حدود ۶۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند درخواست پلیس از زائران اربعین برای تردد به مرزها با وسایل نقلیه نتایج آزمون سردفتری اسناد رسمی اعلام شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) انسداد ۳۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان‌رضوی پشه آئدس در کمین است | نیش پشه آئدس در طلوع و غروب آفتاب گزنده‌تر است اعتراف به قتل پای بساط قمار در مشهد + عکس برگزاری کارگاه کشوری برنامه طبقه‌بندی علل مرگ ومیر به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مسافران هوایی به عراق در ایام اربعین هشدار سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها ادارات دولتی مشهد دستورالعمل کاهش مصرف برق را رعایت کردند؟ چند توصیه برای پیشگیری از تب دنگی | مهم‌ترین علائم اولیه تب دنگی کدام است؟ بیماری «هاری»، علت مرگ مرد مشهدی | عاقبت بازی با توله‌های سگ پاکوتاه ارسال لایحه دوفوریتی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی |حداقل‌بگیران هم شامل متناسب‌سازی حقوق می‌شوند (۹ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۳) | آخرهفته گرم در مشهد فراهم شدن امکان مشاهده سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور فقط دانشجومعلمان سال آخر آموزگاری می‌توانند به کلاس درس بروند مهلت ثبت سفارش کتب درسی پایه‌‎های اول، هفتم و دهم؛ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ پلمب ۴۵ مرکز مداخله‌گر سلامت در حوزه پوست و مو در مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۳) پرداخت خسارت درمانی بازنشستگان کشوری ظرف ۷۲ ساعت نقش ویتامین‌های B و C در کاهش استرس ناشی از قرار گرفتن در هوای گرم خون‌های اهدایی ایرانی‌ها جزو سالم‌ترین‌های دنیاست
سرخط خبرها

فقط دانشجومعلمان سال آخر آموزگاری می‌توانند به کلاس درس بروند

  • کد خبر: ۲۴۱۹۲۹
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
فقط دانشجومعلمان سال آخر آموزگاری می‌توانند به کلاس درس بروند
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: امسال فقط دانشجومعلمان سال آخر رشته آموزگاری (آموزش ابتدایی) می‌توانند برای تدریس به دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بروند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت آموزش و پرورش مهرماه سال گذشته به دلیل تقاضای زیاد بازنشستگی معلمان با کمبود حدود ۳۵۰ هزار معلم مواجه و این موضوع باعث شد که کلاس‌های درس تا اعلام نتایج آزمون استخدامی حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی بدون معلم بماند.

وزارت آموزش و پرورش علاوه بر جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) دانشجومعلمان حتی ترم‌های ۴ و ۵ دانشگاه فرهنگیان را هم به کار گرفت تا کلاس‌های درس بدون معلم نباشد و البته در این میان برخی از دانشجومعلمان اعلام کردند که این موضوع با توجه به تحصیل آنها و نیاز به زمان برای مطالعه، مشکل‌آفرین می‌شود.

با توجه به اعلام وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود ۱۷۶ هزار معلم در شرایط کنونی، این گمانه‌زنی ایجاد شده که امسال هم دانشجومعلمان برای تدریس به کلاس‌های درس بروند.

در این راستا، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در خصوص کمبود معلم در وزارت آموزش و پرورش و اقدامات دانشگاه فرهنگیان برای کمک به این کسری به واسطه تدریس دانشجومعلمان اظهار کرد: همه ظرفیت این وزارتخانه براساس قانون باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان بگذرد، در این خصوص یک تبصره وجود دارد که اگر به هر دلیلی دانشگاه نتوانست این ظرفیت را تامین کند، از ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) فراخوان داده شود و پذیرفته‌شدگان یک دوره یک‌ ساله را در دانشگاه فرهنگیان آموزش دیده و سپس وارد آموزش و پرورش شوند.

وی افزود: پس از اجرای رتبه‌‎بندی با یک موج بازنشستگی معلمان مواجه شدیم که سال‌ها متوقف شده بود. در این میان وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلمان مواجه شد و حجم جذب از طریق ماده ۲۸ بالا رفت. قانون برنامه هفتم پیشرفت مکلف کرده که هر سال باید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۵ درصد افزایش یابد، یعنی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید به ۶۰ یا ۷۰ هزار نفر برسد.

برزویی ادامه داد: با توجه به اینکه کار تعلیم و تربیت و فعالیت وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند متوقف شود تا ما به ظرفیت مورد نظر برای تامین معلم برسیم؛ بنابراین اکنون ماده ۲۸ برقرار است و هر وقت که این وزارتخانه پذیرفته‌شدگان را معرفی کند ما برای این افراد دوره می‌گذاریم. گاهی ممکن است نیاز باشد همزمان با دوره در کلاس‌های درس تدریس هم داشته باشند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: مطابق با ماده ۲۸ وزارت آموزش و پرورش در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تأمین بخشی از نیاز‌های خاص این وزارتخانه در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یک ساله مهارت‌آموزی در دانشگاه فرهنگیان بلامانع است.

وی بیان کرد: همین مساله برای دانشجومعلمان هم وجود دارد. امسال با وزارت آموزش و پرورش توافق کردیم که فقط دانشجویان سال آخر رشته آموزگاری و در شهر‌هایی که به هیچ وجه نمی‌توان از بازنشستگی جلوگیری کرد، همزمان با تحصیل به کلاس‌های درس برای تدریس بروند. البته تدریس دانشجومعلمان آموزگاری هم در همه استان‌ها نخواهد بود و فقط در استان‌هایی که کمبود معلم بالا باشد، انجام می‌شود. همچنین اینکه این موضوع برای دانشجومعلمان رشته دبیری نیست چراکه دانشجویان دبیری آسیب جدی در درس‌های کارورزی می‌بینند.

برزویی در خصوص تعداد فارغ‌التحصیلان امسال دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ورودی‌های چهار سال قبل یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از دانشجومعلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در خصوص پرداخت نشدن حق‌التدریس دانشجومعلمانی که سال گذشته در کلاس‌های درس حاضر شدند، تصریح کرد: این افراد برای وزارت آموزش و پرورش کار کرده‌اند و باید حق‌الزحمه آنها پرداخت شود.

اکنون حدود ۱۰۰ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند که پس از پایان تحصیلات وارد چرخه آموزش کشور می‌شوند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->