همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

انجمن تایرسازان: ثبات اقتصادی باشد، گرانی نداریم!

  • کد خبر: ۱۹۹۱۶۶
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
انجمن تایرسازان: ثبات اقتصادی باشد، گرانی نداریم!
کاهش عرضه و اخلال در خرید اینترنتی لاستیک سواری که سبب ایجاد بازار سیاه و افزایش خرید لاستیک‌های مستهلک در کشور شده قرار است از ابتدای دی ماه پایان یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، بحرانی که از اهمال دولت برای تخصیص ارز به منظور ورود مواد اولیه شروع شد و با ایجاد انبارک‌های مردمی برای احتکار به خاطر ترس از تورم شدت گرفت.

طبق وعده رئیس اتاق اصناف ایران، اخلال و التهاب در بازار لاستیک که تذکر نمایندگان مجلس به وزیر صنعت را نیز در پی داشت، تا ۱۵ روز دیگر برطرف می‌شود و مردم بدون آنکه مدت‌ها انتظار بکشند، می‌توانند لاستیک را با قیمت دولتی خریداری کنند.

به گفته مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، به دلیل تدابیر اندیشیده شده درخصوص افزایش تولید در کارخانه‌های لاستیک‌سازی، ترخیص لاستیک‌های خارجی از گمرک و راه‌اندازی خطوط جدید، در ماه‌های آینده شاهد محدودیتی برای فروش لاستیک نخواهیم بود. وی با اعلام اینکه محدودیت عرضه لاستیک برداشته خواهد شد، متذکر شده در حال حاضر امکان عرضه بیش از دو حلقه لاستیک به خودرو‌ها وجود ندارد.

وزیر صمت نیز علت این کمبود را ناترازی در تولید و مصرف عنوان و اعلام کرده است با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد.

با توجه به نیاز سالیانه کشور به ۲۴ میلیون حلقه لاستیک، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک معتقد است تولید ۱۴میلیون حلقه لاستیک طی هشت ماه در سال جاری نشان می‌دهد تولید نقش خود را در این میان ایفا کرده است و مشکل از جای دیگری آب می‌خورد.

مدیریت تولید لاستیک در نبود مواد اولیه

مصطفی تنها، دبیر انجمن تایرسازان کشور با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته مشکلاتی در تأمین ارز لاستیک‌سازی به‌وجود آمد توضیح می‌دهد: از این تاریخ ارز به میزان کافی و به موقع به تایرسازان داده نشد و موجب شد تایرسازان در تولید با مشکل مواجه شوند. هرچند در سه ماهه نخست سال با امید اینکه ارز تأمین می‌شود و مواد اولیه به دستشان می‌رسد با تکیه بر موجودی انبارهایشان کماکان به تولید ادامه دادند به طوری که در سه ماهه نخست سال افزایش تولید هم داشتیم. اما با وجود این وقفه طولانی باز هم ارز مورد نیاز تأمین نشد و به موازات این مشکل، موجودی انبار‌های مواد اولیه نیز کاهش یافت. از طرف دیگر لاستیک با ترکیب مواد متنوعی ساخته می‌شود که حتی نبود یک مورد از آن‌ها نیز در تولید لاستیک اشکال ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن تایرسازان کشور می‌افزاید: با کم شدن برخی مواد اولیه موجود، هر کدام از کارخانه‌ها به سبکی به مدیریت مواد اولیه خود پرداختند، برخی با کاهش تولید و برخی با عوض کردن ترکیب محصول و تولید انواع دیگری از تایر سعی کردند خطوط تولید را فعال نگه دارند و مصرف مواد اولیه‌ای که در آن دچار بحران شده بودیم را محدود کنند.

وی می‌گوید: در تابستان دچار ناترازی در محصولات مختلف تایری شدیم، به طوری که در شهریور این وضعیت به اوج خودش رسیده بود و رینگ ۱۳ بسیار نایاب شد که تایر‌های خانواده پراید و برخی خودرو‌های چینی هستند، رینگ ۱۴ و ۱۵ هم به همین شکل دچار کمبود بودند.

چگونه رونق به خطوط تولید لاستیک برگشت؟

دبیر انجمن تایرسازان کشور بیان کرد: از ماه مهر جنب و جوش‌هایی برای برطرف کردن معضل کمبود لاستیک شروع شد. مسئولان کم‌کم شروع به وعده دادن کردند و سپس به تأمین ارز کارخانه‌ها پرداختند تا اینکه با کمی تأخیر به خاطر فرایند خرید از ثبت سفارش و حمل‌ونقل تا ترخیص گمرک، سرانجام یک مقدار مواد اولیه به کارخانه‌ها رسید و خطوط تولید توانستند دوباره احیا شده و بازار را رونق دهند.

تنها می‌گوید: با احیای تولید، سیاست‌گذاران این حوزه از کارخانه‌ها خواستند توجه خود را معطوف به تولید رینگ ۱۳، ۱۴ و۱۵ کنند که زمینه آن‌ها در بازار کم شده است. از سوی دیگر امکان واردات تایر به خودروسازان به صورت مقطعی داده شد و از کارخانه‌های لاستیک‌سازی خواسته شد مقدار تحویلشان به شرکت‌های خودروسازی را کاهش دهند و بیشتر محصولات را روانه بازار کنند تا بازار از التهاب خارج شود.

واردات و تولید ضربتی برای حل بحران لاستیک از آبان‌ماه

وی تأکید می‌کند: به واردکنندگان نیز ارز و تسهیلات لازم داده شد تا بتوانند به میزان کافی لاستیک وارد کشور کنند. تعرفه واردات لاستیک نیز به‌شدت کاهش یافت و این مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا بازار مدیریت شد.

وی خاطرنشان می‌کند: تایرسازان هم در آبان‌ماه با یک برنامه ضربتی با موادی که رسیده بود شروع به تولید کردند به‌خصوص رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تا بازار مدیریت شود و اکنون به نظر می‌رسد بازار به سمت شرایط متعادل در حال حرکت است.

ایجاد انبارک‌های کوچک در منازل در پی انتظارات تورمی

دبیر انجمن تایرسازان کشور می‌گوید: مقدار تولید با مقدار نیازمان در کل تفاوت چندانی ندارد، اما با توجه به تنوع بسیار زیادی که در اندازه‌ها داریم برخی از انواع تایر‌ها ممکن است در مقطعی در بازار کم تولید شوند و اختلالی در آن بخش به‌وجود بیاید.

وی ادامه می‌دهد: یکی از علل برهم خوردن توازن بازار، انتظارات تورمی است، چراکه گاهی مردم برای خرید یک کالای خاص که انتظار گرانی آن را دارند عطش خرید بیشتری دارند و با خرید بیش از حد منجر به فراهم شدن بستر کمبود آن در بازار می‌شوند. با چنین رفتاری از سوی مصرف‌کنندگان، معمولاً در جای جای شهر و حتی منازل مردم انبارک‌های کوچکی برای احتکار لاستیک ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به برهم زدن تعادل بازار می‌شود.

مصطفی تنها ادامه می‌دهد: قیمت لاستیک خودرو‌های سواری در شرایط ثبات اقتصادی تغییری نخواهد داشت، ولی در صورتی که مواد اولیه این صنعت و قیمت ارز و مجموع عواملی که قیمت تمام شده ما را تغییر می‌دهند، افزایش یابد، مطابق با تورم به‌وجودآمده قیمت محصولات ما نیز افزایش خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->