به گزارش شهرآرانیوز اواخر تابستان امسال بود که در گزارشی در صفحه صدای مردم، از وضعیت نبود بلیت قطار برای بازگشت زائران و تردد دانشجویان به شهرهای محل تحصیل نوشتیم. حالا بعد از گذشت بیش از دو ماه از انتشار آن گزارش و پایان بازه زمانی اوج تردد مردم، هنوز برخی از شهروندان از نبود بلیت قطار برای تردد به شهرهای شمالی کشور گلایه دارند.
شهروندی با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت: «متولیان راه آهن استان در تخصیص ناوگان ریلی از مشهد به سمت شهرهای شمالی کشور تجدید نظری داشته باشند. تعداد زیادی از دانشجویان و حتی زائران وقتی به سایتهای معتبر خرید و فروش بلیت قطار مراجعه میکنند برای هیچ تاریخی بلیت قطار موجود نیست. این چه وضعیتی است؟ الان فصل اوج حضور مسافر نیست. با این حال بلیت قطار وجود ندارد.»
شهروند دیگری با ابراز گلایه از نبود بلیت قطار در سایت رجا گفت: «روز گذشته برای خرید بلیت قطار به سایت رجا مراجعه کردم از مبدأ مشهد به مقصد رشت هیچ بلیتی وجود نداشت! در داخل سایت با اینکه هزینه بلیت هم برای روزهای آتی افزایش چشمگیری داشت روی همه روزها مُهر «تمام شد» درج شده بود. لطفا این موضوع را به گوش مسئولان راه آهن برسانید و پیگیری کنید.»
شهروند دیگری نیز بیان کرد: «پیگیری کنید چرا راه آهن مشهد با وجود این حجم از درخواستها از مبدأ مشهد به مقصد شهرهای شمالی برای خرید بلیت قطار، سیاست افزایش ناوگان و ظرفیت را لحاظ نمیکند؟ مگر قرار نبود خط ریلی مشهد_گرگان راه اندازی شود تا قسمتی از نیاز مردم مرتفع شود؟ چرا خبری از بهره برداری این پروژه نیست؟»
به دنبال پیگیری درخواستهای شهروندان مدیر روابط عمومی راه آهن استان میگوید: سیاست گذاری برای اینکه چه تعداد قطار و با چه ظرفیت و کیفیتی از مشهد به سمت شهرهای شمالی تردد داشته باشد در دست راه آهن استان نیست و برعهده مسئولان در تهران است.
جواد معراجی فر با بیان اینکه در تهران بنا به نیاز احصا شده از سوی استانها برنامه ریزی تردد قطارها انجام میشود، بیان میکند: بنابراین نتیجه این برنامه ریزی از پایتخت به ما ابلاغ میشود. ما به عنوان راه آهن استان تنها مجری سیاستهای ابلاغی هستیم.
او اظهار میکند: ما پیشنهادها و درخواستهای مردم را به مسئولان در تهران منعکس میکنیم. در نهایت براساس ظرفیت موجود و نیاز استانها برنامهریزیها انجام میشود. به گفته معراجی، در سطح کلان کشوری تعداد رامهای قطار به نحوی تخصیص داده میشوند که در مجموع مردم کل کشور از یک عدالت نسبی خطوط ریلی برخوردار شوند.
مدیر روابط عمومی راه آهن استان در خصوص آخرین وضعیت خط ریلی راه آهن مشهد_ گرگان نیز بیان میکند: راه اندازی ریلی قطار مشهد_گرگان به موضوع توسعه خطوط ریلی مرتبط است. متولی آن هم حوزه توسعه زیرساختهای ریلی شرق کشور است.
معراجی فر میافزاید: تا زمانی که خطی به بهره برداری نرسیده باشد در اختیار ما قرار ندارد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه خطوط ریلی فقط بهره بردار است و توسعه خطوط جزو وظایف و اختیارات راه آهن نیست.