خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

نخستین پیوند کبد از دهنده زنده با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد

  • کد خبر: ۱۴۳۰۹
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
نخستین پیوند کبد از دهنده زنده با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد
نخستین عمل پیوند کبد از دهنده زنده با موفقیت در مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این عمل بر روی یک دختر ۹ ساله که به دلیل جراحی تومور بدخیم کبدی و عود مجدد آن و بی تاثیر بودن درمان‌های شیمی درمانی دچار نارسایی شدید کبدی شده بود با موفقیت انجام شد.

دکتر محسن علی اکبریان با بیان اینکه پس از طی مراحل درمانی متعدد تنها راهکار درمانی برای این بیمار ۹ ساله پیوند کبد بود خاطر نشان کرد: از آنجا که پدر این بیمار تمایل به اهدای بخشی از کبد خود به فرزندش را داشت، نخستین عمل پیوند کبد از دهنده زنده در مشهد انجام شد.

فلوشیپ پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در این عمل در مرحله نخست نیمه چپ کبد دهنده در یک عمل جراحی پیچیده برداشته شد و سپس بر روی بیمار پیوند شد.

دکتر علی اکبریان با بیان اینکه پیوند کبد از دهنده زنده یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها و از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین عمل‌های جراحی به شمار می‌رود که پس از تلاش چند ساله در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میسر شده است تصریح کرد: مشهد سومین مرکز پیوند کبد از دهنده زنده پس از شیراز و تهران محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این عمل با موفقیت کامل انجام شد و در حال حاضر، حال عمومی هر دو بیمار بسیار خوب است و فرد دهنده به زودی از بیمارستان مرخص و گیرنده کبد نیز پس از طی دوره‌های نقاهت مرخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از انجام پیوند کبد و پانکراس این سومین دستاورد مهم تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد محسوب می‌شود.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیوند کبد از سال ۹۲ در مشهد راه اندازی شده است و تا کنون ۳۵۰ عمل پیوند با موفقیت انجام شده است همچنین تا کنون ۸ مورد پیوند پانکراس با تلاش این تیم در مشهد انجام شده است.

دکتر علی اکبریان با بیان اینکه تلاش می‌شود پیوند کبد از دهنده زنده در مشهد ادامه پیدا کند خاطر نشان کرد: پیوند کبد از دهنده زنده برای کودکانی که نیاز به پیوند کبد دارند، اما به طور معمول دهنده مرگ مغزی با توجه به سن و یا وزن آن‌ها یافت نمی‌شود و یا اگر یافت شود زمان انتظار طولانی دارد و برخی در این لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند راهکار بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قابلیت بازسازی را یکی از ویژگی‌های کبد عنوان کرد و گفت: پس از انجام برداشت بخشی از کبد از دهنده زنده و پیوند به فرد دیگری در عرض یک تا شش هفته کبد در هر دو فرد به حالت کامل و اولیه باز می‌گردد.

وی؛ نیاز به دو تیم پیوند همزمان برای دهنده و گیرنده کبد را از ویژگی‌های این نوع عمل عنوان کرد و گفت: این عمل کار بسیار گروهی و پیچیده‌ای است که تنها با همکاری مناسب امکان پذیر است.

دکتر علی اکبریان خاطر نشان کرد: در کنار تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، نیروی انسانی و وجود افراد متبحر و متعهد از مهمترین ارکان در انجام عمل پیوند به شمار می‌رود که این امر در مشهد به خوبی مشهود است.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیوند کبد از ابتدای آن تا کنون رشد فزاینده‌ای داشته است به گونه‌ای که در سال نخست ۹ پیوند و در سال جاری تا کنون ۷۵ عمل پیوند کبد انجام شده است اظهار کرد: نیاز به نیروی انسانی از مهمترین مشکلات این تیم است که برای این امر نیز پزشکانی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعزام شده اند تا پس از طی دوره‌های فوق تخصصی، این مشکل نیز برطرف شود.

دکتر علی اکبریان کمبود تخت‌های بستری را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: بیماران پیوند کبد تا پایان عمر نیازمند ارائه خدمات درمانی هستند و توسعه تخت‌های بستری این بخش می‌تواندزمینه گسترش خدمات را در این حوزه افزایش دهد.

اعضای تیم پیوند کبد متشکل از دکتر محسن علی اکبریان رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد ناصر توتونی جراح تیم پیوند، دکتر امین دلیلی استادیار گروه جراحی، دکتر سهیلا میلانی استادیار دانشگاه و فلوشیپ بیهوشی پیوند، دکتر محمد علی کیانی دانشیار دانشگاه و فوق تخصص گوارش کودکان، دکتر رزیتا خدا شاهی استادیار دانشگاه و فلوشیپ عفونی پیوند و سایر همکاران رادیولوژیست و پاتولوژیست و پرسنل بیمارستان منتصریه هستند.

نخستین پیوند کبد از دهنده زنده با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->