اتهام جاسوسی به دو ملی‌پوش چرا کی‌روش حق یک فوتبالیست ایرانی را پایمال کرد؟ تغییرات در فدراسیون ادامه دارد | خداحافظیِ اصولی مشتری جدید طارمی از سری آ می‌آید با نظر نهایی خمس، آل‌کثیر تراکتوری می‌شود ملی‌پوشان، پاداش جام‌جهانی را پس زدند | این حواله‌ها را نخواستیم، برای خودتان! فغانی، گزینه قضاوت بازی بزرگ رونالدو در جشن پرتغال شرکت نکرد گل‌محمدی؛ تکلیف بیرانوند را مشخص می‌کند بازیکنان جامانده علیه فدراسیون اعلام زمان رویارویی پرسپولیس و سپاهان ویدئو | گل ششم تیم ملی پرتغال به سوئیس توسط رافائل لیائو در جام جهانی قطر ویدئو | هتریک گونسالو راموس مقابل سوییس در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی قطر مراکشی‌ها با پرچم فلسطین خوشحالی کردند + عکس ویدئو | گل چهارم پرتغال به سوئیس در مرحله حذفی جام جهانی قطر توسط رافائل گریرو ویدئو | گل سوم پرتغال به سوئیس در مرحله حذفی جام جهانی قطر توسط گونسالو راموس ویدئو | گل دوم پرتغال به سوئیس در جام جهانی قطر توسط په په صحبت‌های کاپیتان اسپانیا بعد از شکست مقابل مراکش| سرخیو بوسکتس: بی رحمانه از جام حذف شدیم ترکیب تیم‌های ملی پرتغال و سوئیس در مرحله حذفی جام جهانی قطر | رونالدو نیمکت نشین شد ویدئو| ضربات پنالتی اسپانیا و مراکش در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی قطر
خبر فوری
علم و ورزش

اسیدلاکتیک چیست و چه نقشی در ورزش دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۳۶۱
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
اسیدلاکتیک چیست و چه نقشی در ورزش دارد؟
شنیدن کلمه «اسید لاکتیک» احتمالا یادآور بدن‌درد، عضله‌سوزی و نفس‌نفس‌زدن‌هایِ بعد از ورزشتان باشد. حس و دردی گذرا که فقط بعد از ورزش شدتی ممکن است به سراغتان آمده باشد، اما آیا همیشه اسیدلاکتیک و بدن‌درد جزئی از ورزش است که باید با آن کنار بیایید؟

اسیدلاکتیک چیست؟
اسیدلاکتیک یک ترکیب بی‌رنگ است که تقریبا توسط همه بافت‌های بدن تولید می‌شود و برای انجام همه فعالیت‌ها ضروری است. وقتی‌که ورزشکاران به انجام تمرینات شدتی می‌پردازند، در عضلات درگیر خود احساس سوزش می‌کنند؛ علت این سوزش تجمع زیاد اسیدلاکتیک در همان عضلات است. اگر تمرین سبک باشد و اکسیژن کافی به بدن برسد، گلوکز به آب و دی‌اکسیدکرین تبدیل شده و انرژی تولید می‌شود؛ اما اگر تمرین سنگین، سرعتی و با شدت بالا باشد، سطح اکسیژن پایین می‌آید و گلوکز به انرژی و اسیدلاکتیک تبدیل می‌شود. نام دیگر اسیدلاکتیک را «بدهی اکسیژن» نیز می‌نامند؛ یعنی زمانی‌که بدن اکسیژن کم دارد، از این فرمول استفاده می‌کند تا انرژی‌اش را تأمین کند، ولی به‌هر‌صورتی که شده، بدنتان باید این بدهی اکسیژن را به بدن پس بدهد. در غیراین‌صورت اسیدلاکتیک در بدن جمع می‌شود و به‌صورت واسطه‌ای و غیرمستقیم باعث ایجاد احساس بدن‌درد و سوزش خواهد شد.

عضله‌درد دیرهنگام
نکته‌ای که درباره اسیدلاکتیک و لاکتات باید در نظر داشته باشید، این است که بدن‌درد بعد از ورزش یا همان DOMs در بدن‌سازی هیچ ارتباطی به لاکتات ندارد! بدن‌درد دوسه‌روزه شما بعد از ورزش مربوط به رشد عضلانی و تخریب عضلانی است که در حین تمرین برایتان اتفاق افتاده است. لاکتات فقط باعث سوزش و درد لحظه‌ای در بدن شده و ۱۲ تا ۱۴ثانیه‌ای از عضلات خارج می‌شود.

پا‌ک‌سازی اسیدلاکتیک
در حین و بعد از ورزش، عضلات و قلبتان می‌توانند از لاکتات تولیدشده به‌عنوان منبعی برای تأمین انرژی خود استفاده کنند. کبد نیز به کمک بدن شما می‌آید و با دریافت لاکتات از جریان خون آن را تبدیل به گلوکز یا قند خون خواهد کرد. بخشی از لاکتات هم با عرق دفع خواهد شد.

پاک‌سازی لاکتات چقدر زمان خواهد برد؟
پاک‌سازی لاکتات یا اسیدلاکتیک هرچه هم که زیاد باشد، نهایتا ۳۰ تا ۶۰دقیقه بعد از هربار ورزش قدرتی از بدنتان خارج خواهد شد و هر بدن‌درد و کوفتگیِ بعد از ورزش را نباید تقصیر لاکتات‌ها انداخت.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}