تهیه پرونده ثبت جهانی هنر فیروزه تراشی نیشابور در مراحل نهایی

  • کد خبر: ۱۵۱۱۸۹
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
تهیه پرونده ثبت جهانی هنر فیروزه تراشی نیشابور در مراحل نهایی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تهیه پرونده ثبت جهانی هنر فیروزه تراشی شهر نیشابور در یونسکو در مراحل نهایی قرار دارد.

احسان زهره‌وندی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: در این راستا بازدید‌ها انجام، پرونده و اطلاعات مرتبط آماده‌سازی بنابراین مراحل پایانی ثبت سیستمی و اعلام پرونده جهت ارسال به یونسکو نیز به زودی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت این هنر در اولویت انجام است، ادامه داد: همچنین پرونده ثبت جهانی آسباد‌های خواف در قالب پرونده ثبت آسباد‌های جهانی ایران نهایی شده و در همین قالب در نوبت قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: قبل از همه این‌ها ثبت جهانی هفت کاروانسرای تاریخی استان در پرونده ثبت جهانی یونسکو در پرونده پیشنهادی ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسرا‌های ایران قرار گرفته است.

زهره‌وندی افزود:این آثار تاریخی عبارتند از کاروانسرای مزینان معروف به شاه عباسی در شهر داورزن، کاروانسرای فخرآباد در بجستان، کاروانسرای مهر در جاده سبزوار - شاهرود، کاروانسرای فخرداوود در مشهد، کاروانسرای عباس آباد در تایباد، کاروانسرای زعفرانیه در سبزوار و رباط شرف در سرخس.

وی ادامه داد:سال گذشته با حضور ارزیابان یونسکو در استان، بررسی اهمیت و ارزش تاریخی این آثار بررسی شد که ثبت جهانی این پرونده زمان‌بَر است ضمن این که احتمال افزایش شمار کاروانسرا‌های استان در این پرونده وجود دارد.

تاکنون بیش از ۲ هزار اثر تاریخی استان خراسان رضوی در شمار آثار ملی ثبت شده است و ۲ اثر تاریخی و فرهنگی آن شامل قنات قصبه گناباد و دوتارنوازی این استان نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->