علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از اهداف مدیریت شهری در راستای بهبود کیفیت معابردر بخش شرقی مشهد و کاهش ترافیک همیشگی بولوارحر که تنها مسیر دسترسی اهالی این منطقه و زائران بارگاه رضوی از سمت سرخس به حلقه صدمتری شهر به شمار میآید، ساخت مسیر دیگری از بولوارحر به سمت تقاطع مصلی است.
عملیات ساخت دو پروژه تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن و مسیر مصلای شرقی از بهمن ۱۳۹۹ با انحراف ریل راه آهن آغاز شد تا پس از ساخت تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن، تداخلی بین مسیر ریلی با مسیر سواره رویی که قرار است تقاطع مصلی را به بولوارحر متصل کند، وجود نداشته باشد. حالا این دو پروژه از پیشرفت فیزیکی پذیرفته شدهای برخوردارند و بنا به گفته مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد، ساخت تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن و بازگرداندن ریل قطار به مسیر اصلی تا اسفند انجام میشود و بخشی از مسیر مصلای شرقی نیز در بهمن، آماده بهره برداری خواهد شد.
محمود ریحانی در گفتگو با شهرآرا، درباره آخرین وضعیت دو پروژه مهم شرق مشهد گفت: عملیات ساخت مسیر شرقی مصلی و تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن با هدف اتصال تقاطع غیرهم سطح مصلی به بولوارحر و ایجاد مسیر جدید برای اهالی شهرکهای شهیدرجایی و شهید باهنر و زائران بارگاه رضوی درحال اجراست.
وی با اشاره به انحراف ریل راه آهن برای ساخت تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن افزود: با انحراف ریل راه آهن، شرایط برای ساخت این تقاطع فراهم شد و اکنون عملیات ساخت تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن، از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد ادامه داد: این هفته دال عرشه این تقاطع، بتن ریزی خواهد شد و تا اواخر این ماه، عرشه تقاطع بتن ریزی کامل میشود تا امکان «برگرداندن ریل راه آهن به مسیر اصلی خود» فراهم شود. امیدواریم این عملیات که همان تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن است، تا اواخر بهمن یا اواسط اسفند اجرا شود تا بتوانیم برای ساخت ادامه مسیر مصلای شرقی، ریل انحرافی را جمع کنیم.
ریحانی در ادامه به برخی مسائل فنی اجراشده در این پروژه اشاره کرد و گفت: در تقاطع غیرهم سطح با ریل راه آهن، از مجموع ۹۴ شمع، ۷۶ شمع اجرا شده و ۴۰۰ متر از ۵۰۰ متر دیوارسازی نیز به پایان رسیده است. همچنین در این پروژه، از مجموع ۱۴۰۰ تن آرماتوربندی تاکنون ۱۱۵۰ تن اجرا شده و از مجموع ۱۷ هزار مترمکعب بتن درجا، ۱۴ هزار مترمکعب به مرحله اجرایی رسیده است.
عملیات ساخت مسیر مصلای شرقی با هدف اتصال تقاطع مصلی به بولوارحر، دیگر پروژهای بود که مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد آخرین وضعیت ساخت آن را شرح داد و گفت: این مسیر نیز به طول شش کیلومتر درحال ساخت است و اکنون پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی دارد. وی افزود: براساس برنامه ریزی، دو کیلومتر ابتدایی مسیر با هدف اتصال تقاطع مصلی به جاده محمدآباد، تا اواخر دی یا دهه فجر آماده بهره برداری میشود و زیربار ترافیکی میرود، از همین رو عملیات اجرایی لایه نهایی این قسمت از مسیر درحال انجام است.
ریحانی ادامه داد: چهار کیلومتر باقی مانده مسیر مصلای شرقی با هدف اتصال آن به بولوارحر نیز درحال انجام است و پیش بینی میشود این مسیر تا خرداد ۱۴۰۲ به صورت کامل دراختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار گیرد. وی با بیان اینکه در جریان ساخت مسیر مصلای شرقی، از مجموع ۲۶ هزارو ۵۰۰ مترمکعب عملیات خاک برداری ۲۶ هزار مترمکعب اجرا شده است، اظهار کرد: همچنین تاکنون، ۲۶ هزار مترمکعب عملیات زیراساس از مجموع ۲۸ هزار مترمکعب این عملیات و ۲۲ هزار مترمکعب عملیات لایه اساس از مجموع ۲۶ هزار مترمکعب اجرایی شده است.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد گفت: همچنین در این عملیات، به اندازه ۲۶ هزار تن آسفالت اجرا خواهد شد که اکنون ۱۱ هزار تن آن اجرا شده است. ریحانی افزود: از نظر اعتباری در این دو پروژه، دو قرارداد ۶۰ و ۷۰ میلیارد تومانی امضا شده است که با تعدیلهای صورت گرفته، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه درنظر گرفته شده و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان مهم برای آن هزینه شده است.