آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) یادی از محله «نیزه» مشهد و نیزار‌های گمشده‌اش رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد
سرخط خبرها

شهردار مشهد مقدس: حاشیه‌نشینی در کلانشهر‌هایی مانند مشهد، نتیجه عدم توجه کافی به روستاهاست+ فیلم

  • کد خبر: ۱۹۴۶۴۰
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
شهردار مشهد مقدس: حاشیه‌نشینی در کلانشهر‌هایی مانند مشهد، نتیجه عدم توجه کافی به روستاهاست+ فیلم
شهردار مشهدمقدس گفت: عدم توجه کافی به توسعه و رشد روستا‌ها باعت شده در شهر‌های کلان به ویژه مشهد، حاشیه‌نشینی صورت گیرد. این عدم توجه باعث سکونت مهاجران روستا‌ها در حاشیه شهر شده و اکنون باید این مشکل حل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که امروز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس اظهار کرد: از شورای شهر مشهد که پای کار این کنفرانس بوده و به شهرداری کمک‌های زیادی کرده تشکر ویژه دارم.

وی با اشاره به این موضوع که هرچه از مظلومیت فلسطین بگوییم کم است، افزود: زنده نگهداشتن یاد شهدای خط مقاومت و کودکان و زنان مظلوم فلسطین از مهم‌ترین وظایف جوامع است و مسلماً وعده الهی محقق خواهد شد و فلسطین پیروز این جنگ نابرابر است.

شهردار مشهدمقدس گفت: محوریت این کنفرانس مسکن و بازآفرینی است که اهمیت زیادی دارد. شهر‌ها مرکز توسعه هستند، اما امروزه دنبال احیا و بازآفرینی در شهر‌ها هستیم. اگر بخواهم تحلیل موضوعی در این زمینه داشته باشم همه واقف هستیم که چه هزینه‌های هنگفتی را باید انجام دهیم تا این امر محقق شود.

قلندرشریف ادامه داد: حفظ محدوده‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده خواستار موارد زیادی است. برنامه‌ریزی نادرست از جمله بزرگ‌ترین مواردی است که در این حوزه دخیل بوده است. عدم توجه کافی به توسعه و رشد روستا‌ها نیز باعت شده تا در شهر‌های کلان به ویژه مشهد، حاشیه‌نشینی صورت گیرد. این عدم توجه باعث سکونت مهاجران روستا‌ها در حاشیه شهر شده و اکنون باید این مشکل حل شود. کار سنگین است و از عهده یک دستگاه برنمی‌آید و این کنفرانس به ما کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: مشهد بیش از دوهکتار بافت فرسوده و بیش از دو هکتار بافت تاریخی دارد و حدود ٣٠درصد جمعیت مشهد شامل یک میلیون و۲۰۰هزار نفر ساکن محلات هدف بازآفرینی در حاشیه شهر است و این میزان غیر از جمعیت مهاجران سایر کشور‌هاست.

قلندشریف خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی بیش از ۵٠٠هزار مهاجر در مشهد ساکن هستند که این آمار در منبع غیررسمی بیش از یک میلیون نفر است.

وی با اشاره به این موضوع که این افراد در بافت‌های ناامن، غیربرخوردار و خطرآفرین شهر مستقر هستند، تأکید کرد: باید به دنبال راه‌حل این معضل باشیم. اعتماد‌سازی و ایجاد حس مشارکت مردم در این حوزه از مهم‌ترین عوامل دخیل برای پیشرفت اهداف ماست. باید در برنامه‌ریزی‌ها از مردم کمک بگیریم.

شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه مشکلات مشهد فقط مختص حاشیه‌نشینی نیست، گفت: محوریت شهر مشهد باید مضجع نورانی امام رضا(ع) باشد، اما اکنون توسعه شهر به این گونه بوده که این مرکزیت در اختیار حرم مطهر نیست. برنامه مدیریت شهری این است که باید این مکان نورانی، مرکزیت خود را در شهر مشهد پیدا کند. همچنین عدم ایجاد توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری است و از این طریق به سمت شهر پویا و در شان زائران و مجاوران امام هشتم(ع) حرکت کنیم.

وی گفت: پروژه‌های مختلفی توسط خود مردم در مناطق شهری تا سقف ١۵میلیارد تومان در حال تعریف است و در حوزه‌های مختلف، شاهد توسعه شهری مشهد هستیم. مشکلات مشهد با سایر شهر‌ها متفاوت است، زیرا تنها شهری هستیم که محوریت ما باید توسعه فرهنگ رضوی باشد. ما سالانه بیش از ٣٠میلیون زائر داخلی داریم و مدعی هستیم که مشهد جهانشهر برکت و کرامت است و بنابراین باید با همت جامعه علمی کشور به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

قلندرشریف گفت: یکی از پروژه‌های اقتصادی و زیست‌بوم شهری پارک ٧٣ هکتاری کرامت بود که هفته گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد. همچنین بیش از ۴هزار واحد مسکونی را با کمک دولت کلنگ‌زنی خواهیم کرد که از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است. برنامه‌ریزی میان‌مدت بازآفرینی شهری نیز در حال انجام است و پیش‌بینی شده شهر به صورت متوازن توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر بدون برنامه‌ریزی پیش برویم، هیچ‌گاه موفق نخواهیم شد و مجدد به سمت ایجاد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خواهیم رفت. رصدخانه شهری مشهد نیز به‌عنوان دومین رصدخانه کشور راه‌اندازی شد و مدیران به صورت هوشمند در راستای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هوشمندانه می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهردار مشهدمقدس تأکید کرد: امیدوارم این کنفرانس نتیجه مثبتی برای تمام شهر‌ها به‌خصوص مشهد و شهر‌های بزرگ داشته باشد و از ثمرات مثبت آن به نحو احسن استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->