پیام اردوغان در پی شهادت اسماعیل هنیه | این اقدامی خائنانه بود اعلام سه روز عزای عمومی در ایران در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» دفتر رسانه‌ای کابینه اسرائیل مسئولیت ترور هنیه را پذیرفت رؤسای مجالس ایران و سوریه دیدار و گفتگو کردند دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با دکتر پزشکیان واکنش مقتدی صدر به ترور اسماعیل هنیه در تهران همایش تخصصی دشمن‌شناسی و نفوذ در مشهد برگزار شد پیام رسمی حکومت سرپرست افغانستان به شهادت اسماعیل هنیه | دفاع از سرزمین فلسطین را وظیفه اسلامی خود می‌دانیم واکنش معاون اول رئیس جمهور به ترور شهید «اسماعیل هنیه» پیام تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پی شهادت «اسماعیل هنیه» هشدار دادستانی کل کشور به برهم‌زنندگان امنیت روانی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه پیام تسلیت رئیس‌جمهور درپی ترور شهید «اسماعیل هنیه» | جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی کشور، افتخار و شرف خود دفاع خواهد کرد پیکر شهید اسماعیل هنیه بر روی دستان مردم تهران تشییع خواهد شد | هنیه در قطر به خاک سپرده می‌شود فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد واکنش وزیر دفاع آمریکا به ترور اسماعیل هنیه بازگشت بیش از ۵۰۰ هزار نفر اتباع افغانستانی غیرمجاز از مرز دوغارون در سال ۱۴۰۲ مهدی فضائلی: شهادت هنیه انگیزه محور مقاومت را تقویت خواهد کرد اطلاعیه شماره ۲ سپاه درباره ترور شهید اسماعیل هنیه حزب‌الله لبنان: فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگ‌ترین رهبران عصر حاضر بود پسر اسماعیل هنیه: پدرم به آرزویش رسید | مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد رئیس جمهور در دیدار با رئیس دومای روسیه: خواستار ارتقا سطح همکاری با مسکو هستیم
سرخط خبرها

اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی، حماس که بود؟

  • کد خبر: ۲۴۲۱۸۲
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی، حماس که بود؟
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که آقای دکتر اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرارگرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه متولد سال ۱۹۶۳، از رهبران حماس و نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ بود. وی در دهم مرداد سال ۱۴۰۳ هجری خورشیدی در تهران به شهادت رسید.

زندگی شخصی و خانواده

اسماعیل هنیه که کنیه‌اش «ابوالعبد» است و به «ابو العبد اسماعیل هنیه» هم شهرت دارد، در ۲۹ ژانویه ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. 

محل اصلی زندگی خانواده‌اش قبل از آوارگی، روستای الجوره در عسقلان بوده‌ است. سه خواهر او شهروند اسرائیل هستند و از دهه ۱۹۷۰ تاکنون در شهرک تل‌سبع در صحرای نگب زندگی می‌کنند. 

تعدادی از خواهرزاده‌های هنیه نیز در ارتش اسرائیل خدمت کرده‌اند.

دوران تحصیل

وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند، سپس تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه کامل کرد و در سال ۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد.

وی همچنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. وی لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد.

تبعید

در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۹۹۲ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج‌الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

ترور نافرجام

اسماعیل هنیه جزئیات عملیات ترور نافرجام خود را این گونه توصیف می‌کند: در تاریخ ۶/۹/۲۰۰۳م همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف ۱۶ محلی را که در آن بودیم، بمباران کرد. سقف فرو ریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرار گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.

فعالیت‌ها و سمت‌ها

از جمله سمت‌های اسماعیل هنیه در طول سال‌های گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه

مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه

مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه

عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه

عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان

عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس

رئیس دفتر شیخ احمد یاسین

عضو رهبری سیاسی جنبش حماس

عضو سابق هیئت‌مدیره جمعیت اسلامی غزه

رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

شهادت اسماعیل هنیه

صبح روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی (۳۱ جولای ۲۰۲۴ میلادی)، یک روز بعد از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران، و آغازبه‌کار دولت چهاردهم، خبر رسید که اسماعیل هنیه که برای حضور در مراسم تحلیف به تهران آمده بود، به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->