برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

نگاهی به برنامه پرطرفدار «صبح جمعه با شما»

  • کد خبر: ۱۳۵۱۸۲
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
نگاهی به برنامه پرطرفدار «صبح جمعه با شما»
ساجد قدوسیان تهیه‌کننده و کارگردان «صبح جمعه با شما» درباره اتفاقات جدید در این برنامه خصوصا گزارش کمدی بازی ایران و انگلیس و شوخی با جام‌جهانی، توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در دهه 1360 برنامه "صبح جمعه با شما" با هنرمندانی چون مرحوم منوچهر نوذری، عزت‌الله مقبلی، مهین دیهیم، حسین امیرفضلی و بسیاری دیگر پخش می‌شد. در همان سال‌ها که ایران درگیر جنگ ناخواسته با عراق بود، این برنامه یکی از دل‌خوشی‌های مردم جنگ‌زده ایران بود؛ برنامه‌ای طنز که در آن زمان تلاش می‌کرد روحیه مردم ایران را حفظ کند. هنرمندان بسیاری در این برنامه و در طی سال‌ها به ایفای نقش پرداختند و به شخصیت‌های مختلف جان دادند.

صبح جمعه با شما را بدون شک می‌توان پرطرفدارترین برنامه رادیو نامید که به تعبیر ساجد قدوسیان تهیه‌کننده و کارگردان آن دو اتفاق را پیگیری می‌کند یکی بازگشت به ضبطِ همراه با تماشاگر و ساختِ برنامه مشترک با تلویزیون.

او درباره این دو اتفاق می‌گوید: صحبت‌هایی شده است؛ البته پشت صحنه را فیلمبرداری می‌کنند و یا مستند از درونِ این برنامه می‌سازند؛ همان‌طور که شبکه آموزش همزمان با برنامه صبح عیدِ ما این کار را کرد. تلویزیونی شدنِ «صبح جمعه با شما» پیشنهاد شده و صحبت‌هایی هم داشته‌ایم.

قدوسیان همچنین درباره ضبط برنامه همراه با تماشاگر، اشاره کرد: قرار بود این اتفاق بیفتد اما به دلیل اتفاقات اخیر عقب افتاد. فرهنگسرای شفق را صحبت کردیم که محلِ ضبط «صبح جمعه با شما» باشد و تماشاگران بتوانند در جریان این ضبط باشند و اجرا را از نزدیک ببینند. همان‌طور که در گذشته این اتفاق می‌افتاد.

«صبح جمعه با شما» را مردم به عنوان یک طنز فاخر می‌شناسند که هر هفته جمعه‌ها صبح روی آنتن رادیو ایران می‌رود. طنزی که نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی و طرح برخی از مشکلات مردم به زبان طنز انتقاد می‌کند و از جمله دستمایه‌های جذاب طنز رادیویی است.

فرانک رفیعی هنرمند برنامه «صبح جمعه با شما» رادیو ایران می‌گوید: من در این برنامه نقش‌های متعددی دارم؛ از جمله «ننه کتی» که با لهجه اصفهانی صحبت می‌کند. و یک کودک خوشگل و خوش‌صدایی به اسم تربچه، با صدای شیرینش.

رفیعی با بیان اینکه هدفشان سرگرمی و فراهم کردن اوقات خوش برای مخاطب است، افزود: صبح‌های جمعه بهانه‌ای است که شما نازنین‌ها دور هم جمع می‌شوید. این گوشی‌ها را بگذارید کنار دور هم جمع باشید. گل بگویید و گل بشنوید، انرژی مثبت به هم ساطع کنید و صبح جمعه رادیو را گوش کنید.. صبح جمعه با شما نمایش‌هایی را فراهم کرده شما دوستان نازنین می‌شنوید و خوشحال می‌شوید و حال دلتان خوب می‌شود. الهی آمین.

عباس محبی یکی از این هنرمندان است که در نقش‌های مختلف حضور یافت اما بیش از همه شخصیت "جان علی" دیده شد و در اذهان باقی ماند. او که در سال‌های جنگ نقش مهم‌تری در نیروی هوایی ارتش بر عهده داشت اما در کنار آن به اجرای برنامه‌های طنز نیز پرداخت تا در هر دو جبهه هنر و ارتش خدمت کند. او این روزها در فیلم کمدی ده نمکی ایفای نقش کرده است ، اما صدایش را می‌توآن‌ همچنان با "جان علی" در برنامه "صبح جمعه با شما "شنید.

تمام تیپ‌هایی که من در رادیو اجرا می‌کنم بلااستثنی از دل جامعه بیرون آمده است. تیپ و شخصیت‌ها را در شرایط مختلف تحلیل می‌کنم، بر روی برخی ویژگی‌ها غلو می‌کنم و شخصیت را تبدیل به تیپ می‌کنم. این کار بسیار زمان‌بر است. اینکه من با کج کردن دهان صدایی را تقلید می‌کنم تیپ نیست.

تیپ شناسنامه می‌خواهد. تمام تیپ‌سازی‌هایی که تاکنون داشته‌ام از اطرافیان و مردم جامعه الهام گرفته‌شده است که نیاز به تحقیق دارد. درست مانند خبرنگار آن‌که درهرحال هر مسئله و سوژه‌ای را تحلیل می‌کنند، منِ بازیگر کمدی هم باید این کار را انجام دهم. این کار، کار آسانی نیست.

متأسفانه خیلی از بازی‌ها ادا بازی است و تحلیلی پشت آن نیست، ریشه ندارد و مسخره کردن است. مثلاً اگر من نقش یک راننده تاکسی را بازی کنم و راننده تاکسی هم بگوید "دمت گرم همین است که میگویی" این یعنی بازیگری، اما اگر نتوانی رضایت همان شخصیت را جلب کنی یعنی موجبات تمسخر او را فراهم کرده‌ای. طنز یعنی تفکر؛ یعنی اگر من نقدی به یک راننده تاکسی یا مدیر یا یک بانوی خانه‌دار یا یک کارمند وارد کردم و فرد خود را با تکیه‌بر طنز من محاکمه کرد کار من درست انجام‌شده است.

برنامه "صبح جمعه با شما" قرار است این هفته جمعه و هفته آینده‌اش را به طور ویژه به جام‌جهانی بپردازد. آن‌طور که قدوسیان به خبرنگار تسنیم گفت فردا آیتم‌های شوخی با بازی ایران و انگلیس خواهیم داشت.دو سه آهنگ جام‌جهانی تولید کردیم به همراه یک گزارش کمدی فوتبال و آیتم‌هایی برای حمایت از تیم‌ملی؛ در نمایش‌های مامور و جاده و هتل‌دار به صورت مفصل وارد این ماجرا شده‌ایم.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->