به گزارش شهرآرانیوز آخرین آمارها نشان میدهد که میزان ماندگاری زائران در مشهد به دو تا سه روز کاهش یافته است. همین مسئله سبب شده تا در سالهای اخیر با برنامه ریزیهای مختلف مانند تلاش برای کاهش هزینههای اقامت سعی شود تا بر میزان ماندگاری زائران در مشهد افزوده شود.
با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۳ مصادف با ماه مبارک رمضان شده، فعالان صنعت گردشگری معتقدند که از این مسئله میتوان برای افزایش میزان ماندگاری زائران استفاده کرد. البته استفاده از ظرفیت ماه رمضان برای رونق گردشگری چندی است که توسط برخی کشورهای اسلامی به صورت موفقیت آمیزی در حال اجراست. مالزی، مصر، ترکیه و امارات از فرصت ماه مبارک رمضان برای افزایش جذب گردشگری مذهبی و ماندگاری بیشتر آنها استفاده میکنند.
به عنوان نمونه در دبی جشنواره بزرگ رمضان برگزار میشود و روزه داران، گردشگران و مردم محلی از دور و نزدیک گرد هم میآیند. با توجه به اینکه در نوروز ۱۴۰۲، مشهد میزبان ۱۰ میلیون زائر بوده است، این ظرفیت وجود دارد که در ماه رمضان ۱۴۰۳ تلاش شود تا بر میزان ماندگاری زائران در این شهر افزوده شود. این مسئله مورد توجه استاندار خراسان رضوی هم قرار گرفته است، به طوری که یعقوبعلی نظری در جریان مانور استانی ارائه خدمات به زائران نوروزی در ۱۶ اسفندماه گفته است که هم زمانی ماه مبارک رمضان با نوروز درسال جدید، احتمال بیشترشدن مدت ماندگاری زائران در این استان را به میزان چشمگیری افزایش داده است.
رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه نرخ نامهها در سال ۱۴۰۳ هیچ افزایشی نخواهد داشت، میگوید: برای افزایش میزان ماندگاری زائران در خراسان رضوی و درراستای رفاه حال آنها و همچنین جذب زائر بیشتر، همان نرخ نامه سال ۱۴۰۲ را ملاک قرار داده ایم.
محمود مادرشاهیان با اشاره به اینکه امسال به دلیل تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان خبر خوش دیگری را نیز برای زائران داریم، بیان میکند: خانوادههایی که در ماه مبارک رمضان در یک بازه زمانی ۱۰ روزه نیت روزه داشته باشند و در مشهد اقامت کنند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از تخفیف ویژه برخوردار میشوند.
وی با اشاره به اینکه تمام نرخ نامه هتلها باید در معرض دید مهمانان باشد، اظهار میکند: به همه هتلها نرخ نامه داده شده است و حتی یک هتل بدون نرخ نامه نداریم. درباره هزینهها نیز هزینه اقامت در هتلهای خراسان رضوی از یک تا پنج ستاره، بین ۳۰ تا ۵۰درصد از قیمت تمام هتلهای کل کشور کمتر است.
مادرشاهیان درباره نظارتهای انجام شده بر روی هتلها میافزاید: جلسهای با همه بازرسان داشتیم. بین ۳۰ تا ۵۰ بازرس برای هتلها داریم که به طور روزانه از هتلها بازدید میکنند. نظارت کامل داریم و اگر هتلی تخلفی کند برخورد خواهد شد. اگر مبلغ اضافهای دریافت کرده باشد، ضمن اینکه پول اضافه به مسافر مرجوع میشود هتل متخلف نیز به ارگانهای نظارتی معرفی خواهد شد.
رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی با تأکید بر این نکته که هر چه بتوانیم خدمت رسانی بیشتری به زائران داشته باشیم، جذب بیشتری خواهیم داشت، میافزاید: ۱۸۰ شغل ذی نفع در بخشهای مختلف نیز متأثر این مسئله هستند. تلاش داریم با افزایش میزان ماندگاری زائران در ماه مبارک رمضان بسترهای لازم برای رشد بخش گردشگری مذهبی و افزایش اشتغال زایی در مشهد را فراهم کنیم.
همچنین علی فتاحی، کارشناس گردشگری، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان میتواند سبب افزایش ماندگاری زائران در مشهد شود، میگوید: گردشگری رویدادمحور، گونهای از گردشگری فرهنگی و یکی از راهکارهای جذب گردشگر محسوب میشود. در این نوع از گردشگری، شهرهای مختلف تلاش میکنند با برگزاری مراسم و آیینهای مختلف در مناسبتهای تاریخی و فرهنگی، هم گردشگر بیشتری جذب کنند و هم فرهنگ خودشان را به جهان بشناسانند.
وی با بیان اینکه جذب گردشگری مذهبی در ماه رمضان جزئی از گردشگری رویدادمحور محسوب میشود، میافزاید: با توجه به اینکه شهرهای خراسان رضوی دارای فرهنگ و آداب در حوزه رمضان هستند، برنامه ریزی برای اجرای این آداب و رسوم در مشهد میتواند سبب افزایش ماندگاری زائران در شهر شود.
وی ادامه میدهد: برگزاری رویدادهای فرهنگ محور در مشهد در ماه رمضان علاوه بر اینکه سبب معرفی فرهنگ این شهر به سایر شهرها میشود، زمینه برای افزایش میزان ماندگاری زائران را هم فراهم میکند.
همچنین معاون بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تشریح نظارتهایی که بر روی هتلها و واحدهای اقامتی انجام میشود، بیان میکند: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، در حوزه گردشگری و هتلها نرخ گذاری توسط خود انجمن با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی انجام میشود و ما پس از مشخص شدن نرخ نامه نظارت میکنیم. از اول اسفندماه هم نظارت را در هتلها شروع کرده ایم. بر روی هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، واحدهای اقامتی و خانه مسافرهایی که از میراث فرهنگی مجوز میگیرند، اقدامات نظارتی میشود.
بخشعلی بیاتی با اشاره به اینکه در روزهای آینده جلسه آموزشی برای بازرسان برگزار میشود، میافزاید: از ۲۰ اسفند نیز در پایگاههای هفتگانه در سطح شهر واحدهای نظارتی مستقر میشوند.
بیاتی در حوزه ارتباط با زائران برای انتقال شکایات تصریح میکند: سامانه پاسخگویی ۱۲۴ از بدو ورود زائران به مشهد پاسخگوی شکایات است. همچنین پایگاههایی در سطح شهر داریم که از بیست و یکم اسفندماه مستقر میشوند و به شکایتها رسیدگی میشود، حتی میتوانند به ساختمان شماره ۲ در خیابان پاسداران۴ مراجعه کنند.