم نیلوفرانه از ساخته‌های عباس خوشدل و صدای علیرضا افتخاری اشاره کنیم که هنوز هم با گذشت بیش از نزدیک سه دهه از تولید این اثر، شنیدنی و خاطره ساز است.

قالب‌های متنوع و مضامین متکثر آثار قیصر را اگر در هم ضرب کنیم، به عددی می‌رسیم که دایره گسترده مخاطبان شعر قیصر را تشکیل می‌دهد. این را به زبان نرم و درعین حال استوار شعر او و خلاقیت و نوآوری این شاعر مهربان اضافه کنید تا به یکی از راز‌های توفیق قیصر دست پیدا کنید.

ولی این همه ماجرا نیست. پیش‌تر هم جایی نوشته بودم مردم سرزمین ما عادت دارند شعر را با شاعر جمع جبری کنند و نتیجه آن را بپذیرند. دست کم با شاعرانی که در زمانشان نفس کشیده اند و او را دیده اند، چنین رفتاری می‌کنند.

دانشجویان قیصر بار‌ها گفته اند که او تنها استادی بود که به بوفه و سلف دانشجویان می‌آمد و با آن‌ها می‌نشست، چای می‌نوشید و غذا می‌خورد. انگار از جنس خود دانشجویان بود. مرز و حدی اداری برای خود تصویر نکرده بود که من این سوی خط، شما آن سوی خط.

همه این هاست که از قیصر امین پور شاعری محبوب ساخته است؛ شاعری و شعری از جنس مردم. هشتم آبان پانزدهمین سال درگذشت این عزیز سفرکرده است. به روح بلند او درود می‌فرستم و به شعر مهربان او سلام می‌کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->