ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

چطور تا این حد خسته می‌شویم؟

  • کد خبر: ۱۷۲۷۷۲
  • ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
چطور تا این حد خسته می‌شویم؟
چرا گاهی پس از یک روز کاری آن‌قدر خسته‌ایم که توانایی انجام هیچ کار دیگری را نداریم؟

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ «همون کارای همیشگی رو انجام دادم، ولی نمی‌دونم چرا این‌قدر خسته‌ام! این‌قدر که دوست دارم به‌جای اینکه شام بخورم، بخوابم.» به احتمال زیاد همه ما این جمله را از زبان خیلی‌ها شنیده‌ایم؛ از زبان همکارمان، همسرمان، مادرمان و دوستمان. این فراگیری نشان می‌دهد نوعی احساس خستگی پس از خستگی شغلی وجود دارد که تا اندازه زیادی هم به درگیری‌های ذهنی روزانه افراد مربوط است. شاید همین امروز هم یکی از شما مخاطبان گرامی این احساس را داشته باشید. برای همین می‌خواهیم قدری درباره این موضوع با هم حرف بزنیم.

نشانه‌های خستگی پس از کار

شما باید پس از روز کاری‌تان؛ چه کارمند با ساعت کاری مشخص و چه نویسنده با ساعت کاری آزاد باشید، توانایی پیش‌بردن کار‌های روزمره و وظایف خانوادگی را هم داشته باشید، ولی بعضی روز‌ها این‌طور پیش نمی‌رود و خسته‌تر از همیشه هستید. بعضی نشانه‌های خستگی بیش‌ازاندازه در یک روز کاری معمولی عبارت‌اند از:

  • کنترل احساسات در پایان روز برایتان راحت نیست.
  • بدون فکرکردن دست به عمل می‌زنید.
  • فراموش‌کار شده‌اید.
  • متمرکزکردن نگاهتان کار دشواری است.
  • بعدازظهر‌ها تمرکزتان کم می‌شود.
  • همیشه احساس گرسنگی می‌کنید.
  • مشکلات خواب دارید.
  • گرفتن تصمیم‌های ساده هم برایتان کار سختی است.
  • پشت‌سرهم بیمار می‌شوید.
  • ناراحتی‌های جسمانی مانند درد یا سوزش معده و خشکی پوست دارید.
  • احساس گیجی و اضطراب بی‌دلیل می‌کنید.

چگونه خستگی زیاد درمانده‌تان نکند؟

حالا که دلایل خستگی بیش از اندازه پس از کار را متوجه شدید، می‌توانید آگاهانه با این پیشنهاد‌ها جلو احساس خستگی‌تان را بگیرید.

بیرون از محل کار به کار فکر نکنید

به‌دنبال راه‌هایی برای مرزبندی بین زندگی کاری و شخصی‌تان باشید. مطالعات نشان داده‌اند که تصویرسازی به دورکردن افکار ملتهب و استرس‌زا کمک می‌کند. برای نمونه تصور کنید در کف یک اقیانوس آبی هستید و شناکردن همه موجودات را در اقیانوس تماشا می‌کنید. اکنون سعی کنید عبور افکارتان را ببینید.

برنامه شخصی روزانه داشته باشید

برنامه‌ریزی برای ساعت‌های پس از کار راهی مناسب برای ایجاد آرامش و مرز بین شغل و بقیه روز شماست. این برنامه‌ریزی ممکن است مربوط به یک ساعت پیاده‌روی یا گپ‌زدن تلفنی با یکی از عزیزان باشد یا ثبت‌نام در یک کلاس آموزشی.

ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

تمرکز کامل داشتن بر لحظه حال بدون قضاوت، روشی برای تمرین ذهن‌آگاهی است. این کار مفید، آگاهی ما را از لحظه حال افزایش می‌دهد و کمک می‌کند از استرس رها شویم.

کاری انجام دهید که دوست دارید

راه دیگر برای حرکت رو به جلو و غلبه بر احساس خستگی، پاداش‌دادن به خود است، با چیزی که دوستش دارید. اگر فعالیتی دلخواه برای انجام‌دادن پس از کار داشته باشید، حتما در پایان روز انگیزه و انرژی بیشتری دارید.

به‌اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافی و برنامه منظم برای آن لازمه کارایی بیشتر در روز است؛ بنابراین اگر مشکل خواب دارید، مواردی را که مانع استراحت شما می‌شوند، بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم هر شب سر ساعت مشخصی بخوابید و هر روز طبق برنامه از خواب بیدار شوید.

پرانرژی بمانید

ورزش صبحگاهی منظم داشته باشید. زیرا به شما کمک می‌کند در طول روز پرانرژی بمانید. بعدازظهر‌ها هم چند دقیقه را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید تا خون در بدنتان بهتر جریان داشته باشد. همچنین با قدم‌زدن در کوچه‌های اطراف محله کمی هوای تازه تنفس کنید.

دلایل خستگی زیاد

برای اینکه در پایان روز کاری باز هم با انرژی بمانید، بهتر است دلایلی را که به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بررسی کنید و پی‌ببرید که کدام‌یک از آن‌ها سبب کم‌شدن نشاط و سرزندگی‌تان می‌شوند.

