سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۵۰هزار نفر از خدمات ایستگاه‌های استقبال از زائر در مشهد
سرخط خبرها

١۴ درصد جمعیت بالای ٢۵ سال کشور «دیابت» دارند

  • کد خبر: ۱۳۴۶۸۰
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
١۴ درصد جمعیت بالای ٢۵ سال کشور «دیابت» دارند
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کشور بیش از ٧.۵ میلیون نفر از افراد بالای ٢۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ١۴ درصد جمعیت بالای ٢۵ سال کشور از بیماری دیابت رنج می‌برند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدجواد حسینی در نشست خبری که به مناسبت هفته دیابت در مرکز بهداشت استان برگزار شد، با بیان اینکه دیابت یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که حدود ١٣ درصد جامعه درگیر آن هستند، اظهار داشت: امیدواریم با هم‌افزایی بیشتر بتوانیم از افزایش این درصد جلوگیری کنیم.

وی افزود: ما در نظام سلامت چهار استراتژدی مهم را باید دنبال کنیم که شامل مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، خود مراقبتی و دسترسی راحت مردم به مراکز سلامت و استفاده از تکنولوژی مناسب و متفاوت در نظام سلامت است. نظام جمهوری اسلامی برای دسترسی مردم به شبکه بهداشت و درمان اهتمام ویژه‌ای داشته و توانسته نمره قابل قبولی به خود اختصاص دهد. اگر این چهار اصل را کنار هم داشته باشیم می‌توانیم کار‌ها و خدمات را به نحو احسن پیش ببریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: آموزش دیابت موضوع مهمی است و از اصول اولیه آن خود مراقبتی است. دیابت بیماری است که به عنوان بزرگترین اپدیمی قرن از آن یاد می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵٣٧ میلیون نفر از بزرگسالان ٢٠ تا ٧٩ سال جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ٢٠٣٠ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴٣ میلیون نفر برسد.
 
حسینی اضافه کرد: در کشور بیش از ٧.۵ میلیون نفر از افراد بالای ٢۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ١۴ درصد جمعیت بالای ٢۵ سال کشور از بیماری دیابت رنج می‌برند. به همین منظور جهت افزایش آگاهی مردم از ٢١ تا ٢۵ آبان‌ماه هفته دیابت نامگذاری شده است. روز جهانی دیابت ١۴ نوامبر و شعار این روز «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنید»، است.

وی خاطر نشان کرد: اگر آگاهی مردم، آگاهی قابل قبول باشد، می‌توانیم درصد‌های ابتلا به دیابت را کاهش دهیم. افزایش آگاهی مردم باید با کمک انجمن‌ها، انجوها، بنیاد‌ها و نظام سلامت انجام شود. متاسفانه مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی آنچه که باید باشد، نیست و از دلایل آن می‌توان به معرفی نشدن واحد‌ها و مراکز سلامت و اینکه مردم علاقه‌ای به سلامت خود از جنبه خود‌مراقبتی ندارند، اشاره کرد. مردم بیشتر به دنبال درمان هستند تا پیشگیری در صورتی که پیشگیری مهمتر است و ما موظف هستیم در این زمینه آگاهی مردم را افزایش دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خصوص بیماری دیابت گفت: دیابت یا بیماری قند یک بیماری غیر‌واگیر است که در آن بدن انسولین نمی‌سازد یا کم می‌سازد و یا اینکه قادر نیست از انسولین تولید شده به طور مناسب استفاده کند. در هر صورت نتیجه این است که قند خون بطور غیر‌طبیعی افزایش می‌یابد. انسولین هورمونی است که به سلول‌های بدن کمک می‌کند که از قند موجود در غذا استفاده کرده و آن انرژی بدست آورد.

وی تصریح کرد: از انواع دیابت می‌توان به دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری اشاره کرد. دیابت نوع یک حدود ۱۰ درصد از انواع دیابت را شامل می‌شود که بیشتر در نوجوانان و کودکان دیده شده است. در این نوع دیابت بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا بسیار کم تولید می‌کند، به همین دلیل در این بیماران، حتما باید انسولین تزریق شود تا نیاز بدن تامین شود.

حسینی اضافه کرد: دیابت نوع دو شایعترین نوع دیابت است که ۹۰ تا ۹۵ درصد انواع دیابت را شامل می‌شود. این نوع دیابت زمانی بروز می‌کند که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی‌تواند به طور مناسب از انسولین تولید شده استفاده کند. بیشتر افراد مبتلا به این نوع بزرگسالان هستند که اغلب بدون علامت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از علائم دیابت می‌توان به خستگی مفرط، تشنگی زیاد، افزایش اشتها و در عین حال کاهش وزن، تکرر ادرار، ضعف و بی‌حالی، تاری دید، تشنگی زیاد، پرخوری اشاره کرد. درمان دیابت نوع یک فقط با تزریق انسولین است. شروع درمان دیابت نوع دو با استفاده از قرص‌های خوراکی است که گاهی ممکن است در ادامه درمان نیاز به تزریق انسولین باشد که با تجویز پزشک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در هر دو نوع بیماری همراه با دارو درمانی اصلاح شیوه زندگی با برنامه غذایی سالم، فعالیت بدنی مناسب، کاهش وزن، کنترل استرس توسط بیمار باید رعایت شود، ادامه داد: کنترل فشار خون، چربی خون و قند خون و بروز عوارض زودرس با معاینه منظم، توسط پزشک انجام می‌شود. توصیه می‌شود تمام افراد بالای ۳۰ سال جهت آگاهی از افزایش قند خون خود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت جهت آزمایش مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو سن بالای ۳۰ سال، چاقی، سابقه فامیلی ابتلا به دیابت، فشار خون بیشتر از ٩٠/١۴٠، سابقه ابتلا دیابت بارداری یا تولد نوزاد بالاتر از ۴ کیلوگرم، بی‌تحرکی یا عدم فعالیت بدنی، سطح کلسترول خون بیشتر از حد طبیعی و سابقه بیماری قلبی عروقی است.

وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت گفت: عوارض عصبی که در صورت آسیب به اعصاب و عروق خونی ممکن است پا‌ها حس خود را از دست بدهند و منجر به ایجاد زخم پای دیابتی شود، عوارض کلیوی که آسیب به کلیه‌ها که گا‌ها باعث از دست رفتن کارکرد کلیه و انجام دیالیز یا پیوند کلیه می‌شود، عوارض چشمی شامل تاری دید و نابینایی، عوارض قلبی عروقی و بیماری لثه و دندان‌ها است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->