به گزارش شهرآرانیوز میدان یا چهارراه؟ مسئله این است. ترافیک در برخی از میدانهای شهر به حدی رسیده است که حذف میدانها به عنوان یک درخواست پرتکرار مردم از مسئولان مطرح است. تأکید مردم برای حذف میدان بر کاهش ترافیک و تخلیه سریع تقاطعها استوار است. میگویند وجود میدانها و همراهی نکردن برخی از رانندگان برای رعایت حق تقدم دلیلی بر گره خوردن ترافیک در میدان هاست.
اما دلایل مردمی برای حذف میدانها در این عبارات خلاصه میشود: عجله و شتاب بیش از حد رانندگان، رعایت نکردن حق تقدم در میدان و ایجاد گره ترافیکی، ناتوانی برخی از رانندگان برای عبور با دقت از میدانها و ایجاد تصادفات.
تحلیلهای ترافیکی نیز نشان میدهد که یکی از راه حلهای مؤثر برای کاهش گرههای ترافیکی شهر، تبدیل میدانها به تقاطعهای کارآمد است. در این میان مدیران حوزه ترافیکی شهرداری مشهد تأکید دارند که تبدیل میدانها به چهارراهها بر اساس دادههای ترافیکی است؛ بنابراین اگر میدانی مستعد تغییرات باشد این تغییرات به نفع مردم اعمال خواهد شد.
رثایی، از شهروندان ساکن خیابان امام خمینی (ره) در پیامکی نوشت: ترافیک شدید میدان ده دی از صبح تا شب به واقعیت تلخی برای ساکنان این محدوده تبدیل شده است. هر روز صبح و عصر، برای تردد مجبوریم از میدان ده دی عبور کنیم. این میدان همیشه از شدت ترافیک قفل است و تصادفات زیادی رخ میدهد. این وضعیت وقتی بدتر میشود که به ایام پرترافیک نزدیک میشویم. به نظر من، این میدان باید تبدیل به چهارراه و چراغ راهنمایی برای آن نصب شود تا از این حجم ترافیک و بی نظمی در تردد خودروها کاسته شود.
همچنین فدایی، یکی از ساکنان اهالی محله هنرستان، در پیامکی نوشت: وضعیت ترافیکی میدان صارمی خوب نیست. کافی است اوایل شب سری به اینجا بزنید. برخی از رانندگان نیز به دلیل ترافیک آنقدر کلافه و بیاعصاب هستند که حاضر به رعایت حقتقدم نیستند و به هر قیمتی که شده میخواهند خودشان را از مهلکه ترافیکی و بی نظمی تردد خودروها نجات دهند. این میدان باید مثل میدان هاشمیه، تبدیل به تقاطع شود تا ترافیک آن کمتر شود و رفت وآمد شهروندان به راحتی صورت بگیرد.
اما برای پیگیری این درخواستهای مردمی سراغ مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد میرویم. علی سمیعی در رابطه با نحوه ارزیابی تبدیل میدانها به تقاطع اینطور توضیح میدهد: نکته نخستی که باید اشاره کنیم این است که هرنوع اقدام ترافیکی برپایه دادهها و آمارهای ترافیکی است.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه میگوید: آمار و حجم عبوری خودروها از میدان یا چهارراه بر اساس حجم و زمان سفر، تداخلات و تصادف ها، گزارشهای میدانی پلیس راهور، دوربینهای نظارتی و دادههای ترافیکی خیابانها به دست میآید. با این دادهها و اطلاعات ترافیکی تحلیلهای لازم برای ایجاد تقاطع فرماندهی بررسی میشود.
او در مورد تبدیل میدانها به چهارراه، میافزاید: اگر میدانی دارای فضای سبز متراکم و درختان قدیمی باشد به منظور حفظ درختان میدان چراغ طراحی میشود. اگر امکان جمع آوری وجود داشته باشد به تقاطع چهارراهی یا سه راهی تبدیل میشود.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در توضیحاتی برای تبدیل میدان به تقاطع میگوید: بدیهی است که تقاطعهای سطح شهر همواره از سوی مرکز کنترل ترافیک و پلیس راهور رصد میشود بنابراین اگر میدانی شرایط تبدیل به تقاطع چراغ دار را داشته باشد در کمیته مربوط این موارد مطرح و تصمیم گیری میشود.
سمیعی در ادامه بیان میکند: این را هم باید توجه داشت برای تراکم ترافیکی محدود مانند ترافیک یک یا دو ساعت، تغییرات آن تصویب نمیشود.
اما سرپرست پلیس راهور مشهد با بیان اینکه در کمیسیون مربوط در شهرداری این مسائل بررسی میشود، توضیح میدهد: پلیس راهور در این کمیسیون نیز شرکت میکند و نظرات کارشناسی ارائه میدهد.
سرهنگ سیدرضا اسدنژاد ادامه میدهد: هرگونه تغییر از میدان به تقاطع براساس تجربیات قبلی است که امنیت مردم را تضمین کند، بهترین حالت ممکن را برای تردد شهروندان داشته و برای همه سودمند باشد.