جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه اختصاصی شهرهوشمند خبر داد؛

شهر هوشمند یک پروسه است، نه یک پروژه

  • کد خبر: ۱۵۵۹۵
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
شهر هوشمند یک پروسه است، نه یک پروژه
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهر هوشمند را یک پروسه و فرآیند با گام‌های بسیار می‌دانیم که موجب ارتقاء کیفیت زندگی در شهر می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا حیدری در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند مشهد اظهارکرد: «شهر هوشمند»، بستری برای ارتقاء کیفیت زندگی در شهر است و اگر به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن اجرایی شود، این مهم محقق خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم افزایش سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی نسبت به حوزه فناوری اطلاعات، گفت: به میزانی که استفاده از بستر‌های شهر هوشمند و مبتنی بر IT در فضای جامعه رشد پیدا کند، میتوان پیشرفت کرد.
حیدری خاطرنشان کرد: «شهر هوشمند» یک پروسه است و نه یک پروژه؛ برای دستیابی به شهر هوشمند، گام‌های بسیاری باید تعریف کرد و برنامه زمانی مشخصی نمی‌توانیم تعیین کنیم چراکه فرآیندی طولانی است و حتی کشور‌های توسعه‌یافته دنیا هم که در این زمینه شهره هستند، هیچوقت ادعای مبنی بر رسیدن به نقطه کمال و پایانی نداشته‌اند.

عزم جدی مدیریت شهری برای تحقق شهر هوشمند
وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد عزم جدی برای تحقق شهر هوشمند دارد و اقدامات متعددی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی در این زمینه انجام داده است، افزود: امیدواریم بتوان ظرفیت‌های مناسب بیشتری را فراهم آوریم تا روز به روز شاهد تمایل و اقبال بیشتر شهروندان به این سمت و سو باشیم.
رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: بخش مهمی از این هزینه‌ها، مربوط به تامین زیرساخت‌ها و بستر‌هایی است که باید در شهر فراهم شود لذا اعتبارات کلانی را می‌طلبد؛ شهرداری مشهد براساس بودجه مصوب شورای شهر، طی دو سال اخیر اعتبارات خوبی را در این حوزه صرف کرده، ولی در کنار این اعتبارات، حمایت‌های دولتی نیز نقش بسزایی میتواند داشته باشد.
حیدری افزود: با دقت نظر در حوزه شهر هوشمند، میتوان زیرساخت‌های لازم برای این مهم را از همین حالا در ساخت‌وساز‌ها و برنامه‌های مختلف خود پیش‌بینی کنیم تا در آینده بتوان این زیرساخت‌ها را در قالب شبکه به یکدیگر متصل نمود.
وی گفت: با توجه به اینکه فیبر نوری یکی از مهمترین بستر‌های انتقال داده‌هاست، سعی کرده‌ایم در سال‌های مختلف اعتبار لازم برای توسعه آن را درنظر بگیریم؛ نقش شبکه‌های فیبر نوری در تبادل اطلاعات و داده‌های دستگاه‌ها بسیار تاثیرگذار است و با تجمیع این فضا‌ها و بانک‌های اطلاعاتی بخش‌های مختلف می‌توان پایگاه اصلی داده‌های شهر هوشمند را ایجاد کرد که موجب اداره بهتر و مطلوب‌تر شهر و برنامه‌ریزی درست می‌شود.

تاکید بر حکمروایی هوشمند
حیدری در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های اداری و خدماتی ما باید در جهت حکمروایی هوشمند در شهر پیش‌‎قدم شوند؛ حکمرایی هوشمند یعنی بستر‌ها و داده‌های لازم را داشته باشیم که مدیران شهری از طریق آن بتوانند شهر را بهتر اداره کنند.
وی در خصوص اپلیکیشن شهرمن هم اظهارکرد: این برنامه ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند و دارای بحث‌های حقوقی و اقتصادی است؛ امکانات «شهرمن» موجب شده تا تعهدات مختلفی از سوی شهرداری به شهروندان داده شود و مردم بتوانند بخش زیادی از تعاملات و مراودات خود با مدیریت شهری را با تکیه بر این بستر پیش ببرند.
حیدری گفت: زمانی که این اپلیکیشن ما نیاز‌های مردم پیوند بخورد، نه تنها امکان حذف شدن آن وجود نخواهد داشت بلکه هر روز در جهت ارتقاء آن گام برداشته می‌شود.

