اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

ریل شرقی در پاکت مناقصه

  • کد خبر: ۲۱۴۶
  • ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
ریل شرقی در پاکت مناقصه
پروژه خط آهن زاهدان تا گناباد و اتصال آن به خط آهن بافق-مشهد به دنبال سرمایه‌گذار است

زهرا اسکندریان - نهایتا تا 45 روز آینده، سرمایه‌گذار بخشی از پروژه ریل شرقی مشخص می‌شود. دیروز خبر رسید که فاز نخست راه‌آهن خراسان جنوبی یعنی مسیر زاهدان-زابل-بیرجند-گناباد و اتصال آن به راه‌آهن بافق-مشهد به طول ۳۲ کیلومتر به مناقصه گذاشته شده است. این اتفاق در حالی می‌افتد که پیش‌تر از سرمایه‌گذاری و مذاکره با چینی‌ها، هندی‌ها و روس‌ها اخباری منتشر شده بود. با این حال، مناقصه مورد نظر به این صورت است که یک شرکت داخلی بتواند 85 درصد هزینه ساخت پروژه را از سوی یک شرکت خارجی جذب کند.
در این میان، احتمال حضور شرکت ساخت و عمران آستان قدس که قبلا هم از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ قطار مشهد-زاهدان استقبال کرده بود وجود دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درباره این موضوع به ایرنا گفت: سال‌های گذشته پیگیری‌های متعددی درخصوص اجرای این پروژه انجام شده اما در استان خراسان جنوبی وارد فاز عملیاتی نشده بود. پیگیری‌های استاندار در سفرها و دیدارهای مختلف با مقامات کشوری به‌‌ویژه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی به استان به این منجر شد که فاز نخست پروژه وارد مناقصه شود.
سید کمال‌الدین میرجعفریان با بیان اینکه برای زیرسازی فاز نخست پروژه راه‌آهن بیرجند-گناباد ۹۱ میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برآورد شده است افزود: تکلیف این پروژه در بازه زمانی ۱۵ تا ۴۵ روز روشن خواهد شد و سرمایه‌گذاران توانمند در این مناقصه شرکت می‌کنند.
او این را هم اضافه کرد که ادامه پروژه نیز که در حوزه استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است در قالب فاینانس‌های داخلی یا خارجی و ظرفیت‌های سرمایه توسعه‌ای که رئیس جمهور در سفر به استان به آن توجه داشت دنبال می‌شود.
میرجعفریان با بیان اینکه مهم این بود که پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی استارت زده شود ادامه داد: هر سرمایه‌گذار توانمندی که برای اجرای این پروژه ورود کند می‌تواند برای قطعه‌های بعدی نیز اعلام آمادگی کند. در این صورت مورد توجه دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز قرار خواهد گرفت.


وعده وزیر راه برای ریل شرقی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، هم اواخر اردیبهشت امسال در سفر به خراسان جنوبی از کلنگ‌زنی راه‌آهن بیرجند در 3 ماه آینده خبر داده ‌و گفته بود کلنگ‌زنی این پروژه زمانی انجام می‌شود که پیمانکار مشخص شود.
او همچنین اضافه کرد: باوجود اینکه راه‌آهن محور شرق باید سال‌ها پیش به بهره‌برداری می‌رسید، این پروژه با اهتمام دولت تدبیر و امید آغاز شده است و با قدرت در حال انجام است.


پروژه 3میلیارد دلاری
بر اساس اطلاعاتی که قبلا اعلام شده بود، پروژه راه‌آهن زاهدان-مشهد به یک میلیارد و ٢۵٠ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد. با‌ این‌ حال، با تغییرات ایجادشده در طراحی‌های مسیر، این اعتبار تا ٣ میلیارد دلار افزایش یافته است. این پروژه ریلی برای برقراری ارتباط میان شمال تا جنوب شرق‌نشینان کشور و همچنین اتصال جنوب شرق به خطوط ریلی کشور است. پروژه ریلی چابهار به زاهدان هم‌اکنون از سوی پیمانکاری از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در دست ساخت است. در حالی که بسیاری از کارشناسان از برگزاری این مناقصه اظهار رضایت و خوش‌حالی کرده‌اند، این را هم نباید فراموش کرد که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و در این حالت امکان پرداخت فاینانس از سوی شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که پیش از این هم در خبرها منتشر شده بود، پروژه قطار برقی مشهد-تهران به علت بدعهدی چینی‌ها در پرداخت فاینانس، در حالت معلق قرار گرفته است.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->