روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه شهروندان از احداث روگذر تردد شهروندان در ابتدای بولوار هاشمیه

  • کد خبر: ۱۷۲۷۶۹
  • ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
گلایه شهروندان از احداث روگذر تردد شهروندان در ابتدای بولوار هاشمیه
اینکه اگر قرار باشد اطراف پل جدید در ابتدای بلوار هاشمیه مانند دیگر پل‌های مستقر در  بولوار‌های تجاری خیز شهر محصور شود و امنیت افراد به ویژه بانوان را به مخاطره بیندازد، اولین گلایه شهروندان است. دومین مسئله هم موضوع تبلیغات و مباحث اقتصادی این پل است که شهروندان بیان می‌کنند.

به تازگی پل عابرپیاده‌ای در ابتدای بولوار هاشمیه حدفاصل هاشمیه ۴ و ۶ درحال احداث است که برخلاف ماهیت مثبت احداث و جانمایی پل‌های هوایی، این بار شهروندان از جانمایی نادرست این پل و محصورشدن آن گله دارند.

اینکه اگر قرار باشد اطراف این پل مانند دیگر پل‌های مستقر در بولوار‌های تجاری خیز شهر محصور شود و امنیت افراد به ویژه بانوان را به مخاطره بیندازد، اولین گلایه شهروندان است. دومین مسئله هم موضوع تبلیغات و مباحث اقتصادی این پل است که شهروندان بیان می‌کنند. جانمایی این پل آن هم در ابتدایی‌ترین کوچه‌های هاشمیه بیشتر نگاه اقتصادی دارد تا ایمنی!

احداث با مفاد کدام آیین نامه؟

حسینی، از ساکنان کوچه هاشمیه ۴، درباره جانمایی پل عابرپیاده توضیح می‌دهد: مطالعه‌ای انجام دادم که به موجب آن طبق آیین نامه طراحی معابر شهری مصوب سال ۱۳۹۹ باید روگذر‌های عابرپیاده از روی تندراه‌ها و خطوط ریلی باشد. در نتیجه مجوزی برای احداث روگذر در خیابان‌های شهری (غیربزرگراهی و آزادراه) وجود ندارد. شهرداری بیان کند با چه آیین نامه‌ای این کار را کرده است؟

او می‌افزاید: با احداث این پل عابر راننده از اینکه عابر از عرض بولوار عبور نمی‌کند، احساس امنیت می‌کند و با سرعت بیشتر رانندگی خواهد کرد. این در حالی است که دقیقا مشابه این پل مقابل حوزه هنری در اواسط هاشمیه وجود دارد و با اینکه مجهز به آسانسور هم هست، بازهم مردم از عرض خیابان عبور می‌کنند.

نفع تبلیغاتی؟

رضایی، از کسبه آن محدوده، نیز با بیان اینکه نبش هاشمیه ۶ خطوط عابرپیاده رنگ آمیزی شده است، می‌گوید: تکلیف این خط عابرپیاده چه‌ می‌شود؟ عبور افراد سالمند و معلول چگونه خواهد بود؟ حداقل بگویند آیا آسانسور برای پل نصب می‌شود یا نه. او ادامه می‌دهد: هدف احداث این پل، ایمنی عابر بوده است یا نصب تابلو تبلیغاتی؟ اگر مورد دوم بوده است، چرا دست کم بیلبورد نمی‌زنند؟

این شهروند به احداث روگذر با هدف تبلیغات اشاره و بیان می‌کند: در هاشمیه ۲۰ پل هوایی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا ایمنی عابر؟ چون شهروندان تقریبا از روی آن تردد نمی‌کنند. آیا احساس امنیت برای عبور عابران به ویژه برای بانوان و کودکان از این پل‌ها دچار چالش نمی‌شود؟ از لحاظ ایمنی ترافیکی آیا تبلیغات محیطی به ویژه روی پل‌های عابرپیاده، باعث حواس پرتی راننده و احتمال تصادف بیشتر نمی‌شود؟ شهرداری این دغدغه‌های شهروندان را پاسخ دهد.

