نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
سرخط خبرها

مدرسه معرفتی علامه طباطبایی در مشهد آغاز به کار کرد

  • کد خبر: ۲۰۱۳۹۵
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
مدرسه معرفتی علامه طباطبایی در مشهد آغاز به کار کرد
مدرسه معرفتی علامه طباطبایی که با رویکرد‌ها و ویژه برنامه‌های خود، معرفی الگو‌های برتر اسلامی را به جوانان و نوجوان دنبال می‌کند، با میزبانی از جوانان ۱۵ استان و به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیر مدرسه معرفتی علامه طباطبایی در مراسم افتتاح این مدرسه با بیان اینکه این مدرسه برای معرفی الگو‌های اسلامی به جوانان و نوجوانان و به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی راه اندازی شده است، گفت: ایجاد بستر برای توانمندسازی جوانان در حوزه‌های معرفتی و آموزش معرفت شناسی به صورت آکادمیک برای دانش پژوهان و علاقه‌مندان یکی از اهداف راه اندازی مدرسه علامه طباطبایی است.

حجت الاسلام تولایی افزود: در این مدرسه ۹ استاد برجسته در حوزه‌های علوم اسلامی و معرفتی به منظور ارائه بحث و گفتمان سازی طی دو روز حضور خواهند داشت.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نفر از دانش پژوهان علاقه‌مند به مباحث معرفتی و عرفانی از ۱۵ استان کشور در این مدرسه ثبت نام کرده اند.

این خبر حاکی است، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی از استادان این مدرسه در مراسم افتتاحیه، گفت: زیرساخت نظام فکری علامه طباطبایی (ره)، دید شبکه‌ای است؛ شبکه‌ای بودن هستی زیر ساختی ترین، راهبردی‌ترین و تنظیم‌کننده‌ترین مفهوم و حقیقت در علوم معارف اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی؛ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، با اشاره به این موضوع که تفکرات علامه طباطبایی (ره)، تفکراتی راهبردی برای جامعه شیعی است گفت: ریشه‌های اقامه دین در فضای اجتماعی کشور و ریشه‌های انقلاب اسلامی برای اقامه دین موثر از تفکر ایشان است.

وی با تاکید بر اینکه زیر ساخت نظام فکری علامه طباطبایی (ره) دید شبکه‌ای است، افزود: تعبیر شبکه هستی یا هستی شبکه‌ای تعبیری راهبردی و جزو ابر راهبرد هاست. برخی از مفاهیم حجم بسیار بزرگی از معارف را هدایت می‌کنند که علامه طباطبایی (ره) از این مفاهیم با عنوان غرر یاد می‌کنند در نظر ایشان آیه‌ای غرر است که جامعیت محتوایی داشته باشد و برای فهم آن نیازمند آیه دیگری نباشیم، غرر به معنای آیات و روایات درخشنده است.

واسطی اضافه کرد: مجموعه‌ای از آیات و روایات نسبت به بقیه آیات و روایات خصلت صدرنشینی و زیر ساختی دارند، غرر آیات خصلت‌های زیرساختی دارند یعنی اجزا و روابطی را بیان می‌کنند که همه فرآیند‌های جاری در هستی را مدیریت می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشکاه با بیان اینکه شبکه‌ای بودن هستی زیر ساختی ترین، راهبردی‌ترین و تنظیم‌کننده‌ترین مفهوم و حقیقت در علوم معارف اسلامی است، عنوان کرد: هرجایی در این عالم و در طول تاریخ گزارش شده از تفکر و زندگی بشر، همه مواردی که شهود‌های باقاعده داشتند در حقیقت هستی شبکه‌ای را دریافت کرده‌اند. تعابیر وحدت در کثرت یا کثرت در وحدت در واقع اشاره به شبکه‌ای بودن هستی دارند و اگر کسی وحدت در کثرت را به کار ببرد لازمه آن شبکه‌ای شدن است.

واسطی عنوان کرد: حس مخلوق بودن و عدم استقلال، شاخص‌های اصلی تفکر الاهیاتی است. شاخص تفکر مقابل، تفکر الهادی، مدرنیته و سکولار، استقلال انسان است، انسانی که وجود مستقل و اراده مستقل دارد نه از جایی می‌آید و نه به کسی پاسخگو است در حالی که تفکر الهیاتی بر اساس فلسفه اسلامی، عرفان شیعی لحظه به لحظه مخابره می‌شویم و تجلی پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که اگر از شما بپرسند بزرگترین بشر چیست، چه پاسخی می‌دهید، گفت: یکی از گزینه‌هایی که مطرح می‌شود اشاره به چگونگی هستی، موقعیت انسان در جهان هستی و چگونگی حرکت تا رسیدن به هدف و معادل‌های حرکت انسان در هستی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->