نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها
علم و ورزش

اسیدلاکتیک چیست و چه نقشی در ورزش دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۳۶۱
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
اسیدلاکتیک چیست و چه نقشی در ورزش دارد؟
شنیدن کلمه «اسید لاکتیک» احتمالا یادآور بدن‌درد، عضله‌سوزی و نفس‌نفس‌زدن‌هایِ بعد از ورزشتان باشد. حس و دردی گذرا که فقط بعد از ورزش شدتی ممکن است به سراغتان آمده باشد، اما آیا همیشه اسیدلاکتیک و بدن‌درد جزئی از ورزش است که باید با آن کنار بیایید؟

اسیدلاکتیک چیست؟
اسیدلاکتیک یک ترکیب بی‌رنگ است که تقریبا توسط همه بافت‌های بدن تولید می‌شود و برای انجام همه فعالیت‌ها ضروری است. وقتی‌که ورزشکاران به انجام تمرینات شدتی می‌پردازند، در عضلات درگیر خود احساس سوزش می‌کنند؛ علت این سوزش تجمع زیاد اسیدلاکتیک در همان عضلات است. اگر تمرین سبک باشد و اکسیژن کافی به بدن برسد، گلوکز به آب و دی‌اکسیدکرین تبدیل شده و انرژی تولید می‌شود؛ اما اگر تمرین سنگین، سرعتی و با شدت بالا باشد، سطح اکسیژن پایین می‌آید و گلوکز به انرژی و اسیدلاکتیک تبدیل می‌شود. نام دیگر اسیدلاکتیک را «بدهی اکسیژن» نیز می‌نامند؛ یعنی زمانی‌که بدن اکسیژن کم دارد، از این فرمول استفاده می‌کند تا انرژی‌اش را تأمین کند، ولی به‌هر‌صورتی که شده، بدنتان باید این بدهی اکسیژن را به بدن پس بدهد. در غیراین‌صورت اسیدلاکتیک در بدن جمع می‌شود و به‌صورت واسطه‌ای و غیرمستقیم باعث ایجاد احساس بدن‌درد و سوزش خواهد شد.

عضله‌درد دیرهنگام
نکته‌ای که درباره اسیدلاکتیک و لاکتات باید در نظر داشته باشید، این است که بدن‌درد بعد از ورزش یا همان DOMs در بدن‌سازی هیچ ارتباطی به لاکتات ندارد! بدن‌درد دوسه‌روزه شما بعد از ورزش مربوط به رشد عضلانی و تخریب عضلانی است که در حین تمرین برایتان اتفاق افتاده است. لاکتات فقط باعث سوزش و درد لحظه‌ای در بدن شده و ۱۲ تا ۱۴ثانیه‌ای از عضلات خارج می‌شود.

پا‌ک‌سازی اسیدلاکتیک
در حین و بعد از ورزش، عضلات و قلبتان می‌توانند از لاکتات تولیدشده به‌عنوان منبعی برای تأمین انرژی خود استفاده کنند. کبد نیز به کمک بدن شما می‌آید و با دریافت لاکتات از جریان خون آن را تبدیل به گلوکز یا قند خون خواهد کرد. بخشی از لاکتات هم با عرق دفع خواهد شد.

پاک‌سازی لاکتات چقدر زمان خواهد برد؟
پاک‌سازی لاکتات یا اسیدلاکتیک هرچه هم که زیاد باشد، نهایتا ۳۰ تا ۶۰دقیقه بعد از هربار ورزش قدرتی از بدنتان خارج خواهد شد و هر بدن‌درد و کوفتگیِ بعد از ورزش را نباید تقصیر لاکتات‌ها انداخت.
گزارش خطا
برچسب ها: علم و ورزش
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->