نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها

بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۹۸۴۹۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اصغری با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در سطح شهر، منطقه، ناحیه و محله اظهار کرد: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شد.

وی افزود: محور‌های مختلط، معابری است که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی را ایفا می‌کند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردارست و در توانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارد. از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفتگانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نمی‌بایست با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، منقطع شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: بر همین مبنا امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با سایر کاربری‌ها زمانی ممکن بود که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌روی موجود بود. با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت عدم دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت.

اصغری بیان کرد: بازنگری ضوابط مذکور براساس تعدد درخواست‌ها و گرایش شهروندان محترم با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد. این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شد. در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، در مورد برخی دیگر ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و در مورد تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بود که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفت تا به نیاز‌ها و گرایش‌ها پاسخ مطلوبی داده شود.

وی ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهساز‌ی و نوسازی تدوین شدند.

معاون شهرسازی و معماری تصریح کرد: ضمن اینکه در کلیه معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم امکان احداث کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی داشتند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کردند به‌منظور ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلانشهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پر رنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

وی گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و سایر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->