هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد
سرخط خبرها

وابستگی به آمریکا و تعیینات قومی اشرف غنی مهمترین دلایل فروپاشی ارتش افغانستان

  • کد خبر: ۱۵۲۶۲۵
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
وابستگی به آمریکا و تعیینات قومی اشرف غنی مهمترین دلایل فروپاشی ارتش افغانستان
بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) امروز (سه‌شنبه، ۹ اسفند) با نشر گزارشی عوامل فروپاشی ارتش سابق افغانستان را بررسی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی اعلام کرده است که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین، افراد وفادار به خود را براساس قومیت در رهبری نیروهای امنیتی پیشین منصوب می‌کرد و این امر در کنار خروج آمریکا، باعث فروپاشی ارتش و پولیس افغانستان شد.

سیگار نوشته است که با وجود هزینه‌ی ۹۰ میلیارد دلاری در ۲۰ سال، دولت‌های ایالات متحده و افغانستان در ایجاد یک نیروی امنیتی مستقل و پایدار در افغانستان شکست خوردند.

در مقدمه‌ی این گزارش آمده است که با توجه به وابستگی نیروهای امنیتی افغانستان به نیروهای نظامی ایالات متحده، تصمیم برای خروج تمام پرسنل نظامی ایالات متحده و کاهش چشم‌گیر حمایت ایالات متحده از نیروهای افغانستان، روحیه‌ی سربازان و پولیس «افغانستان» را از بین برد.

به نقل از گزارش سیگار، نیروهای امنیتی افغانستان مدت‌ها به حضور ارتش ایالات متحده متکی بودند و سربازان «افغانستان» آمریکا را وسیله‌ای برای پاسخ‌گویی دولت برای پرداخت حقوق‌شان می‌دانستند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است که علاوه بر اقدامات آمریکا، پس از خروج نیروهای آمریکایی، دولت افغانستان نتوانست یک استراتژی امنیت ملی ایجاد کند.

به‌گفته‌ی سیگار، اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین، اغلب رهبران نیروهای امنیتی را تغییر داده و افراد وفادار به خود را براساس قومیت منصوب کرد که باعث سیاسی شدن این نیروها شد.

در بخشی از گزارش سیگار آمده است که در افغانستان، فساد غالب بود و مقامات دولتی اغلب بر منافع شخصی تمرکز می‌کردند.

سیگار گفته است که در ارتش، این فساد به شکل مناصب در رهبری نظامی بود که به‌جای تجربه‌ی نظامی براساس ملاحظات سیاسی اعطا می‌شد.

منبع: صدای افغان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->