به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد ذوالفقاری به ارائه گزارشی از فعالیتها، رویکرد و خدمات مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: خدمترسانی به زائر در مسیر تحقق زیارت با معرفت برای زائر امام رضا(ع) از رویکردهای این اداره است.
به گفته وی در واقع زائران در سفر به مشهد مقدس و تشرف به حرم مطهر رضوی با مسائلی مواجه میشوند که بخشهای مختلفی درصدد پاسخ به نیازهای آنان است. بخشعمدهای از نیازهای زائران در حوزههای معرفتی و مرتبط به زیارت است که مدیریت زائران غیرایرانی در کنار سایر بخشهای حرم مطهر همچون معاونت خدمات زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر و... تلاش میکند رویکرد خدمت رسانی برای تحقق زیارت متعالی زائران را محقق کند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوالفقاری همچنین به اهداف این مدیریت اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که زائر یک زیارت به یادماندنی، روحبخش و همراه با توشه معنوی داشته باشد. در همین راستا مأموریت ما تمشیت امور فرهنگی، تبلیغی، دانش افزایی، راهنمایی و نرم افزاری سفر زائر امام رضا(ع) در حرم مطهر است.
وی با بیان اینکه خدماتی که به زائران ارائه میدهیم نزدیک به ۲۵ نوع خدمت است، گفت: این خدمات در صحن غدیر ویژه زائران غیرایرانی عرب زبان، در رواق غدیر ویژه زائران اردوزبان و در رواق دارالرحمه نیز ویژه زائران عرب زبان و آذری زبان ارائه میشود.
حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در ایام سرد سال نیز در رواق دارالرحمه مراسمی ویژه عرب زبانان برگزار میشود و همچنین در طول سال نیز پذیرای هزاران کاروان از زائران غیرایرانی هستیم و خدماتی همچون برنامههای حرم شناسی را برای آنان اجرا میکنیم.
به گفته وی تعداد ۷۰۰ خدمه خواهر و برادر فرهیخته به صورت ۲۴ ساعته مشغول به خدمترسانی به این گروه از زائران هستند و ویژگی این خادمان، داشتن تحصیلات بالا، مسلط بودن به یک زبان خارجی است و اغلب از اساتید دانشگاهها یا کسانی هستند که سابقه فعالیت در سفارتخانهها را دارند یا رایزن فرهنگی خانههای فرهنگ مراکز ایران و.. هستند.
وی با بیان اینکه ما در این مدیریت ۱۴ زبان را پوشش میدهیم، گفت: سالانه بین ۵ تا ۷ میلیون زائر غیرایرانی به بارگاه منور رضوی مشرف میشوند که از این تعداد ۶۵درصد از کشورهای عربی، ۲۵درصد از کشورهای شبه قاره هند و ۱۰درصد از کشورهای آذربایجان، ترکیه، اروپا و آمریکا هستند.