«گل‌های کاغذی» در راه جشنواره کازان نگاهی به سریال «قطب شمال»، ساخته امین محمودی یکتا کارگردان فیلم «کویر ناآرام»: انگار فیلم فقط باید کمدی باشد تا از آن استقبال شود وزیر فرهنگ: نگاه ما در دولت سیزدهم، جزیره‌ای نبود درگذشت «رابرت تاون»؛ فیلم‌نامه‌نویس برنده اسکار لباس لغت فارسی قریب الفهم | گذری بر فارسی نوشته‌های محمدباقر مجلسی، به مناسبت سالروز پایان نگارش «حلیةالمتقین» رامبد جوان: سن‌پطرزبورگ ۲ سال آینده کلید می‌خورد «هادی و هدی» به روایت رضا فیاضی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد «جشن نوشتار سینمایی» برگزیدگانش را شناخت + اسامی دعوت انجمن تهیه‌کنندگان سینما به مشارکت در انتخابات «کتاب الحسین الشهید و القرآن المجید» منتشر شد نقش‌آفرینی ریچارد گر در سریال جاسوسی «آژانس» افتتاحیه ترسناک جشنواره ونیز با «بیتل جویس ۲» از مجموعه‌شعر «زندگی در آمنیون» رونمایی شد | تجربه‌ای شاعرانه از زندگی سارا بهرامی، بازیگر سینما، دچار حادثه شد «آنیتا، گمشده در اخبار» در راه پالرمو
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد

  • کد خبر: ۱۶۳۹۴۶
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
رئیس موسسه فرهنگی اکو: پیام‌های فردوسی زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد
مرادجان بوری بایف گفت: شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مرادجان بوری بایف، امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، در همایش بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: سخن تازه گفتن از شاهکار فردوسی سهل نیست. باید از روزنه‌ای که فردوسی نگاه می‌کرد، نگریست. فردوسی اثر خود را در زمانی نگاشت که در یکی از پرآشوب‌ترین و پرماجراترین زمان‌ها بود.

وی افزود: در همان گیرودارها این دانای صد آفرین از بیم آنکه تاریخ ایران به باد فنا رود یا فراموش شود شبانه‌روز روی این اثر کار کرد، این شاه اثر پدید آمد و جای شاهنامه در ادبیات ما و جهان خالی نماند. شاهنامه دریای پرگوهری است که سرایده آن مفاهیم ماندگاری را چون خرد، دانش، میهن‌دوستی، جوانمردی، آیین کشورداری و دستور زندگی را در قالب حماسه بیان می‌کند و این کار بزرگی است.

بوری بایف بیان کرد: حکیم فردوسی به مثابه معمار هنرمند کاخی بنا کرد که هم‌زبانان و افرادی که پس از او آمدند، نگاه ژرف بر آن انداختند، جز تقلید کار دیگری انجام ندادند و به تقلید آثاری خلق کردند که هیچ کدام به آن پایه نرسیده است. اگر این سعی و تلاش، میهن‌دوستی و اقدام حکیم نبود تعریف ایران زمین دچار اختلال می‌شد و بیم آن می‌رفت که به فراموشی سپرده شود اما این سخن‌سرای آگاه هوشمندانه به آن پی برد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: براساس نظر گوینده شاهنامه نجات جهان بر پایه خرد استوار است که خرد انسان را به سعادت و رستگاری خواهد رساند و جهل، بی‌خردی، نادانی‌، حرص و آز انسان را به گمراهی و نابودی خواهد کشاند. این دو همیشه در نبرد تنگاتنگ قرار دارند. بر پایه نظر فردوسی همیشه خرد و دانایی پیروز نیست، گاهی تاریکی بر روشنایی و نادانی بر دانایی چیره می‌شود و این ستیز است که زندگی را بقا و تداوم می‌بخشد.

وی ادامه داد: سرنوشت بشریت بر این اصل بنا نهاده شده و حکیم فرزانه این موضوع را صحنه‌آرایی و صحنه‌پردازی‌ها و با قلم توانای خود به تصویر می‌کشد. تاکید صاحب شاهنامه این است که تنها نور، دانش و خرد انسان را وارسته می‌کند، جهان را به سوی پیشرفت و آگاهی می‌برد و نیکی، گذشت، تفاهم و فضای صلح و آشتی را در عالم فراهم می‌کند.

بوری بایف اضافه کرد: شاهنامه شناسنامه مردم ماست. شاهنامه تنها شناسنامه ملی محدوده امروز ایران نیست، پیام‌هایی که فردوسی در زمان خود داد زمان و مرز و بوم نمی‌شناسد. پیام‌های فردوسی ما را وادار می‌سازد به گذشته پر نور خود توجه خاصی داشته باشیم. حکیم فردوسی نه در ایران و منطقه، بلکه جهان خوب شناخته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->