برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

تسهیلات ازدواج تا چه میزان می‌تواند به زوج‌های جوان کمک کند؟

  • کد خبر: ۱۶۱۳۲۹
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
تسهیلات ازدواج تا چه میزان می‌تواند به زوج‌های جوان کمک کند؟
۳۶۰ میلیون تومان، مجموع پولی است که امسال یک زوج جوان برای ورود به زندگی مشترک می‌توانند با وام ازدواج دریافت کنند. البته ماهی ۳ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان هم باید برای قسط این وام کنار بگذارند. حال اینکه این وام چقدر می‌تواند برای ورود به دنیای تأهل مفید باشد، به گزاره‌های مختلفی وابسته است.

به گزارش شهرآرانیوز، ۳۶۰ میلیون تومان، مجموع پولی است که امسال یک زوج جوان برای ورود به زندگی مشترک می‌توانند با وام ازدواج دریافت کنند. البته ماهی ۳ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان هم باید برای قسط این وام کنار بگذارند. اگر سن زوج کمتر از ۲۵ سال و سن زوجه کمتر از ۲۳ سال باشد، این رقم تا ۴۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. البته آخرین آمار ثبت احوال از میانگین سن ازدواج در خراسان رضوی برای دختر‌ها ۲۴ سال و پسر‌ها ۲۹ سال بوده است. پس به طور میانگین بیشتر زوج‌های استان هر کدام همان ۱۸۰ میلیون تومان را دریافت کرده اند.

حال اینکه این وام چقدر می‌تواند برای ورود به دنیای تأهل مفید باشد، به گزاره‌های مختلفی وابسته است. مثل اینکه شما ساکن کلان شهر هستید و یا یک روستای کوچک، در کدام دهک اقتصادی قرار دارید و از نظر اجتماعی و فرهنگی چطور زندگی‌ای مدنظرتان است. حالا تصور کنید ۳۶۰ میلیون تومان چقدر می‌تواند به سروسامان گرفتن یک زوج جوان مشهدی صفرکیلومتر؛ یعنی بدون پس انداز و مسکن با یک حقوق ماهانه ۸ میلیون تومان کمک کند. زوج‌ها فقط ۷۰ درصد این مبلغ را باید برای رهن مسکن و حدود ۲۰ درصد را برای جشن ازدواج هزینه کنند. از طرفی فقط برای خرید چند قلم از وسایل موردنیاز آشپزخانه بیش از ۶۰ میلیون تومان نیاز است.

عقب ماندن وام ازدواج از تورم

هرچند مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام نکرده است، به گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ۱۴۰۱ معادل ۶۳.۹ درصد بوده است. حالا مبلغ وام ازدواج که در سال گذشته ۱۲۰ میلیون تومان بوده امسال با ۵۰ درصد افزایش به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است که این یعنی عقب ماندن وام ازدواج از تورم. هرچند باتوجه به شرایط اقتصادی، پیش بینی می‌شود که این تورم ادامه دار باشد، اما تصورکنید در صورت ثابت ماندن نرخ‌ها بنابر تورم نقطه‌ای اسفندماه، باید حداقل به وام ازدواج هر یک از زوج‌های سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷ میلیون تومان افزوده می‌شد.

۷۰ درصد برای رهن خانه

حالا می‌خواهیم ببینیم که زوج‌ها با این وام چه کار‌هایی می‌توانند انجام بدهند. اگر به فکر رهن خانه با این پول هستید، احتمالا باید فکر خرید جهیزیه یا گرفتن مراسم عروسی را از سر بیرون کنید؛ چون برای رهن کامل یک خانه هشتادمتری در مناطق متوسط مشهد و حتی روبه پایین شهر، باید به طور میانگین حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کنید که این یعنی ۷۰ درصد مبلغ مجموع وام ازدواج زوج ها. پس مجبوریم با تصور داشتن مسکن برای آغاز زندگی و یا استفاده از وام‌های جانبی، مثل مسکن جوانان و مسکن ملی به سراغ بقیه گزینه‌ها برویم.

۲۰ درصد برای مراسم

هزینه برگزاری مراسم عروسی هم بسیار متفاوت و دارای جزئیات مختلفی است؛ بنابراین مجبوریم به تجربیات چند زوج و پرس وجو از چند برگزارکننده مراسم اکتفا کنیم. مثلا هزینه یک عقد ساده با پنجاه نفر میهمان، شام به همراه عقد در محضر، لباس عروس و داماد، آرایشگاه، دسته گل و دیگر هزینه‌های جانبی بنابر گفته زوج‌هایی که به تازگی این مراسم را برگزار کرده اند، حداقل ۱۵ میلیون تومان است. اگر قصد برگزاری یک میهمانی بزرگ‌تر را داشته باشید، این هزینه چندبرابر خواهد شد. مثلا میانگین حداقل قیمت ورودی هر میهمان در یک تالار معمولی ۱۴۰ هزارتومان است که برای یک عروسی دویست نفره حدود ۳۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

حالا هزینه سفره عقد، آرایشگاه، لباس عروس و داماد و هزینه‌های جانبی دیگر که به گفته برخی زوج‌ها تمامی ندارد، حداقل میانگین برگزاری این مراسم را تا بیش از ۷۰ میلیون تومان هم افزایش می‌دهد. این رقم، میانگین هزینه برخی از رسوم برگزاری مراسم عروسی است که شاید برای بعضی افراد کمتر یا بیشتر شود.

