بارش باران و کاهش دید افقی رانندگان در حوزه بردسکن، کلات وسرخس (۳ تیرماه ماه ۱۴۰۳) شناسایی و دستگیری ۴۰ مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک از ابتدای امسال استفاده از ظرفیت پزشکان بین المللی در پیاده‌روی اربعین حریق منزل مسکونی در خیابان عبادی مشهد (۳ تیر ۱۴۰۳) برخورد گلوله به قلب متهم مامور پلیس را به دادگاه کشاند جزییات اسیدپاشی کارتن‌خواب غیرتی روی جوان مغازه‌دار| مقتول با زنم رابطه داشت ترافیک سنگین در خیابان‌های مشهد پس از بارش باران (۳ تیر ۱۴۰۳) روایت تلخ عروس عاشق| خانواده همسرم من را روانی خطاب می‌کنند حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات توصیه‌های ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۳ تیرماه ۱۴۰۳) بلیت قطار گران می‌شود؟ (۳ تیر ۱۴۰۳) پیکر سومین مفقودی سیل جاده چالوس پیدا شد (۳ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۲ فقره سرقت در غرب مشهد (سوم تیرماه ۱۴۰۳) وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد جوانان با چه انگیزه‌ای مهاجرت می‌کنند؟ ایران بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا را دارد آپارتمان‌هایی که جلوی رشد هوش هیجانی کودک را گرفته اند! مشمولان ۳۵‌سال‌به‌‌بالا و حداقل دارای ۲ فرزند معاف می‌شوند نتایج یک پژوهش؛ ۲۸ میلیون ایرانی در مناطق درگیر با بحران آب زندگی می‌کنند ماجرای ضرب و شتم مامور «پارک خورشید» مشهد چه بود؟+ فیلم
سرخط خبرها

روشن‌ماندن اتو، رستوران بزرگ شاندیز را به آتش کشید

  • کد خبر: ۲۳۲۶۶۲
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
روشن‌ماندن اتو، رستوران بزرگ شاندیز را به آتش کشید
جزئیاتی تازه از آتش‌سوزی مهیب رستورانی در شاندیز که در عملیات اطفای آن،  مدیر آتش‌نشانی شاندیز بیهوش شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بامداد دیروز، وقتی همه اهالی شاندیز خواب بودند یا در شرف رفتن به خانه برای استراحت بودند، بوی سوختن پارچه، مشام تعدادی از کارگران رستوران معروف شاندیز را آزار داد. همه به‌دنبال یافتن منشأ این بوی زننده، ناگهان با دودی غلیظ روبه‌رو شدند که از رخت‌شوی‌خانه در طبقه همکف یک ساختمان سه‌طبقه چسبیده به سالن اصلی رستوران بیرون می‌زد.

بازشدن در این ساختمان، کارگران را با غول سرخ و آتشینی روبه‌رو کرد که هرچه لباس جلو دستش بود را می‌بلعید و دقایقی بعد به طبقات بالایی نیز سرایت کرد. کارگران ترسیده از این حادثه بلافاصله شماره آتش‌نشانی را گرفتند تا آتش‌نشانان شاندیز به کمکشان بیایند. ساعت ۲ صبح بود که مأموران آتش‌نشانی شاندیز گزارش حادثه هولناک آتش‌سوزی در معروف‌ترین رستوران این منطقه ییلاقی را دریافت کردند. بلافاصله دو خودرو از آتش‌نشانی با هدایت متین جواهری، مدیر آتش‌نشانی شاندیز، به محل اعزام شدند.

یک علت احتمالی

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که پس از اتمام کار کارگران در رخت‌شوی‌خانه که مملو از لباس‌های چرک و آماده برای شست‌و‌شو بود، یک دستگاه اتو روشن مانده است و به‌دلایلی نامعلوم این غفلت منجر به بروز آتش‌سوزی کوچکی می‌شود. اما روشن‌بودن پنکه خشک‌کن لباس‌ها منجر به افزایش حجم آتش می‌شود که با گشوده‌شدن در رخت‌شوی‌خانه پس از بروز حادثه و رسیدن اکسیژن بیشتر، ناگهان شعله زبانه می‌کشد و تمام لباس‌های دپوشده را در این سوله با وسعت زیاد دربرمی‌گیرد.

