برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

چرا شخصیت امام جواد (ع) نسبت به دیگر ائمه اطهار کمتر شناخته شده است؟

  • کد خبر: ۱۷۰۱۳۵
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
چرا شخصیت امام جواد (ع) نسبت به دیگر ائمه اطهار کمتر شناخته شده است؟
امام جواد (ع) با وجود عمر کوتاه خود، منبعی سرشار از معارف الهی است، اگر نویسندگان و اهل تحقیق بتوانند در این زمینه میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران امام جواد (ع) را برای مردم تشریح و مطرح کنند، شاید بتوان گفت که آنچه که در مورد امام نهم حضرت جواد (ع) وجود دارد، نسبت به ائمه دیگر کمتر نیست.

حجت الاسلام سعید امامی‌فرد، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه امام جواد (ع) مظهر مظلومیت ائمه اطهار(علیهم السلام) است اظهارکرد: امام جواد (ع) با همگان با ادب و احترام برخورد می‌کردند این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام به سوی ایشان می‌شد. سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به دلایل شناخت کمتر مردم نسبت به امام جواد (ع) گفت: امام جواد (ع) به دو دلیل در بین مردم نسبت به دیگر امامان (ع) کمتر شناخته شده است، کمی سن و کوتاه بودن عمر آن حضرت و شرایط خاص دوران امام (ع) از مهمترین این دلائل است.

وی افزود: بنابر آنچه در تاریخ آمده است، امام جواد (ع) در ۸ سالگی به امامت رسید و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید؛ لذا کوتاه بودن عمر حضرت جواد (ع) یکی از دلایلی است که می‌توانیم بگوییم که امام جواد (ع) نسبت به ائمه دیگر که از عمر بیشتری برخورد بودند، کمتر در بین مردم مطرح شده است. اما در واقع مطابق آنچه در منابع حدیثی شیعه آمده، ما در مورد امام جواد (ع) معارف کم نداریم، یعنی دانستنی‌ها و مطالب زیادی داریم که متاسفانه این‌ها کمتر در میان شیعه مطرح شده است. اگر نویسندگان و اهل تحقیق بتوانند در این زمینه میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران امام جواد (ع) را برای مردم تشریح و مطرح کنند، شاید بتوان گفت که آنچه که در مورد امام نهم حضرت جواد (ع) وجود دارد، نسبت به ائمه دیگر کمتر نیست.

حجت الاسلام امامی‌فرد بیان کرد: امام جواد (ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می‌کردند که با پیچیدگی‌ها و مسائلی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سائر امامان شیعه (ع) کمتر وجود داشت. امام (ع) در دوران حکومت «مأمون» و «معتصم» عباسی زندگی کردند. در این دوران حکومت عباسیان در افولی قرار گرفته بود که با مرگ مأمون عباسی و قدرت گرفتن معتصم، رو به نزول بیشتر گرایید. زمانی که یک حاکم قدرتمند در در جامعه زندگی می‌کند بر روی تمام مسائل آن زمان تاثیر دارد؛ مانند وقتی که «یزید» به حکومت رسید و امام حسین (ع) در برابر او قیام کرد و آن حادثه مهم اتفاق افتاد و نقطه اوجی شد که در زمان سایر ائمه و امامان معصوم (ع) وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:

کتابت اشعار سوگواره جوادالائمه(ع) در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس


 

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر امام جواد (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است؛ چنانچه پدران بزرگوارشان هم این علم وسیع (علم لدنی) را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند که نمونه‌های آن وجود دارد قابل مشاهده است. ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده، یعنی به قدرت الهی، علم پیامبر (ص) به امام علی بن ابی طالب (ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود (عج) منتقل شده و این علم لدنی که خداوند در اختیار این الگو‌های بشریت گذاشته در نزد امام جواد (ع) هم بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->