تظاهرات گسترده خانواده اسرا در مقابل کنست تل آویو چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مخالفت آلمان تصویب نشد انصارالله حمله به کشتی تیوتر را تأیید کرد معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور: بهترین راه مقابله با تحریم، ناامیدی آمریکا از اجرای آن است یک فرمانده صهیونیست: نابودی حماس ناممکن است | حماس ازگروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است ابراز رضایت پیونگ یانگ از نتایج سفر پوتین به کره شمالی حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی «تیوتر» + فیلم ضربه سنگین حزب‌الله به اشغالگران | به ۳ پایگاه نظامی حمله موشکی شد تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی + فیلم اقدام کینه‌توزانه دولت کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پورمحمدی: اقتصاد ایران در ۱۰ سال اخیر دچار افت جدی شده است جلیلی: نقش‌های مهم اجتماعی توسط خانم‌ها انجام می‌شود روسیه: ۵ انبار مهمات اوکراین منهدم شدند حمله موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای مجادله لفظی مشاور فرهنگی پزشکیان با کارشناس میزگرد چه بود؟ + جزئیات سخنگوی ارتش اسرائیل: حماس ازبین‌رفتنی نیست ایران مصادره سهام پالایشگاه ونزوئلا توسط آمریکا را محکوم کرد رسانه‌های صهیونیستی: سخنرانی امشب نصرالله قوی‌ترین سخنرانی او بود قاضی‌زاده هاشمی در بدون تعارف: دولت شهید رئیسی دولت تحول بود+ فیلم برنامه‌های انتخابی ستاد سعید جلیلی در مشهد + جزئیات
سرخط خبرها

اوجی: هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات نفت ایران شود

  • کد خبر: ۲۳۴۴۸۸
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
اوجی: هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات نفت ایران شود
وزیر نفت گفت: با اقدامات صورت‌گرفته در دولت مردمی، اعلام می‌کنم هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان بیان کرد: بنده در ابتدا خلاصه‌ای از وضعیت صنعت نفت و گاز در ابتدای شروع دولت سیزدهم عرض می‌کنم. ناترازی سوخت در ابتدای کار دولت مردمی گریبان‌گیر وزارت نفت بود. اهداف برنامه ششم توسعه و زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود و همه‌چیز را به رفع تحریم‌ها گره زده بودند. در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید روزانه ما به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده و صادرات نفت ما به پایین‌ترین نرخ در یک دهه اخیر خود رسیده بود. وضعیت وصول درآمد‌های نفتی نیز بحرانی بود. در تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت بالغ بر ۴۰۰ همت کسری داشتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم که ۳۰ میلیون آن نفت سنگین و فوق‌سنگین بود. ما هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق‌سنگین در ابتدای شروع دولت سیزدهم نداشتیم. طرح‌های نیمه‌تمام کلان بلاتکلیف مانده بودند. از طرفی از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی استفاده نمی‌شد؛ چراکه اعتقادی به داخل نداشتند. ما در تأمین سوخت، با مشکل روبه‌رو بودیم؛ همان‌طور‌که در زمستان سال ۹۹ خاموشی نیروگاه‌ها را تجربه کردیم. طرح‌های ذخیره‌سازی گاز رها شده بود و طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک مغفول مانده بود. در بدنه صنعت نفت، نیرو‌ها بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند. در این شرایط دولت مردمی و وزارت نفت در شهریورماه سال ۱۴۰۰ کار خود را شروع کردند.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: در این سه سال، به فضل الهی و با کار جهادی و کار شبانه‌روزی، تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. عقد قرارداد سرمایه‌گذاری با توجه به پیمانکاران داخلی با‌جدیت دنبال شد. علی‌رغم بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی امروز شاهد یک جهش در صادرات نفت و وصول مطالبات کشور هستیم. بنده به عنوان وزیر نفت اعلام می‌کنم که در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم. میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمد‌های ارزی نیز افزایش یافته است.

اوجی اظهار کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی در حوزه صنعت نفت انجام شده است و ریل گذاری که در حوزه صادرات نفت و محصولات کشاورزی صورت گرفته است، باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت جمهوری اسلامی ایران شود.

وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: از دیگر مسائل مهمی که وزارت نفت به آن توجه داشته است تقویت بنیه دفاعی کشور بوده است. از دیگر اقدامات صورت گرفته افزایش تولید گاز بوده است. در طی سه سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است. رشد ۱۰ برابری جمع‌آوری گاز‌های مشعل، افزایش ۲۷ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگا‌ها در طی سه سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی ذخیره سازی گاز طبیعی، افزایش دو برابری صادرات گاز ال پی جی و گازرسانی به ۵۰ شهر و ۶۷۰۰ روستا و ۲۱۰ هزار واحد صنعتی و ۲۰ نیروگاه از جمله اقداماتی است که وزارت نفت در طول این سه سال انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: این اقدامات سبب شده که در سه سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز از همه بخش‌های اقتصادی بالاتر باشد. براساس گزارش مرکز آمار در سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت و گاز به میزان ۲۰ درصد بوده است. با تکمیل و بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام طی دو سال گذشته با توجه به توان داخلی به این نقطه رسیده‌ایم. ما شاهد بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم که ۲۰ سال قرارداد آن دست به دست می‌شد، اما در طی این سه سال محقق شد. با شرکت توتال بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار در دولت قبلی قرارداد بستند تا فاز ۱۱ پارس جنوبی را تکمیل کنند، اما با شروع تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک کرد در طول سه سال گذشته با تکیه بر توان داخلی توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را به سرانجام برسانیم.

وزیر نفت گفت: از سوی دیگر شاهد بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان بودیم که در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است به صورت رایگان آن را واگذار کند. امروز فاز دوم این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده و ۲۱۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید افزوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در طی این سه سال فقط در حوزه توسعه میادین مشترک و مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضاء کردیم که دو برابر قرارداد‌هایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است.

افزایش ظرفیت فراورده‌های پالایشگاهی و میعانات با اقدامات وزارت نفت

وزیر نفت در ادامه بیان کرد: افزایش ظرفیت فرآورده‌های پالایشگاهی و میعانات با اقدامات وزارت نفت رقم خورده است. در طی دوره دولت مردمی وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، ۴۰۴۰ جایگاه ما را در یک لحظه از کار انداختند و هدفشان مختل کردن زندگی مردم بود، اما در کوتاه‌ترین زمان جایگاه‌ها به مدار تولید برگشتند. در زمستان سال گذشته عملیات خرابکارانه‌ای با انفجار خطوط لوله رقم زدند، اما با همت همکاران نگذاشتیم خللی در تامین گاز کشور در فصل زمستان رخ دهد. توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفتی به گفته معاونت علمی رئیس جمهور در این سه سال وزارت نفت رتبه اول را داشته است. ساخت پتروپالایشگاه‌ها را آغاز کرده و سرمایه‌گذاری برای ارتقاء کیفی و کمی پالایشگاه‌های موجود رقم خورده است.

اوجی در ادامه با اشاره به رقم خوردن جهش مصرف بنزین بیان کرد: با توجه به رشد بی‌رویه مصرف ناشی از افزایش تولید خودرو‌های پرمصرف داخلی و ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل بدون اسقاط خودرو‌های فرسوده که زمینه مصرف را افزایش داده است، در بخش توسعه و افزایش تولید، احداث پتروپالایشگاه‌ها را شروع کرده و در جهت رشد و افزایش تولید فرآورده‌ها اقدامات لازم در حال انجام است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->