ابهامات حذف دهک‌بندی ایثارگران رفع شد آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: رضایت به فعل باطل، هم‌تراز انجام آن است فراخوان ثبت‌نام در «طرح ملی انسان مسئول» ویژه ماه مبارک رمضان، منتشر شد ریزش کاشی‌کاری‌های مسجد تاریخی سید اصفهان چهره سال همایش ملی سلامت معنوی اسلامی شناخته شد علی غلام آزاد، راهی مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر شد وزیر آموزش و پرورش: آسیب‌های دانش‌آموزان و دانشجویان از باورهای اعتقادی متناقض نشئت می‌گیرد درس‌نامه زندگی با آیه‌ها ویژه ماه مبارک رمضان روانه بازار شد رویداد ملی طبا، بستری برای درآمدزایی طلاب آیت‌الله علم‌الهدی: حوزه‌های علمیه خواهران، مولود انقلاب است | ضرورت تقویت رویش‌ها در جریان طلبگی خواهران ۷۲ زندانی حافظ کل قرآن شدند فراخوان انتخاب شعار نمایشگاه قرآن منتشر شد معاون سیاسی سپاه در مشهد: وضعیت سوریه به‌زودی تغییر می‌کند | شگفتانه‌های جدید از قدرت مقاومت در راه است مشهدالرضا (ع)، میزبان گردهمایی اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه خواهران | فرهنگ، علم و تبلیغ، سنگر اصلی بسیج تأخیر طولانی پروازهای عمره و مشکلات جدی برای زائران خانه خدا کرونای ترک نماز! بررسی آثار حسادت بر سبک زندگی انسان بر اساس باورهای دینی | آتشی که خرمن زندگی را می‌سوزاند ویدئو | روایتی از طبخ غذا برای آوارگان سوری و لبنانی توسط مشهدی‌ها در آن سوی مرزها فرمانده سپاه امام رضا (ع)، درگذشت همسر شهید برونسی را تسلیت گفت «هُنر گمنامی»؛ رویدادی هنری برای تجلیل از مدافعان امنیت
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: اعتکاف، کامل‌ترین مظهر بندگی خداست | تمدن اسلامی عامل پیوند دوباره انسان با خدا

  • کد خبر: ۲۰۰۰۲۰
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
آیت‌الله علم‌الهدی: اعتکاف، کامل‌ترین مظهر بندگی خداست | تمدن اسلامی عامل پیوند دوباره انسان با خدا
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: کامل‌ترین مظهر بندگی خدا در اعتکاف متجلی می‌شود و این، دستاورد همان تمدن نوین اسلامی است که ملت‌های مختلف را فرا می‌گیرد و دین را فراتر از عبادت هفتگی به متن زندگی مردم می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در هشتمین هم‌اندیشی راهبردی اعتکاف سراسر کشور که با عنوان «معنویت تمدن‎ساز»، ظهر امروز در شبستان نهاوندی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، اعتکاف را کامل‌ترین مظهر بندگی خدا و مصداق عبودی تمدن اسلامی خواند و اظهار کرد: کامل‌ترین مظهر بندگی خدا در اعتکاف متجلی می‌شود؛ جایی که یک جوان شاید اگر دو بار در طول عمرش آن را تجربه کند، تا پایان عمر از بسیاری از بلایای معرفتی و آسیب‌های فکری در امان خواهد بود.

وی افزود: در همین راستا هم آن‌چه امروزه اسلام را در منطقه و سایر نقاط جهان ترویج و گسترش می‌دهد، جریان‌های تمدنی اسلام است. تمدنی که ملت‌های مختلف را فرا می‌گیرد، آن‌ها را با شیرینی‌های ارتباط پیوسته بنده با ذات اقدس پروردگار در شئون مختلف زندگی آشنا می‌کند و دین را فراتر از عبادت هفتگی به متن زندگی مردم می‌برد.

آغاز دوران استیلای گفتمانی اسلام در قرن جدید

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اسحاق رابین نخست‌وزیر معدوم رژیم صهیونیستی، سال‌ها قبل در یکی از همایش‌های راهبردی که به میزبانی یکی از دانشگاه‌های مطرح اروپا برگزار شد، به‌صراحت تأکید کرده بود که قرن بیست‌ویک، نه قرن استیلای قدرت نظامی است که آمریکا بخواهد ناوگروه‌های خود را بر کرانه آب‌های آزاد به حرکت درآورد و نه قرن برتری ثروت است که کشور‌های ثروتمند دنیا بخواهند با قدرت پول، اراده ملت‌ها را به کنترل خود دربیاورند.

وی ادامه داد: اسحاق رابین در آن همایش تصریح کرده بود که قرن بیست‌ویک، قرن تسلط ایدئولوژی است و هر گفتمانی که بیشتر بتواند قلب و ذهن مردم دنیا را به تسخیر خود در بیاورد، بیشتر می‌تواند مطرح و مسلط باشد. به همین ترتیب، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اسلام را شاخص‌ترین مکتب فکری دانست که جریان اقبال نظر مردم دنیا به آن به‌صورت روزافزون در افزایش است و از سردمداران غرب خواسته بود برای این اندیشه فکری به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر برای تفکر لیبرالیستی غرب فکری بکنند.

بندگی خدا، ویژگی بارز تمدن اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی، بزرگ‌ترین وجه تمایز تمدن اسلامی با سایر مکاتب فکری را در بندگی انسان دانست و تصریح کرد: تفاوت و مزیت بزرگ تمدن اسلامی به تعریف یک سبک زندگی است که در آن، انسان با خدا زندگی می‌کند، زیرا غیر از اسلام، همه مکاتب فکری فقط به جنبه‌های مختلف وجودی انسان توجه دارند و از این جنبه مهم غافل هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره تأکید کرد: خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید «وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» و کلام حق خداوند عالم به این است که می‌فرماید به ابراهیم و اسماعیل دستور می‌دهد تا خانه او را برای عبادت‎کنندگان و معتکفان پاکیزه کنند تا در آن رکوع و سجود برپا شود. جناب راغب اصفهانی در کتاب گران‌قدر مفردات خود به تشریح معنای «عُکوف» در قرآن کریم پرداخته و تأکید می‌کند که بهترین و کامل‌ترین معنا برای اعتکاف، اقبال پذیری یعنی پذیرش روی آوردن به خدا خواهد بود که این را هم می‌توان بزرگ‌ترین امتیاز تمدن اسلامی دانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->