تعامل اجتماعی مداوم

برای افراد درون‌گرا تعامل با دیگران و حضور در اجتماع در طول روز خسته‌کننده و برای افراد برون‌گرا این کار انرژی‌بخش است؛ بنابراین اگر فرد درون‌گرایی هستید، یکی از دلایل خستگی بیش از اندازه پس از کار، همین ازدست‌دادن انرژی‌تان است.

بیداربودن تا دیروقت

خستگی بعدازظهر ممکن است به‌دلیل بیدارماندن در شب قبل تا دیروقت باشد. عده‌ای از شب‌زنده‌داری برای دست‌یافتن به وقت بیشتر استفاده می‌کنند، ولی بهتر است بدانید که به این کار «طفره‌رفتن از خواب» یا «انتقام‌جویی به‌تعویق‌انداختن زمان خواب» می‌گویند.

افسردگی یا اضطراب

یکی از عوارض احتمالی افسردگی، مشکلات خواب است. اگر افسرده‌اید، احتمالا هرشب مشکل خوابیدن یا خواب‌ماندن دارید که این مسئله سبب خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود. خستگی و ازدست‌دادن انرژی از علائم متداول افسردگی‌اند و باعث لذت‌نبردن از فعالیت‌هایی می‌شوند که از انجام آن‌ها پس از کار لذت می‌بردید.

خودمراقبتی ناکافی

وقتی از نظر جسمی و روحی به خود اهمیت نمی‌دهید، احتمال اینکه در پایان روز احساس خستگی کنید، بیشتر می‌شود. خودمراقبتی در زمانی که احساس خستگی می‌کنید، شاید چالش‌برانگیز به نظر برسد، ولی انجام کار‌هایی مانند ورزش منظم و خوردن غذا‌های سالم سبب بهبود انرژی شما می‌شود.

کسالت

شغلی راکد و بی‌هیجان که چالش‌های کمی دارد، ممکن است سبب ایجاد احساس فرسودگی در شما شود. ممکن است در پایان روز با احساس بی‌انگیزگی، بی‌ثمری و کم‌ارزش‌بودن از محل کار دور شوید که شاید به بعدازظهر‌ها و آخر هفته‌های غیرکاری شما هم سرایت کند.

استرس محل کار

استرس در محل کار هم از دلایلی است که حتما انرژی شما را می‌گیرد. گاهی استرس‌های کاری به‌قدری زیاد است که پس از کار روزانه احساس می‌کنید کوه کنده‌اید و تا اندازه‌ای هم سلامت جسمی و ذهنی‌تان را به خطر می‌اندازد.

نبود تعادل بین کار و زندگی

اگر همیشه کارهایتان را با خود به خانه می‌برید، ممکن است نشانه تعادل‌نداشتن زندگی کاری و زندگی شخصی‌تان باشد. همه مواقعی را در نظر بگیرید که در ساعات غیرکاری به کار فکر می‌کنید، از همکارانتان شکایت می‌کنید یا وقتی در خانه هستید، بابت کاری نگرانید که باید در محل کار انجام می‌دادید.

حرف‌زدن درباره کار پس از کار متداول است، ولی بر اساس شواهد، نحوه صحبت‌کردن درباره آن هم بر روحیه شما و هم بر مرز‌های بین کار و خانه اثر می‌گذارد. گفتگو‌های منفی درباره کار سبب حالات روحی ضعیف و بدخلقی در زمان خواب و صبح روز بعد می‌شود و احساس خستگی و فرسودگی را در روز بعد افزایش می‌دهد. این نشخوار‌های ذهنی بر توانایی شما برای حفظ انرژی‌تان در مدتی که از کار دورید، اثر می‌گذارد.

نیاز‌های جسمی یا ذهنی زیاد کار

فرسودگی ناشی از مسئولیت‌های شغلتان یکی از دلایلی است که در پایان روز زیاد احساس خستگی می‌کنید.

استراحت‌نکردن

تمرکز بیش از اندازه روی فعالیت‌های مربوط به شغلتان، انرژی شما را تخلیه می‌کند. اگر در کارتان وقفه و استراحتی نداشته باشید یا از زمان استراحتتان هوشمندانه استفاده نکنید، ممکن است پس از کار با احساس خستگی زیاد روبه‌رو شوید.

مصرف کافئین و شکر

با اینکه کارمندان و افراد پشت‌میزنشین تمایل بیشتری به خوردن چای و قهوه دارند تا پرانرژی بمانند، جالب است بدانید این کار بیشتر مواقع نتیجه عکس دارد و با ازبین‌رفتن اثر کافئین، بیشتر احساس خستگی می‌کنید.

چند پیشنهاد دیگر

  • حتما خانه‌تان را محیطی دلپذیر و آرام بسازید.
  • به خاطر خودتان دیگران را ببخشید.
  • اتفاق‌های گذشته را مرور نکنید.
  • مرتب باشید. زیرا از خستگی‌تان می‌کاهد.
  • مواد غذایی پروتئینی بخورید.
  • به کار و زندگی‌تان کمی تنوع دهید تا با انگیزه‌تر شوید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->