سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

۸ هزار زائر، مهمان محفل عزاداری موقوفه مهدی قلی‌خان قرایی

  • کد خبر: ۱۸۰۸۳۱
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
۸ هزار زائر، مهمان محفل عزاداری موقوفه مهدی قلی‌خان قرایی
بیش از ۱۴۰ سال از آغاز اجرای موقوفه مهدی قلی‌خان قرایی می‌گذرد و همچنان در محرم و صفر هر سال، صد‌ها زائر امام رضا (ع) در محفل عزاداری برپا شده با عواید این موقوفه، در عزای سید و سالار شهیدان سوگواری می‌کنند و اطعام می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی قلی خان قرائی، در زمان حیات خود بسیاری از دارایی‌هایش را وقف امام رضا (ع) کرد و اکنون بیش از ۱۴۰ سال است که عواید آن صرف اجرای نیت‌های آن واقف، از جمله برپایی محفل عزاداری سیدالشهدا (ع)، کمک به فقرا، ایتام، سادات و برنامه‌های فرهنگی می‌شود. امسال نیز همانند سال‌های گذشته از محل عواید موقوفه مهدی قلی‌خان قرایی، ۱۰ شب عزاداری در حرم امام رضا (ع) برپا می‌شود.

نیت این واقف چنین بوده است که در یک دهه از ماه‌های محرم یا ماه صفر، محفل عزاداری در حرم امام رضا (ع) برپا شود و عزاداران با غذای گرم پذیرایی شوند. امسال نیز از محل عواید این موقوفه محفل عزاداری در رواق حضرت زهرا (س) برپا شده و طی ۱۰ شب از حدود ۸ هزار زائر میزبانی می‌شود.
جانشین معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در حاشیه اجرای نیت این واقف، اظهار کرد: این مراسم بیش از صد سال قدمت دارد و هر سال با هدف عمل به نیت این واقف نیک‌اندیش، ۱۰ شب عزاداری ماه‌های محرم یا صفر برگزار می‌شود.
مهدی رمضانی افزود: این مراسم با حضور عزاداران حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و بعد از استماع سخنرانی واعظان و ذکر مصیبت مداحان، عزاداران میهمان سفره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و امام رضا (ع) می‌شوند.
وی ادامه داد: مدعوین این مراسم از هیئات مذهبی سراسر کشور هستند که با مراجعه به دفتر هیئات مذهبی حرم مطهر رضوی برای اقامه عزا در حرم مطهر رضوی اعلام آمادگی می‌کنند و به این مراسم دعوت می‌شوند.


سخنرانی شب گذشته این محفل نیز به موضوع وقف و اهمیت و قدمت آن اختصاص داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین عباس فرازی‌نیا در این مراسم به اهمیت وقف در اسلام اظهار کرد و گفت: امام حسن مجتبی (ع) یکی از واقفان بزرگ تاریخ اسلام هستند که در زمان حیات خود باغ‌های نخل خرما را احیا و وقف کردند و اکنون نیز مردم از عواید این نخل‌ها که در نزدیکی مکه است، استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: عواید موقوفات امام حسن مجتبی (ع) همه ساله در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان صرف تهیه افطار روزه‌داران شهر مکه می‌شود و برکات بسیاری برای مردم آن منطقه داشته است.
وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع)، اسلامِ رحمانی را با خوش اخلاقی و کمالات اخلاقی به انسان‌ها معرفی کردند، گفت: آن حضرت در طول عمر با برکتشان سه مرتبه تمام اموال و ۵ مرتبه نصف اموال خود را در راه خدا انفاق کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->