رسانه دنیایی است که نگاه فرد را در حوزههای مختلف بازتر کرده و اطلاعاتی در حوزه مورد علاقه مخاطب فراهم میکند که در کمترین زمان، بیشترین اثر بخشی را دارد.
رسانه امروز، دامنه و معنای گستردهای دارد و از روزنامه تا خبرگزاری، سایت خبری، کانال و ... را در بر میگیرد؛ البته گستره رسانهها را باید فراتر دید و از انسان رسانهها غافل نشد.
در این میان رسانههای خبری که کانالهای اطلاع رسانی و خبری به روز و پر سرعت دارند، نقش بیشتری ایفا میکنند و دامنه مخاطبان وسیع تری را به خود اختصاص داده اند.
همچنین در قرن حاضر، ظهور رسانههای مدرن و فناوریهای نوین موجب ایجاد تغییر در شیوه زندگی افراد شده است و خطوط هواپیمایی، رایانه، اینترنت و ارتباطات ماهوارهای باعث شده است که نحوه زندگی، کار، بازی و تفریح افراد دگرگون شود. وسایل ارتباط جمعی از طریق ابزارهایی مانند ماهواره و اینترنت بستر مناسبی را برای آشنایی جوامع و ملتها از یکدیگر فراهم آورده است و از سوی دیگر، توسعه وسایل حمل و نقل و افزایش سرعت جابه جایی در مناطق مختلف جهان، امکان مسافرت به مناطق گوناگون را در زمانی کوتاه ایجاد کرده است.
رسانههای مرتبط با گردشگری تجاری مانند بروشورها، آگهی، راهنماهای مسافرتی و مجلهها و ... تلاش میکنند تجارب تعطیلات و گذران اوقات فراغت را به مصرف کنندگان عرضه کنند.
تولیدات رسانههای گردشگری، تصاویری از کشورها یا مکانهای مقصد را به نمایش میگذارند و احساسات و انگیزههای مصرف کنندگان را تحریک میکنند تا از آن مکانها بازدید کنند.
مصرف کنندگان در آینده نزدیک به گردشگرانی تبدیل میشوند که برای رسیدن به این هدف مطلوب رسانه ها، تجاربی را کسب کرده اند.
در واقع گردشگران از طریق تصاویر و مفاهیم دریافت شده از ارتباطات رسانهای و میان فردی که در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند، تحت تأثیر قرار میگیرند.
پیوند گردشگری و رسانه در توسعه این صنعت درآمدزا مؤثر است، این حوزه یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی است که رابطه تنگاتنگی با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد.
بر این اساس رسانهها به عنوان ابزارهای فرهنگی، نقش بی بدیلی در تصویرسازی از اماکن و جاذبههای گردشگری برای مردم دنیا دارند.
استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد به عنوان یکی از قطبهای رسانه و گردشگری کشور محسوب میشوند که عملکرد رسانههای این استان و شهر مشهد میتواند با معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای گردشگری پیرامون مشهد و در مسیر حرکت زائران حضرت رضا (ع) به مشهد به رشد و پیشرفت گردشگری در استان کمک کند همچنان که تاکنون رسانهها در معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای انواع گردشگری، فرصتهای سرمایه گذاری و معرفی میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی، نقش بسزایی داشته اند.
به هر میزان که رسانههای استان و مشهد با حوزه گردشگری هم راستا و هماهنگ گام بردارند، موفقیت و رضایت مندی زائران و گردشگران نیز افزایش مییابد و مسیر رشد و پیشرفت گردشگری هموارتر خواهد شد. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با رویکردی دست تمامی رسانهها را در مسیر خدمت به زائران و گردشگران میفشارد و از تلاشهای مؤثر تمامی اصحاب رسانه سپاسگزار است تا در مسیر توسعه این صنعت گام بردارد.