به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری،استاندار خراسان رضوی امروز جمعه همزمان با هفتم مهرماه در مراسم آیین افتتاح باند دوم قطعه اول جاده مشهد-سرخس گفت: کوتاه شدن فرایندها و راحتی در دسترسی به یکدیگر مورد اهمیت است. ظلم در طول تاریخ به راههای استان صورت گرفت و این ظلم باید جبران و ما به نقطه تعادل برسیم.
نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوی تصریح کرد: ما در بخشهای مختلف استان دچار چالشهای جدی هستیم. در خراسان رضوی ظرفیت اجرایی و عملیاتی وجود دارد.
وی تاکید کرد: ما باید نابسمانیهای گذشته را جبران کنیم. اگر جاده بهسازی و بازسازی و ترمیم نشود آسیب به زیر ساخت وارد میشود. مشهد به عموم مردم ایران تعلق دارد و حداقل ۳۰-۴۰ درصد به مردم اختصاص دارد.
نظری تاکید کرد: جاده درگز یک جاده ترانزیتی است و سالهاست که هیچکاری در این زمینه نشده است. مردم نسبت به این موضوعات نگران هستند و آسیب دیده و آسیب میبینند.
وی گفت: اگر محدودیت منابع مالی داریم، اما محدودیت منابع نداریم. اگر ادعا کردهایم، آن را ثابت کردهایم. ما نسل انقلاب هستیم و در دورههای مختلف حضور داشتهایم. ما میتوانیم این مولد سازی و تبدیل سرمایههای مانده روی زمین که هیچ خاصیتی ندارد را به سرعت تبدیل به رفع نیازمندیهای مردم یا پروژههایی که مردم به آن نیاز دارند کنیم.
جعفر شهامت، مدیرکل راهداری استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: مشکل اصلی ما در استان کمبود ازادراه است. رشد سه تا ۷ برابر ترانزیتی کشور در دستور اجرا و در برنامه هفتم است.
وی اظهار داشت: در تصادفات با کشته بالا رشد داشته ایم و همچنین تصادفات زنجیرهای در طول هفته نیز اتفاقمی افتد که به دلیل عدمتناسب جادهها با میزان ترافیک است.
شهامت گفت: محور مشهد-سرخس در ۳۰ کیلیومتر ابتدایی بسیار اهمیت دارد. از این میزان ۵ کیلیومتر آماده شده است و ۱۰ کیلومتر دیگر در دست اجرا است و برای تکمیل این سی کیلومتر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی از نظر جادهای وضعیت خوبی ندارد، گفت: از ۳ هزار کیلومتر حدود ۱۲۶۰ کیلیومتر آن بازسازی و بهسازی شده است.
شهامت تصریح کرد: بهسازی مشهد-گلبهار نیز در دست اجرا است وکار تعریض آن در حال انجام است که ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است.
در ادامه قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: پروژه مشهد-سرخسیک پروژه تاریخی است که سال آغاز آن ۱۳۶۹ است. ۱۲ ریز پروژه داشته است و متاسفانه تخصیصها ضعیف و قطره چکانی بوده است.
وی گفت: در این چند سال گذشته اقداماتی صورت گرفت و پلها و تونلهایی احداث شد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مشهد همیشه مغفول مانده، زیرا اینجا اعتبارات زیادی لازم دارد، چون هزینه تملک و اجرا گرانتراست. از طرفی هم مشهد پرترافیکترین مسیر است.
به گفته قاضیزاده هاشمی، هفتهای نیست که ما چندین تصادف در ورودیهای مشهد داریم، ما نیاز به توجه ویژه داریم که به اقدام شما برمیگردد. اصل محرومیت در پیرامون مشهد است.
وی تصریح کرد: استان خراسان رضوی بحران راه دارد. ازاد راه حرم تا حرم در مسیر گرمسار ساخته شده، اما سمت مشهد هنوز اتفاقی نیفتاده است.