تحول در زیارت با نگاه تسهیل‌گرایانه دولت | دولت به‌دنبال آموزش، ترویج و تسهیل زیارت در ابعاد ملی است شهرداری مشهد میزبان نمایش میدانی «میاندار» در دهه ولایت ۱۴۰۴ | روایت هنری از خط مقدم خاموشان دفاع مقدس برنامه‌ریزی مرحله بازگشت زائران حج ۱۴۰۴ از سه فرودگاه عربستان آغاز شد حجاج بیت الله الحرام رمی جمرات سه‌گانه را آغاز کردند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تسهیل زیارت با نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد، آیینه تمام‌نمای محبت علوی در دهه ولایت ۱۴۰۴ | اکران گسترده علوی در این ایام زمان اعلام وصول نامه معرفی «مدنی‌زاده» وزیر پیشنهادی اقتصاد مشخص شد خدا در وهم نمی‌گنجد | توحید و عدالت در بیان امیرالمؤمنین (ع) آماده‌سازی صحن‌های حرم امام‌رضا (ع) برای جشن غدیر ۱۴۰۴ + فیلم در برابر خدا ادب به خرج بده! | معنا و مراتب ادب در پیشگاه خداوند چیست؟ «جشن ۱۰ کیلومتری غدیر» در پایتخت با رونمایی از بزرگ‌ترین اثر خوشنویسی ولایی پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت امام جمعه موقت کرمانشاه هنر در مسجد بازتعریف می‌شود | آغاز راهی نو از مشهد ارائه خدمات رایگان مترو مشهد در مناسبات مذهبی خردادماه ۱۴۰۴ | ثبت بیش از ۴۰۰ هزار سفر تبیین و ترویج حجاب با محوریت فعالیت‌های مردمی در پارک‌های مشهد برنامه ویژه ناشنوایان در حرم مطهر امام رضا(ع) چگونه شکل گرفت؟ انتقاد بازیگر سینما و تلویزیون از غفلت سینمای ایران درخصوص پرداختن به مناسبت‌های دینی کتاب «حج در نگاه قرآن» روانه بازار نشر شد | شرح سفر نویسنده به حج در سال ۹۶ برگزاری اولین کمیسیون تخصصی کارگروه ملی زیارت به میزبانی شیراز
سرخط خبرها

نخستین مرحله امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در کلام امام‌جواد (ع)

  • کد خبر: ۱۷۰۰۹۸
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
نخستین مرحله امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در کلام امام‌جواد (ع)
امروز به‌مناسبت شهادت امام‌جواد (ع) به‌سراغ سخنان گهربار ایشان می‎‌رویم. حضرت درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیان می‌کنند که این امر دارای سه مرحله است؛ قلبی و زبانی و عملی.

امروز به‌مناسبت شهادت امام‌جواد (ع) به‌سراغ سخنان گهربار ایشان می‎‌رویم. حضرت درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیان می‌کنند که این امر دارای سه مرحله است؛ قلبی و زبانی و عملی. این مراحل در گفتار اهل‌بیت (ع) بیان شده است. مرحله نخست، مرحله درونی و قلبی است که بر همگان واجب عینی است. همه مسلمانان باید از انجام معروف‌ها ازسوی دیگران خوشحال و خشنود و از آن راضی باشند.

همچنین همه باید از انجام منکر‌ها ازسوی دیگران، نفرت داشته باشند و از کار‌های زشت ناراضی باشند. این مرحله بر همگان لازم است؛ چون هیچ خطر و ضرری برای انسان‌ها ندارد، بنابراین رضایت از فعل معروف و کراهت از فعل منکر بر همه مکلفان و مؤمنان، واجب است.

امام‌جواد (ع) فرمودند: «مَن شَهِدَ أمرا فَکَرِهَهُ کانَ کَمَن غابَ عَنهُ ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِیَهُ کانَ کَمَن شَهِدَهُ». (تحف‌العقول، ص۴۵۶). یعنی هرکه شاهد کاری باشد و آن را ناخوش دارد، مثل فردی است که در آن هنگام، غایب بوده است و شاهد نیست. هرکه در کاری حاضر و ناظر و شاهد نباشد، ولی به آن راضی و خرسند باشد، مثل فردی است که حاضر و شاهد آن کار بوده است».

در این حدیث امام محمدتقی (ع)، اثر رضایت و کراهت انسان‌ها از انجام کار‌های دیگران، آموزش داده شده است. انسان اگر بدی‌ها و پلیدی‌ها و جنایت‌ها و خیانت‌ها و گناهانی را که می‌بیند یا از آن‌ها اطلاع می‌یابد، دوست بدارد و بپذیرد و از آن‌ها بیزاری نجوید، مثل کسانی است که آن منکر‌ها را انجام می‌دهند و گناهکار است؛ چون وظیفه و تکلیف مؤمنان، ناراحتی و انکار قلبی و اعتراض درونی و اعراض از منکرهاست.

رضایت از معروف و تنفر از منکر، عبادت است و رضایت از منکر و کراهت از معروف، معصیت. فردی که شاهد معصیتی است و از اینکه خدا معصیت می‌شود خوشحال است، در آن معصیت شریک می‌شود.

هرکه معصیتی را ببیند و ناخشنودی قلبی داشته باشد، مثل این است که در آن صحنه حضور نداشته و غایب بوده است و بنابراین گناهی ندارد، اما اگر معصیت را ببیند و به آن علاقه داشته باشد و به معصیت‌کار نگاه احترام‌آمیز کند، همکار و همراه اوست. عقل و قلب، منبع شناخت است. لازم است مؤمن در احساسات درونی در مواجهه با منکر، احساس منفی و در قبال معروف، احساس مثبت داشته باشد.

امام‌جواد (ع) در این گفتار، نخستین مرحله امربه‌معروف ونهی‌ازمنکر را رضایت یا کراهت قلبی دانسته‌اند. رضایت به معروف و کراهت از منکر، مأموریت همه مسلمانان است. این رضایت و کراهت بر گفتار و رفتار انسان‌ها اثر سازنده می‌گذارد و عامل اصلاح آنان است. شاهد در گناهی که از آن کراهت می‌ورزد، دخیل نیست و این کراهت، مانع آلودگی آن شاهد به گناه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->