طبقه بالایی کانون حریق مخصوص انبار منسوجات مستعمل این رستوران همچون پشتی، قالیچه، پتو و... بوده است که حجم زیادی از منسوجات تا زیر سقف چیده شده بود، طبقه آخر این ساختمان نیز بایگانی اسناد دفتری بود که درون کمد‌های آن مملو از برگه و دفتر‌های حساب بود. اما آتش‌سوزی در طبقه همکف ساختمان باقی نمی‌ماند و پس از آتش‌گرفتن آکاسیو‌های درون سقف این طبقات که به گفته شاهدان نسوز نبوده است، آتش به طبقات بالایی نیز سرایت می‌کند. 

احتمال یک حادثه بزرگ‌تر

تا اینجا با توجه به اینکه آتش از ساختمان خارج نشده بود، هنوز خطر جدی‌تری دیگر قسمت‌های این مجموعه رستورانی بزرگ را تهدید نمی‌کرد، اما ناگهان آتش‌نشانان چشمشان به تعداد زیادی کاج‌های قدیمی در کنار این سوله افتاد که روز‌ها روی حدود پنجاه آلاچیق چوبی سایه می‌انداختند. تنها کافی بود تا شعله به یکی از این درختان کاج برسد که بسیار سریع‌الاشتعال هستند و یک شعله کوچک در کمتر از یک دقیقه می‌تواند یک جنگل کاج را به جهنم تبدیل کند. 

تمام این احتمالات خطرناک‌تر از سرایت آتش به ساختمان اصلی رستوران نبود، ساختمانی که در مجاورت کانون حریق قرار داشت و آتش‌گرفتن آن قطعاً فعالیت این مجموعه را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

وجود تهدید‌های گسترده در این حادثه و احتمال سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور، حساسیت ماجرا را دوچندان کرده بود و آتش‌نشانان با یکی از سخت‌ترین آتش‌سوزی‌های امسال روبه‌رو شده بودند.

آتش‌نشانی در اغما

عملیات با دستورات متین جواهری، به‌عنوان فرمانده میدان آغاز شد و آتش‌نشانان با وجود اینکه آتش‌نشانی شاندیز با کمبود نیرو روبه‌روست، فعالیت اطفای حریق از چند محور را آغاز کردند. این عملیات نفس‌گیر که دقایقی بعد از ساعت ۲ بامداد آغاز شده بود، با تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان تا ساعت ۵ در حالی به زانو درآمد که کمبود نیرو و خستگی آتش‌نشانان، منجر به کمک‌خواستن از آتش‌نشانی مشهد شد تا جایی که دو خودرو و تعدادی نیرو از مشهد به محل اعزام شدند و بیشتر در عملیات لکه‌گیری و پیشگیری از شروع دوباره آتش کمک کردند.

اما در این عملیات در کنار پنج کارگر این مجموعه که دوشادوش آتش‌نشانان در عملیات اطفای حریق نقش داشتند و همه‌شان مصدوم شده و به بیمارستان شریعتی منتقل شدند، یک آتش‌نشان مصدوم شد و به صورت سرپایی درمان شد، اما متین جواهری، مدیر آتش‌نشانی شاندیز، دچار گازگرفتگی شدیدی شد تا جایی که تقریباً بیهوش شد و تکنسین‌های اورژانس او را درحالی به بیمارستان شریعتی رساندند که وضعیت مطلوبی نداشت و تا عصر دیروز نیز بستری بود.

این آتش‌سوزی در نهایت پس از حدود شش ساعت به طور کامل خاموش شد، اما قطعاً یافتن علت اصلی حادثه زمان‌بر خواهد بود. البته بی‌احتیاطی در وقوع این حادثه و همچنین کمبود نیرو در آتش‌نشانی شاندیز، دو عاملی است که می‌تواند حوادث تلخ‌تری را در این منطقه گردشگری در آینده رقم بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->