مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم یک هشدار مهم به زنان گیاهخوار پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها (۷ تیر ۱۴۰۳) اجرای نظم و عدالت بدون همکاری دو نهاد وکالت و قضاوت قابل‌تصور نیست اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوشتان نیاید خانه‌داری، خانه‌نشینی نیست آیا وزن و شاخص توده بدنی معیار درستی در سلامتی است؟ پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با رژیم غذایی پرفیبر غذا‌های فوق‌فراوری‌شده، غول بیماری‌ها را بیدار می‌کند قتل نظافتچی جوان با قیچی مرد خیاط برخورد خودرو تارا و نیسان در مشهد حادثه آفرید (۶ تیر ۱۴۰۳) مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری امشب به حسابشان واریز می‌شود (۶ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه‌دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند
سرخط خبرها

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره یک نوع داروی کاهش وزن

  • کد خبر: ۲۳۵۰۷۱
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره یک نوع داروی کاهش وزن
سازمان جهانی بهداشت در هشداری جدی، نسبت به تزریق داروی تقلبی «سماگلوتاید» که به عنوان دارویی پرفروش برای کاهش وزن، درمان چاقی و دیابت نوع۲ استفاده می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، این هشدار پزشکی مربوط به سه دسته تقلبی از داروی تزریقی سماگلوتاید است. یکی از نسخه‌های پرفروش آن با نام تجاری «اوزمپیک» شناخته می‌شود که در سال ۲۰۲۳ در کشور‌های برزیل، انگلیس و ایالات متحده پیدا شد.

دکتر یوکیکو ناکاتانی، دستیار مدیرکل در سازمان جهانی بهداشت، در مورد دسترسی به این نوع دارو‌ها گفت: سازمان جهانی بهداشت به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می‌کند که از وجود این طیف تقلبی از دارو‌ها آگاه باشند.

وی در همین زمینه از ذی‌نفعان این دارو درخواست کرد تا استفاده از هرگونه داروی مشکوک را متوقف کنند و آن را به مقامات مربوطه گزارش دهند.

تقاضای زیاد برای این دارو‌ها که با نام‌های دیگر «وی‌گووی» و «ریبلسوس» نیز به بازار عرضه می‌شوند، منجر به کمبود در بازار و روند روبه‌رشد دارو‌های تقلبی شده است.

این دارو‌ها با تقلید از عملکرد هورمونی که در روده ترشح می‌شود و باعث تولید انسولین بیشتری توسط پانکراس می‌شود، خروج غذا را از معده کُند می‌کند. شرکت داروسازی دانمارکی «نو وو نوردیسک» این دارو را به بازار عرضه می‌کند.

عوارض دارو‌های تقلبی

سازمان جهانی بهداشت به مردم هشدار داد که دارو‌ها را از منابع تایید نشده خریداری نکنند. این سازمان همچنین استفاده از دو نسخه دیگر این دارو به نام‌های «وی‌گووی» و «ریبلسوس» را برای درمان دیابت به دلیل هزینه بالای آنها توصیه نمی‌کند.

به گفته این سازمان، استفاده از نسخه جعلی داروی «اوزمپیک» می‌تواند منجر به «درمان بی اثر» یا خطرات جدی یا تهدیدکننده زندگی برای سلامتی بیماران شود.

آژانس دارویی اروپا (EMA) در اکتبر سال گذشته از پیدا شدن قلم‌های تقلبی از پیش پر شده «اوزمپیک» در اتحادیه اروپا و انگلیس خبر داد.

به گزارش یورونیوز، برخی از بیماران پس از استفاده از نسخه‌های تقلبی این دارو در بیمارستان بستری شدند. افت قند خون یا «هیپوگلیسمی» و تشنج به عنوان عوارض جانبی احتمالی این نسخه‌های تقلبی گزارش شده بود.

هشدار شرکت داروسازی آمریکایی

شرکت داروسازی «الی لی‌لی» نیز در همین هفته نسبت به وجود دارو‌های تقلبی کاهش وزن خود هشدار داد.

این شرکت مستقر در ایالات متحده گفت علیه مراکزی که نسخه‌های تایید نشده یا ترکیبی «تیرزپاتید» را می‌فروشند، اقدام قانونی خواهد کرد. نگرانی این شرکت از افزایش محصولات تقلبی است که به همان دسته دارو‌های سماگلوتاید تعلق دارند.

شرکت داروسازی الی‌لی‌لی از کشف دارو‌های ترکیبی گفت که با نام تیرزپاتید تبلیغ می‌شوند و مشکلاتی را به دنبال دارند.

این شرکت هشدار داد برخی از این دارو‌ها حاوی باکتری، سطوح بالای ناخالصی، رنگ‌های متفاوت (صورتی به جای بی‌رنگ)، یا ساختار شیمیایی کاملا متفاوتی نسبت به دارو‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو هستند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->