معارض با کابل‌های برق

خانم وفایی، یکی دیگر از ساکنان کوچه هاشمیه ۳، نیز می‌گوید: برای نصب پل هوایی نظر ما ساکنان پرسیده نشد. دست کم بگویند پله‌ها و آسانسور در کجا قرار می‌گیرد. حریم باغچه، پیاده رو یا مسیر دوچرخه چه‌ می‌شود؟ او درباره معارض این پل با کابل‌های فشار قوی برق بیان می‌کند: درباره حفاری ها، حفاری اول (در سمت هاشمیه ۶) دقیقا در کنار ستون برق انجام شده و حفاری دوم حدود ۱۰ متر به سمت اول هاشمیه، آیا مجوز از دستگاه‌های خدمت رسان به ویژه اداره برق برای هر کدام از این دو حفاری و پرکردن حفاری اول و همچنین برای پل روگذر در زمان قانونی (قبل از شروع به کار) گرفته شده است؟ آیا حریم کابل‌های برق رعایت می‌شود؟

تبلیغات محیطی روی پل هوایی

اما برای پاسخ مسئولان شهرداری مشهد، ابتدا ماجرا را از سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد پیگیری می‌کنیم. مسئول روابط عمومی این سازمان می‌گوید: سازمان یک فراخوان برای احداث هشت پل عابرپیاده منتشر کرده است که این پل‌ها باتوجه به اولویت‌های سازمان حمل ونقل و ترافیک، مشخص و جانمایی شده است.

حمزه علوی بیان می‌کند: جانمایی این هشت پل به این صورت است که پیمانکار آن را احداث می‌کند و به ازای ساخت پل، تبلیغات محیطی روی پل انجام می‌دهد؛ بنابراین فقط تبلیغات پل‌ها به سازمان ما مرتبط است. اعلام نیاز و نحوه نظارت بر اجرا و احداث پل‌ها نیز برعهده سازمان ترافیک است. پله‌های این پل به صورت چرخشی است و معارضی با پیاده رو ندارد و فقط پله معمولی دارد و بعد از تمام شدن احداث، پل به شهرداری منطقه ۹ واگذار می‌شود.

هدف، تأمین امنیت عبور عابران پیاده است

در ادامه، مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه بر مبنای فصل ۵ بخش دهم آیین نامه طراحی معابر شهری، «در طراحی خیابان‌های شهری عبور عرضی عابران پیاده به صورت هم سطح بر عبور غیرهم سطح آن‌ها اولویت دارد، اما در برخی مکان‌ها به منظور رعایت ملاحظات ایمنی، استفاده از پیاده گذر‌های غیرهم سطح برای عابران پیاده، مطلوب و حتی ضروری است»، توضیح می‌دهد: بر این اساس دو نکته حائز اهمیت است؛ برمبنای بند ۱_۳ بخش میانی آیین نامه طراحی معابر شهری، الزام است متولیان مدیریت شهری و طراحان برای سامان دهی وضعیت موجود معابر شهری، رویکرد جدید آیین نامه را که مبتنی بر طراحی‌های انسان محور است، سرلوحه کار خود قرار دهند.

علی سمیعی می‌افزاید: این سازمان نیز طراحی‌های جدیدش را برمبنای آیین نامه و با لحاظ رویکرد‌های آن به انجام می‌رساند. ایمنی گذر هم سطح عابرپیاده در برخی معابر مانند محور هاشمیه، در زمانی که مشخصات مقطع عرضی معبر منطبق بر آیین نامه باشد و رعایت الزامات خیابان کامل نیز تأمین شده باشد، محقق می‌شود.

سابقه احداث پل در محل فرود گذرگاه‌های سواره رو

مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان می‌کند: این سازمان باتوجه به رویکرد خیابان کامل و حق تقدم عابرپیاده در خیابان‌های شهری، در چند سال گذشته و حتی پیش از تصویب آیین نامه طراحی معابر شهری، از ایجاد گذر‌های غیرهم سطح عابرپیاده در خیابان‌های شهری پرهیز کرده و تمرکز احداث پل‌های عابرپیاده را بر معابر بزرگراهی قرار داده است.

سمیعی اظهار می‌کند: این نوع جانمایی‌ها برای تأمین ایمنی حرکت عابرپیاده در گذر‌های عرضی از برخی خیابان‌ها و مقاطع خاص مانند محل فرود پل‌های غیرهم سطح سواره رو در محور‌های شریانی و جلوگیری از تصادفات جرحی و فوتی، از گذرگاه غیرهم سطح عابرپیاده بهره گرفته است. به عنوان نمونه این نوع جانمایی‌ها هم می‌توان به پل‌های عابرپیاده خواجه ربیع ۷، محور حر و... اشاره کرد.

سمیعی ادامه می‌دهد: در زمان احداث و راه اندازی پل عابرپیاده، گذرگاه عرضی عابرپیاده موجود حذف و در فاصله مناسب جایگزین خواهد شد. همچنین، احداث آسانسور برای این پل به منظور فراهم کردن امکان جابه جایی افراد معلول یا کم توان، مطابق اولویت در دستورکار قرار خواهد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->