جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

دبیرخانه شهرهای زیارتی به میزبانی شهرداری مشهد مقدس راه‌اندازی شد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۷۰۵۴
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
دبیرخانه شهرهای زیارتی به میزبانی شهرداری مشهد مقدس راه‌اندازی شد + فیلم
معاون گردشگری و زیارت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ایده تشکیل دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلان‌شهرهای کشور توسط معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد شکل گرفت.

بامشکی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره دبیرخانه شهرهای زیارتی گفت: وجود مضجع شریف ائمه اطهار(ع) و امامزادگان‌ و فرزندان آن‌ها در ایران اسلامی و شهرهای کشور فرصتی بی‌نظیر برای رشد و‌ توسعه همه‌جانبه شهرها ایجاد‌ کرده است.

 

دبیرخانه شهرهای زیارتی به میزبانی شهرداری مشهد مقدس راه‌اندازی شد

وی ادامه داد: حضور‌ زائران در این شهرها موجب می‌شود بزرگ‌ترین اجتماعات مردمی و دینی با محوریت موضوع زیارت به‌صورت سالیانه در شهرهای مشهد، قم و شیراز شکل بگیرد.

معاون گردشگری و زیارت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: بر همین اساس، ایده تشکیل دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران اسلامی ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلان‌شهرهای کشور توسط معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد شکل گرفت.

بامشکی به اهداف شکل‌گیری این دبیرخانه اشاره کرد و افزود: تعمیق زیارت و ترویج فرهنگ آن، تقویت هویت دینی، هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در اجرای بهتر مصوبات کارگروه ملی زیارت، توسعه و اشاعه هنرها و علوم حوزه زیارت و... از اهداف این دبیرخانه است.

وی افزود: تأکید بر نقش اساسی و کانون رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه زیارت و بناهای زیارتگاهی، معطوف‌کردن طرح و برنامه‌ها به ارتقای کیفیت و نشاط در محیط‌های زیارتی از جمله راهبردها و سیاست‌های این کمیته است.

به گفته بامشکی، شهردار مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، شهرداران و معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ شیراز، قم، شهرری و سایر شهرهای زیارتی کشور، معاون و مدیران گردشگری شهرداری‌های شهرهای زیارتی از جمله اعضای شورای راهبردی این دبیرخانه هستند.

وی اضافه کرد: تصویب نهایی برنامه اجرایی پنج‌ساله زیارت و تصویب بودجه و ابلاغ برنامه اجرایی به‌صورت سالیانه از ردیف‌ برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها، از مهم‌ترین شرح وظایف شورای راهبردی است.

لزوم از بین بردن مساله دو‌قطبی در مشهد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شهرها علت‌های خاصی‌ در پیدایش دارند. مشهد شهر جوانی است و به‌دلیل دل‌دادگی مردم به وجود امام رضا(ع)، مردم اینجا جمع شده‌اند و شهر توسعه پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام‌ حسن منصوریان ادامه داد: ما در مشهد به‌دنبال آن هستیم که دو‌قطبی را از بین ببریم و اگر در اداره شهر، شهرداران و پارلمان‌های شهری این مسئله را فراموش کنند، شهر دچار مشکل می‌شود.

منصوریان افزود: در حرم مردم به یکدیگر کمک می‌کنند، اما در رفتار شهری ممکن است این‌گونه نباشد. در کل شهرهای زیارتی، باید مانند داخل حرم رفتار شود. 

وی تأکید کرد: باید حال مردم را در این شهرها خوب کنیم و فرهنگ زیارت را ارتقا دهیم.

ضرورت تقویت جریان زیارت در کشور

معاون فرهنگی شهرداری قم نیز در این نشست بر لزوم ضرورت تقویت جریان زیارت در کشور تأکید کرد: در بسیاری از مواقع طرح‌ها برنامه‌ها و فرهنگی مطرح‌ و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، اما در ادامه راه رها می‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: این طرح نباید این‌چنین باشد. همچنان که «رویداد ایده‌پردازی سقاخونه» به‌خوبی اجرا شد و‌ ثمره آن را دیدیم و امیدوارم که ادامه داشته باشد. 

جای خالی مثلث شهرهای زیارتی

در ادامه، معاون فرهنگی شهرداری شیراز با قدردانی از اقدامات شهرداری مشهد، اظهار کرد: شهرداری مشهد در حوزه‌ معاونت فرهنگی اقدامات بسیار خوب و سنگینی را انجام داده‌ است که جای قدردانی دارد.

محمدعلی چوبینی افزود: ما‌ در شیراز مثلث گردشگری شیراز و یزد و اصفهان را داشته‌ایم و ‌جای یک مثلث شهرهای زیارتی خالی بود. امیدواریم با این جلسات و برنامه‌ها بتوانیم هم‌افزایی‌ داشته باشیم. در این صورت اتفاقات خوبی‌ در این زمینه رخ خواهد داد.

وی تأکید کرد: «رویداد ایده‌پردازی سقاخونه» طرح خوبی بود و به‌خوبی نیز اجرا شد، اما یکی‌ از ایرادات طرح‌ها این‌ است که ضریب‌ اجتماعی آن‌ها‌ کم‌ است. باید مردم را درگیر کرد، زیرا بزرگ‌ترین سرمایه این سه شهر زیارتی مردمانش‌ هستند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->