پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا
سرخط خبرها

اهدای خون با رشدی ۶ درصدی در خراسان رضوی همراه است

  • کد خبر: ۱۶۲۸۱۱
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
اهدای خون با رشدی ۶ درصدی در خراسان رضوی همراه است
مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی گفت: میزان اهدای خون در استان طی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد شریف‌الحسینی گفت: شاخص اهدای خون در هر ۱۰۰۰ نفر در استان ۲۳.۴۷ و در مشهد ۲۷.۲۱ است که ما از متوسط کشوری پایین‌تر نیستیم.

وی بیان کرد: میزان مراجعه مردم در سال ۱۴۰۱، ۱۹۹ هزار و ۷۱۳ نفر و در سال ۱۴۰۰، ۱۸۹ هزار و ۶۳ نفر بوده که ۶ درصد رشد در میزان مراجعان داشتیم. از این میزان مراجعات ۱۵۱ هزار و ۳۰ نفر موفق به اهداء خون شدند که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر بوده، در میزان اهداء خون نیز ۶ درصد رشد داشتیم.

شریف‌الحسینی افزود: از میزان اهداکنندگان خون ۵۵ درصد جزو اهداکنندگان مستمر، ۳۰ درصد جزو اهداکنندگان باسابقه و ۱۶ درصد جزو اهداکنندگان بار اول هستند. اهداکنندگان بار اول ما در سال ۱۴۰۱، ۲۳ هزار و ۸۰۵ نفر و در سال ۱۴۰۰، ۲۱ هزار و ۵۲۱ نفر بوده است؛ یعنی میزان اهداکنندگانی که جذب سازمان شدند و برای اولین بار خون اهدا کردند، ۱۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: از بین اهداکنندگان سال ۱۴۰۱، ۹۴ درصد مرد و ۶ درصد زن بودند. میزان اهداکنندگان خانم اگرچه کم است اما از متوسط کشوری جلوتر هستیم. در سال ۱۴۰۱، ۸۳۸۹ نفر خانم خون اهدا کردند که این رقم در سال ۱۴۰۱، ۷۷۲۲ نفر بوده‌ است؛ یعنی تعداد اهداکنندگان خانم ما ۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ در کل استان ۱۶ هزار و ۹۹۲ نفر مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون داشتیم که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۱۳ هزار و ۳۶۹ نفر بود، عنوان کرد: از این تعداد ۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۱۰ هزار و ۲۸۷ نفر بوده است؛ یعنی در میزان اهدای خون رشد داشتیم.

شریف‌الحسینی گفت: اهدای خون یک امر مستمر بوده و با توجه به تاسیس بیمارستان‌های جدید این نیاز دائما در حال افزایش است. برخی بیماران مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی مصرف دائم دارند؛ اگر سانحه و اتفاق ویژه‌ای نیز رخ دهد مانند ایام عید و تابستان که به دلیل سفرها میزان تصادفات افزایش پیدا می‌کند و همچنین بعد از ماه مبارک رمضان مصرف خون بیشتر می‌شود. با توجه به این مسائل نیاز به خون همیشگی است.

مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی اضافه کرد: ما توانستیم در فرودین امسال با اقداماتی که انجام دادیم، ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی را در وضعیت سبز رنگ ذخایر خونی یعنی وضعیت عالیه ذخایر بین هشت تا ۱۲ روز قرار دهیم. در ایام نوروز که بیش از ۱۰ میلیون زائر داشتیم، این وضعیت را پوشش دادیم و هنوز سبزرنگ هستیم اما بعد از ماه رمضان که مصرف افزایش پیدا می‌کند، به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و از مردم می‌خواهیم به ۱۳ پایگاه سطح استان و ۶ پایگاه شهر مشهد مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما پویشی تحت عنوان پویش حمایت ماندگار داریم که از ۱۸ اردیبهشت همزمان با سالروز جهانی هلال احمر آغاز می‌شود و تا ۹ مرداد، سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ادامه دارد. از تمام مردم به ویژه جوانان، بانوان و داوطلبان جمعیت هلال احمر درخواست داریم در این بازه زمانی در پویش حمایت ماندگار ما شرکت کنند تا بتوانیم مانند همیشه پوشش‌دهنده شایسته‌ای برای بیماران و نیازمندان به خون باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->