به گزارش شهرآرانیوز، حسن رحیمپور ازغدی در همایش تبیینی مؤلفههای عمومی عفت باعنوان «گوهر عفاف» که امروز در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مرد و زن در کسب کمالات انسانی تفاوتی ندارند. بهشت زن و مرد تفاوتی ندارد؛ از زن قدیس و مرد قدیسه، زن و مرد مجاهد تربیت میشود. پاکبودن و انسان صالحبودن، زن و مرد ندارد. تمامی اعمال عبادی و هرچه به رشد انسانی فرد مربوط است، بههیچوجه زنانه و مردانه نیست.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: کمالات انسان تابع جنسیت نیست. جنسیت تنها در مواردی مثل خصوصیات بدن زن و مرد و تفاوتهای فیزیکی وجود دارد. بدن زن بهگونهای است که انسانی جدید را به دنیا میآورد و بدن مرد بهگونهای است که بتواند از این وجود حمایت کند.
وی بیان کرد: هر زنومردی یک جهاد انسانی و مشترک دارند و هرکدام نیز جهادی متفاوت و زن یک جهاد زنانه و مرد یک جهاد مردانه دارد. هر انسانی، چه زن و چه مرد، مسئولیتهایی دارد که اولین مأموریت رشد و تکامل خودش است، دوم، مسئولیت درقبال خانواده و سوم، حفظ جامعه است.
رحیمپور ازغدی افزود: مرد در بستر خانواده، وظیفه اقتصادی دارد تا نیازهای خود و خانواده را تأمین کند. درمقابل، زن مسئولیت اقتصادی ندارد، اما حقوق اقتصادی دارد. این بار از روی دوش زن برداشته شد؛ چراکه او از طرف خدا وظیفه بزرگ تولد انسان دیگری را دارد. نقش مادر در خانواده و برای فرزندان بسیار مهم است. خدای بچه، مادرش است و اگر او نباشد، گمان میکند دنیا روی سرش خراب شده است.
انسان اگر پیر هم شود، بازهم نسبت به مادر خود همان حس دوران کودکی را دارد. مادر، مظهر اسم هوالخالق است؛ لذا حرمت بدن زن و حریمش و قداست و امنیتش از مرد بیشتر است. اگر بدن زن برهنه شد و در رصد چشمچرانی مرد قرار گرفت، حریم زن شکسته خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: بیشترین طرفداران کشف حجاب، مردان فاسد هستند و بیشترین ضرر را زنانی که در عرصه عمومی برهنه میشوند، میکنند. شهوت نعمت خداست و فلسفه شهوت، ازدواج و تشکیل خانواده است، اما اگر مدیریت نشود منجر به فروپاشی خانواده میشود. حجاب در تمام جوامع و دورانها بوده است. در ایران قبل از اسلام، حجاب سفتوسختی بود، اما ویژه طبقه اشراف بود ولی برای زنان طبقات پایین میگفتند حجاب لازم نیست.
رحیمپور ازغدی به شبهه برخی افراد درباره حجاب اشاره کرد و افزود: برخی میگویند دین اسلام، دین زیبایی است، چرا زن نباید از زیبایی خود استفاده کند؟ خانمی این سؤال را از من پرسید و جواب دادم «اگر میتوانی استفاده کنی و ضرری به تو نمیزند، اشکالی ندارد، اما نمیتوان اینگونه بود؛ چراکه زن با بیحجابی، به مرد میگوید من قابلدسترسم و حریمی برای من وجود ندارد. شما خود را بیدفاع و بیحریم کردی؛ اتفاقی که امروزه در جوامع اروپایی افتاده است».
وی افزود: حجاب در واقع برای مراقبت و مدیریتمصرف زیبایی زنان است تا هر کسی هر طور دلش خواست از زیبایی زن استفاده نکند. همچنین حجاب برای این است که زن از جذابیتی که برای مرد دارد، مراقبت کند و برای آن حریم قائل باشد. زن محترم است و مردان حق ندارند به آنها نگاه جنسی داشته باشند، تهمت جنسی بزنند، متلک جنسی بگویند و بهراحتی به هر زنی پیام عاشقانه بفرستند.