باوجوداین اگر بخواهیم از این وام، هزینه خانه، مراسم و تکه کوچکی طلا را پرداخت کنیم؛ تقریبا ۱۰۰ درصد مبلغ این وام هزینه خواهد شد؛ بنابراین اگر در این مرحله، برگزاری مراسم عروسی و خرید تکه کوچکی طلا را به عهده والدین بگذاریم و بی خیال شویم، می‌ماند خرید جهیزیه زوجی که امسال می‌خواهند به خانه بخت بروند.

جهیزیه چند؟

بدیهی است که در شرایط تحریم و افزایش نرخ دلار، قیمت برند‌های روز دنیا بسیار بیشتر از سقف قیمتی کالا‌های ذکرشده در این گزارش است، اما ما سعی می‌کنیم متوسط قیمت‌ها را از برند‌های ایرانی انتخاب کنیم. در اینجا حدود کمترین قیمت‌ها را در مقابل میانگین قیمت همان کالا، برای بررسی میانگین خرید چند مورد از اقلام مهم جهیزیه در نظر گرفته ایم.

این قیمت‌ها مربوط به زمان تهیه این گزارش است و ممکن است به زودی تغییر کند؛ چون به گفته سیدرسول ابن الرضا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد، تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور به افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهایشان اقدام کرده اند، اما هنوز این قیمت‌ها به طوررسمی از طریق سامانه ۱۲۴ اعلام نشده است.

اگر شما بخواهید یک یخچال فریزر معمولی (به اصطلاح بازاری‌ها بالا و پایین) بخرید، باید به طور میانگین حدود ۱۷ میلیون تومان هزینه کنید. اما قیمت انواع بزرگ‌تر یخچال فریزر سایدبای ساید با برند‌های خارجی این کالا، گاهی از مبلغ یک وام ازدواج هم بیشتر است، بااین حال متوسط قیمت یک یخچال فریزر ایرانی ۲۰ فوت را ۲۰ میلیون تومان درنظر می‌گیریم.

قلم بعدی آشپزخانه، یعنی اجاق گاز نیز محدوده قیمتی متفاوتی دارد. اگر شما یک اجاق گاز بدون فر باکیفیت را انتخاب کنید، می‌توانید با پرداخت ۵ میلیون تومان، وسیله پخت وپزتان را فراهم کنید. همچنین قیمت ماشین لباس شویی بسته به مدل و امکانات مختلف، دامنه قیمتی متفاوتی دارد، اما برای این جهیزیه یک لباس شویی هفت کیلوگرمی به قیمت ۱۲ میلیون تومان را در نظر می‌گیریم.

شما برای تکمیل لوازم آشپزخانه خود با کیفیت معمولی که چند سالی برایتان عمر کند، حداقل به یک دست سرویس قابلمه با حدود قیمتی ۲ میلیون تا ۹ میلیون تومان، سرویس غذاخوری شش نفره به قیمت ۲ میلیون تا ۵ میلیون تومان و سرویس قاشق، چنگال (کفگیر و ملاقه) به قیمت حدود ۲ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان نیز نیاز دارید. این‌ها فقط چند قلم از وسایل معمول جهیزیه است، اما شما برای شروع به لوازم دیگری هم احتیاج دارید. حداقل به دو عدد فرش ۹ متری نیاز دارید که اگر یک مدل فرش ماشینی با کیفیت متوسط را درنظر بگیرید، باید برای هر تخته حداقل بین ۵ تا ۱۲ میلیون تومان و برای دوتخته ۱۰ تا ۲۴ میلیون تومان بپردازید. هزینه خرید تلویزیون ۴۳ اینچ نیز بین ۱۰ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان است.

تا اینجا فقط برای خرید ضروری‌ترین اقلام جهیزیه، آن هم با کمترین قیمت‌ها در خوش بینانه‌ترین حالت، باید بیش از یک دوم وام خود را بپردازید. براین اساس برای خرید اقلام فوق در کمترین حالت، باید حدود ۶۳ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. همان طور که می‌بینید، جزئیات لوازم آشپزخانه، سرویس خواب، سرویس چوب، پرده و... در این گزارش لحاظ نشده است که اگر لحاظ شود، جمع وام ازدواج زوجین نیز کفاف هزینه‌ها را نخواهد داد. همچنین زوج‌ها با این مبلغ باید از خیر مسکن، جشن ازدواج، هدیه عروسی و... بگذرند.

عیار وام ازدواج در بازار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->