سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

کلاهبرداری با تقلید صدای زنانه در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۱۹۱۶
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کلاهبرداری با تقلید صدای زنانه در مشهد
پسرعمو‌های شیاد با شگردی خاص و پیچیده از مردان کلاهبرداری می ­کردند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ نیم‌ساعت با زن خوش‌صدا صحبت کرد. مرد هرچه گفت، زن بدون، چون وچرا پذیرفت. فقط بر سر پول کمی چانه زد که مرد توانست او را راضی کند. همه‌چیز مطابق میل مرد پیش رفت و سوژه مناسبی پیدا کرده بود. در ادامه زن جوان شماره‌کارتی در اختیارش گذاشت و مرد مطمئن از اینکه پس از واریز در صورت کلاهبرداری، با داشتن شماره‌کارت از این فرد شکایت خواهد کرد، پول را انتقال داد و درست پس از آن بود که دیگر زن خوش‌صدای آن‌سوی خط جوابش را نداد.

مرد پیگیرتر از آن بود که بگذارد فردی پولش را بخورد؛ بنابراین با طرح شکایتی در پلیس فتای خراسان‌رضوی با مستنداتی که داشت، زن کلاهبردار شناسایی شد. اما این زن صاحب آن صدای بی‌خط‌وخش نبود و اعتیاد سروشکل زن را تغییر داده بود. تحقیقات کارشناسان نیز نشان داد که او کارت بانکی‌اش را در قبال دریافت مبلغی ناچیز به افرادی ناشناس اجاره داده و این‌گونه بود که مرد فهمید با کلاهبردارانی حرفه‌ای روبه‌روست.

با پیگیری کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی، مشخص شد که این شاکی تنهافردی نیست که سرش کلاه رفته است و مردان دیگری هم هستند که فریب این صدای نازک زنانه را خورده‌اند. در ادامه با تجمیع شکایت‌ها و با دستور سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور، رئیس‌پلیس فتای خراسان‌رضوی، کارشناسان این پلیس تخصصی مأموریت یافتند تا با ردزنی صاحب این صدا، از راز کلاهبرداری‌ها رمزگشایی کنند.
اولین یافته کارشناسان موضوع تکراری کارت‌های اجاره‌ای بود. مأموران متوجه شدند که همه فریب‌خوردگان مبالغی را به کارت‌های گوناگونی واریز کرده‌اند و ردزنی پول‌های واریزی نشان داد که بیشتر این پول‌ها صرف خرید شده است.
پلیس فتا صاحبان کارت‌های اجاره‌ای را شناسایی کرد، اما این افراد هیچ شناختی از کلاهبرداران نداشتند و نتوانستند سرنخ درخورتوجهی در اختیار پلیس بگذارند.

به‌دنبال یک ردپای تازه

بررسی پرونده با توجه به داده‌های شاکیان ادامه یافت و پلیس متوجه شد که همه شاکیان به‌دنبال یافتن همسر مدنظرشان وارد کانال‌های همسریابی یا صیغه‌یابی شده‌اند و پس از مشاهده مشخصات ارائه‌شده، با این افراد تماس گرفته و وجوهی را واریز کرده‌اند.
پیگیری‌های مأموران در فضای مجازی ادامه یافت و بررسی‌ها درباره شماره تماس‌های اعلامی آغاز شد، اما این سرنخ نیز به بن‌بست رسید و مشخص شد که سیم‌کارت‌های استفاده‌شده با هویت‌های غیرواقعی است. مأموران با جمع‌آوری ادله و مستندات پرونده و انجام اقدامات فنی توانستند سه متهم این پرونده را در مشهد شناسایی کنند.

هماهنگی‌های قضایی انجام شد و کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند و با شناسایی مخفیگاه متهمان، همه‌شان را دستگیر کردند. در محل سکونت نیز دو گوشی آیفون ۱۳‌و سه گوشی هوشمند اندروید با تعدادی سیم‌کارت و کارت‌های عابربانک با هویت‌های متفاوت، کشف و به پلیس فتا منتقل شدند.

اعترافات پسرعمو‌های دغل‌باز

با پیگیری‌های پلیس، هویت متهمان که با یکدیگر پسرعمو بودند، شناسایی شد. متهمان در برابر ادله موجود راهی جز اعتراف نداشتند و به‌ناچار جرمشان را پذیرفتند. یکی از متهمان اعتراف کرد: «ما مشکلات مالی زیادی داشتیم و هیچ راهی پیش رویمان نبود. برای همین کانال‌های همسریابی، صیغه‌یابی و یافتن همدم را طراحی کردیم و با استفاده از تصاویر پروفایل افراد مختلف در فضای مجازی، تصاویر آن‌ها را با اطلاعات قلابی در این کانال‌ها بارگذاری کردیم. در ادامه هم برای اینکه همه‌چیز طبیعی جلوه کند، با استفاده از نرم‌افزار‌های تغییر صدا، با هویت زنانه با مخاطبان صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم مبالغی را واریز کنند. پس از واریز وجه نیز فرد را بلاک می‌کردیم و دیگر پاسخگو نبودیم.»

سرهنگ قرائی‌پور، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، در این‌باره بیان کرد: «هرگونه فعالیت سایت‌ها و کانال‌های همسریابی و همدم‌یابی بدون مجوز‌های لازم، جرم است و فقط براساس منافع مالی گردانندگان طراحی شده است و مجرمان با بهره‌گیری از هویت پنهان فضای سایبری اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. به شهروندان هشدار می‌دهیم که فریب کانال‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی را نخورند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->