رحیمپور ازغدی تأکید کرد: مرد حق ندارد بدون تعهد حقوقی و اخلاقی، به زن نزدیک شود. در ازدواج، مرد باید چندین تعهد به زن بدهد تا فقط او را برای مدتی کوتاه و رفع شهوتش نخواهد. در ازدواج، میثاق عاشقانه، میثاق اخلاقی، میثاق اقتصادی و میثاق حقوقی وجود دارد تا مرد صرفاً بدون پذیرش هیچ مسئولیتی، با زنان ارتباط نداشته باشد.
تمام لذتهایی که خدا در وجود انسان گذاشته ازجمله لذت جنسی، خوردن، خوابیدن و... موتور محرکه انسان و ادامه زندگی است که باید این غرایز ارضا شود، اما اگر هرکدام از این موتورها زیادی کار کند، میسوزد و به نابودی کشیده میشود. حتی اگر انسان آب را که مایه حیات است هم بیش از اندازه بنوشد، دچار مشکلات جسمی میشود و لذت شهوت نیز اینگونه است. آنچه این لذات را منشأ شر میسازد، نوع مواجهه غلط ما با آنهاست.
وی عنوان کرد: گاهی گفته میشود که عفت صرفاً به پوشش نیست و بعضاً زنانی که حجاب ندارند، عفت دارند. عفت و حجاب یک امر فردی و اجتماعی است به این معنا که نمیتوان این دو را از هم تفکیک کرد.
رحیمپور ازغدی به تاریخسازی حضرتزینب(س) در کربلا اشاره کرد و افزود: زنانی در کربلا بودند که عفت و حجاب را رعایت کردند و در خط مقدم ولایت بودند که از آن جمله حضرت زینب(س) است که پس از واقعه عاشورا در خطبههای خود گفت «حسین(ع) تکیهگاه شما بود، آمده بود تا حزبالله سرپا باقی بماند و از مقام او بهره ببرید. حسین(ع) قرارگاه سلامت جامعه شما بود، ولی شما دیواری را که پشتسرتان بود، خراب کردید. او آمده بود تا سپر شما باشد و دیوار اجتماعی شما را حفظ کند. در این نبرد، حسین(ع) بر شما مرجعیت داشت و دلیل شما برای مقاومت و مبارزه بود، اما شما حجت و دلیل خود را شکستید. حسین(ع) نوری بود که جاده را برای شما روشن میکرد، اما شما این شعله را خاموش کردید».
وی تصریح کرد: زنان مجاهد متعددی حتی در جبهه دشمن حضور داشتند که مردانشان به ولایت خیانت کردند، اما آنها در جبهه حق ایستادگی کردند که یکی از آنها همسر خولی است که سر بریده امامحسین(ع) را سوغات آورده بود، ولی همسرش تا میفهمد، میگوید «همه سوغات برای زنوبچهشان میآورند، تو سر پسر پیامبر(ص) را سوغات آوردهای؟ از خدا و قیامت و پیامبر نمیترسی که سر حسین(ع) را سوغات آوردهای؟ خدا شاهد است که من دیگر همسر تو نیستم و هیچ نسبتی با تو ندارم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان، خاطرنشان کرد: این زنها مجاهدان انقلابی بودند که هم حجاب داشتند و هم عفت. با رعایت حجاب معتدل است که زن میتواند در عرصههای اجتماعی، علمی و فرهنگی و... به عنوان یک انسان شریف حضور یابد؛ اما هرچه زن برهنهتر باشد، جنسیتش برجستهتر میشود. برهنگی فقط مربوط به حریم جنسی زن و مردی است که ازدواج کردهاند و در خانه و خلوت خود دارند که بسیار هم مقدس است و به تکامل زن و مرد کمک میکند؛ اما رابطه جنسی خارج از عرف و خانواده، منجر به سقوط افراد و انسانیت میشود.
گفتنی است همایش تبیینی مؤلفههای عمومی عفت باعنوان «گوهر عفاف» با حضور شهردار مشهد مقدس و دبیران عفافوحجاب در دستگاههای اجرایی مشهد و بسیجیان سازمان بسیج شهرداری مشهد و سخنرانی حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز (۲۴ تیر ۱۴۰۳) در میدان شهدا، تالار شهر مشهد، برگزار شد.