شهروند هوشمند، لازمه تحقق شهر هوشمند است
نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز در ادامه افزود:لازمه تحقق شهر هوشمند، برخورداری از شهروندان هوشمند است و هرچقدر شهروندان ما به مزیت‌های استفاده از خدمات الکترونیکی پی ببرند، تمایل بیشتری به استفاده از این خدمات پیدا خواهند کرد و این امر به مرور، تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود.
حمیدرضا موحدی‌زاده، اظهارکرد: نخست اینکه، توانمندی‌های شهر مشهد برای حرکت به سمت شهر هوشمند و ظرفیت‌های این حوزه و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری را به بازدیدکنندگان عرضه و معرفی می‌نماید.
وی شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای آینده شهر در حوزه‌های مختلف، همچون شبکه حمل‌ونقل، پسماند، پرداخت عوارض و ... را دیگر هدف نمایشگاه دانست و گفت: علاوه بر این دو مورد، بدنبال بررسی چالش‌های پیش‌رو نیز هستیم که یکی از این چالش‌ها، زمان‌بندی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ‌های عمومی سطح شهر است.

تاکید بر بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های موبایلی
موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های موبایلی شهروندان می‌توانند از زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاهی که در آن حضور دارند، آگاهی یابند و یا از ظرفیت خالی پارکینگ‌های عمومی اطراف خود مطلع شوند؛ این اقدام نقش بسزایی در صرفه‌جویی وقت شهروندان خواهد داشت.
وی، شیوه پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو و نوسازی را دومین چالشی دانست که در پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی نمایشگاه به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، افزود: وقت شهروندان بسیار مهم و ارزشمند است؛ شهر هوشمند بدنبال راهی برای صرفه‌جویی در وقت مردم است تا آن‌ها بتوانند بدون حضور در صف‌های طویل و طاقت‌فرسا، با دسترسی به اینترنت به نیاز‌های خود پاسخ دهند و امورات خود را پیش ببرند.
نایب رئیس شورای شهر مشهد سومین چالش را شهر سبز عنوان کرد و گفت: کلانشهر‌های کشور جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و آینده آن‌ها وابسته به حرکت کردن به سمت شهر هوشمند است؛ دریافت خدمات به شکل مستقیم زمان زیادی از شهروندان می‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

بسیاری از خدمات را می‌توان به شکل غیر حضوری ارائه کرد
موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: با تکیه بر ظرفیت‌های شهر هوشمند، بسیاری از خدمات را می‌توان به شکل غیر حضوری ارائه کرد؛ پس سفر‌های درونشهری کاهش می‌یابد و میتوان گام تاثیرگذاری در جهت داشتن شهری سبز برداشت.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه لازمه تحقق شهر هوشمند، برخورداری از شهروندان هوشمند است، گفت: هرچقدر شهروندان ما به مزیت‌های استفاده از خدمات الکترونیکی در شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی پی ببرند، تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها پیدا خواهند کرد و این امر به مرور، تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود.
موحدی‌زاده افزود: داده کاوی شهری دیگر چالشی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته خواهد شد؛ شهرداری مشهد بدنبال استقرار سیستم یکپارچه‌ای در شهر است که براساس آن تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان، داده‌ها و اطلاعات خود را در اختیار شهروندان قرار دهند و مجموعه‌های مختلف در تبادل با یکدیگر باشند.

فناوری و تکنولوژی، مدیریت و نظارت شهری را تسهیل می‌کند
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند نیز گفت: دنیای امروز، دنیای فناوری و تکنولوژی است و با تکیه بر این دو اصل میتوان مدیریت و نظارت شهری را تسهیل کرد.
سید مسعود ریاضی، در حاشیه آغاز به کار و افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند مشهد به گفتگو با خبرنگاران پرداخت و اظهارکرد: «شهر هوشمند»، یکی از شعار‌های شورای پنجم شهر مشهد بوده است و از نخستین روز‌های فعالیت خود به آن پرداخته‎ایم.
وی با بیان اینکه «شهر هوشمند» دارای ارکان و بخش‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها تکنولوژی است، گفت: علاوه بر این مهم، موضوعاتی، چون مردم هوشمند، حکمرانی هوشمند و ... نیز جزو ارکان آن محسوب می‌شوند.

دنیای امروز، دنیای فناوری و تکنولوژی است
ریاضی خاطرنشان کرد: امروزه دنیا در حال حرکت به سمت مدیریت هوشمند شهر و استفاده از ابزار‌های نوین در این جهت است؛ ما هم جوانان خلاق، تحصیل‌کرده و توانمندی داریم که دستاور‌های بسیار خوبی هم داشته‌اند.
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه دستاورد‌های به نمایش درآمده در نهمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند بسیار عالی بوده و از پیشرفت‌های این حوزه شگفت‌انگیز است، افزود: دنیای امروز، دنیای فناوری و تکنولوژی است؛ عرصه‌ای که اشتغالزایی بسیار خوبی دارد و از سوی دیگر، مدیریت و نظارت شهری را تسهیل می‌کند و مردم به وسیله این دستاورد‌ها و برنامه‌ها، امکان دسترسی به امکانات بیشتری را خواهند داشت.
ریاضی گفت: بسیار خرسندیم که شهرداری مشهد براساس تاکیدات شورای شهر و شعار‌ها و وعده‌هایی که به شهروندان دادیم، گام‌های بسیار خوبی برداشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->