اثرگذاری بانوان در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات روشن است از کتابخانه‌های دیجیتالی تا کتابخانه‌های هوشمند در بیستمین نشست اندیشگاه رضوی زمان ثبت‌نام کاروان‌های پیاده دهه پایانی صفر به مشهد؛ دهه اول محرم نبرد آیه و آتش | روایتی از آزادسازی منطقه مرزی مهران در جنگ تحمیلی ثبت‌نام بیش از ۴ هزار زائر و مجاور در طرح تابستانی «شمیم تلاوت رضوی» برنامه‌های متنوع حرم امام‌رضا(ع) برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تعرفه‌های خونی ... زندگی جوانان را شیرین کنید! قرآن؛ چراغ روشن و رهنما در تاریکی دنیا اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تله تقلیل‌گرایی و رویکرد شناختی در مطالعه دین راوی عظمت غدیر | علامه امینی به روایت فرزندش تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم»
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران همچنان در کش و قوس

  • کد خبر: ۱۹۷۴۸۴
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
  • ۲
قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران همچنان در کش و قوس
با وجود اینکه وزیر کار امروز گفت تمام کسانی که مشمول قانون ایثارگری می‌شوند حتما باید تبدیل وضعیت شوند اما همچنان مشمولان این طرح بین ادارات سرگردان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز صبح سید صولت مرتضوی وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه هیئت دولت، گفت: ما اعلام کردیم تمام کسانی که مشمول قانون ایثارگری می‌شوند حتما باید تبدیل وضعیت شوند.

مرتضوی با وجود اینکه تاکید کرد چنانچه فردی در چارچوب این قانون همچنان تکلیفش مشخص نشده به ما مراجعه کند، حتما پیگیری خواهیم کرد ولی دقیقا نگفت این افراد چطور و به کجا می‌توانند شکایات خود را منتقل کنند.

یکی از دغدغه‌های مهم جامعه ایثارگران موضوع پر فراز و نشیب قانون تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران است. قانونی که اگر چه بالاخره بعد از ده سال، در سال ۱۴۰۰ به اجرا در آمد، اما عمر طولانی نداشت و در پایان سال ۱۴۰۱ بار دیگر نمایندگان مجلس با رأی قاطع تصمیم گرفتند اجرای این قانون را متوقف کنند.

طی این دو سال و پس از آن، این جامعه هدف بود که سرگردان بین ادارات و نهاد‌ها به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود بودند. در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها هنوز هم که هنوز است از اجرای آن سر باز می‌زنند.

شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، وزارت آموزش و ... از جمله این دستگاه‌ها هستند که تن به اجرای کامل این قانون نمی‌دهند و به نظر می‌رسد عزم جدی هم برای ملزم کردن آنها، وجود ندارد.

اگرچه برخی منابع همچون خبرگزاری فارس نیز خلاف این را اعلام کرده‌اند مبنی بر اینکه برخی بخش‌های صنعت نفت، آموزش و پرورش، وزارت صمت، شهرداری، شرکت گاز، وزارت بهداشت و ... به اجرای این طرح متعهد بوده‌اند، اما صدای شکایت ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها از بعضی بخش‌های برخی دیگر از سازمان‌ها نظیر آب و فاضلاب، فولاد مبارکه و هرمزگان و ... به گوش می‌رسد.

اگر چه بار‌ها برخی از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... بر اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی با همان عمر کم، تأکید کرده‌اند ولی این تأکید‌ها گویی اهمیتی برای دستگاه‌های اجرا کننده ندارد. 

گفتنی است با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی به تنفیذ احکام برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم (جزء ۸ بند ج ماده ۳۱ برنامه هفتم) و در صورت تأیید این مصوبه توسط شورای محترم نگهبان تبدیل وضعیت ایثارگران (بند ذ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه) در برنامه هفتم توسعه تا زمانی که لایحه دولت جهت اصلاح و تجمیع قانون ایثارگران و... به مجلس ارائه و تبدیل به قانون شود، تبدیل وضعیت نیز ادامه خواهد داشت.

تبدیل وضعیت ایثارگران به چه معناست؟

بر اساس بند الف ماده ۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران: «ایثارگر در این قانون به کسی اطلاق می‌گردد که برای استقرار و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی، دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی، انجام وظیفه نموده و شهید، مفقود الاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.»

بر اساس این ماده، هر شخصی در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و حفظ استقلال آن، شهید، مفقود الاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شده باشد، ایثارگر به حساب می‌آید. ایثارگران، به دلیل خدماتی که به نظام جمهوری اسلامی رسانده‌اند، از برخی خدمات و امکانات دولتی مانند برخورداری از سهمیه و تبدیل وضعیت استخدامی برای خود یا فرزندانشان در دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی برخوردار می‌شوند. این افراد طبق اعلام سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.

مقصود از تبدیل وضعیت ایثارگران ۱۴۰۲، این است که قرارداد کار آن ها، از حالت قراردادی یا پیمانی، به حالت رسمی، تبدیل شود که دولت، این امر را به موجب آخرین بخشنامه مربوطه، به نهاد‌های ذی ربط و ذی صلاح، اعلام نموده است و لازمه انجام آن، ارائه مدارک لازم، نظیر مدارک تحصیلی و مدارک مثبت ایثارگری، توسط ایثارگر و فرزند او، هنگام مراجعه به واحد منابع انسانی محل خدمت شان می‌باشد.

تبدیل وضعیت ایثارگران ۱۴۰۲ شامل چه کسانی می‌شود؟

کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون، مکلفند، حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) از نیاز‌های استخدامی و تامین نیرو‌های مورد نیاز خود را که وفق ضوابط و مجوز‌های مربوط و جایگزینی نیرو‌های خروجی خود، اخذ می‌نماید، به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و آزادگان کمتر از یک سال اسارت، اختصاص دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
0
0
سلام و عرض ادب تبدیل وضعیت ایثارگران امری مهم و لازم است و البته تبدیل وضعیت فرزند شهیدان هم امری است مهم و لازم ، اما فرزندان ایثارگران بدون آزمون استخدامی مصداق ضرب المثل زیر است
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
که با عدالت حضرت علی سازگار نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مسولان توجه نمایند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
0
0
باسلام فرزند ایثارگرم
من کارگر پیمانکار از ۹۶تا حالا در شرکت نفت گچساران زیر مجموعه مناطق نفت خیز جنوب.کار میکنم
ولی هنوز روند استخدامی ماها انجام نشده وشرکت نفت اذیت میکنه وهنوز هیچ قدمی واسه ما انجام نداده
خواهشا خواهشا خواهشاپیگیری کنید
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->