گور دو مامور مالیاتِ قرون وسطایی پیدا شد سارقان مسلح مامورنما در هیرمندِ سیستان‌ و بلوچستان بازداشت شدند + فیلم دستگیری سارق ۷۵ فروشگاه پوشاک در مشهد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر کرد چرا صبح‌ها نمی‌توانیم به راحتی دل از رختخواب بکنیم؟ مدیر باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد: مرگ تایگون طبیعی است تأکید بر تشدید اقدامات کنترلی درباره پشه آئدس در مناطق مرزی کم‌شنوایی در کودکان را جدی بگیرید یک قلاده «تایگون» در باغ وحش مشهد تلف شد (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی حضور ۵۰۰ بازرس در اجرای طرح نظارتی ویژه دهه آخر صفر در مشهد تزریق ۳۶ هزار دز واکسن «پنوموکوک» به کودکان در خراسان‌رضوی بیماران تنفسی پیش از حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین، با پزشک خود مشورت کنند راه اندازی حمام‌های صحرایی در نجف و کربلا | زائران حسینی در ساعات خنک راهپیمایی کنند جاسازی هروئین در معده ۳ سوداگر مرگ در بردسکن (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) وعده جدید به پرستاران؛ تمام مطالبات پرستاران پرداخت می‌شود دستگیری قاتل فراری در مشهد پس از تعقیب‌وگریز هشت‌ساعته + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ٢٣ مرداد ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری در نواحی شمالی استان تولد گوساله‌ای با ۸ دست و پا در کاشمر (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) آخرین گام دولت سیزدهم برای متناسب‌سازی حقوق «حداقلی‌بگیران» تامین‌اجتماعی برداشته شد اسباب بازی را برای کودکتان کمی پایین‌تر از سنش بخرید
سرخط خبرها

مشق شنیدن

  • کد خبر: ۲۴۴۸۳۱
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
مشق شنیدن
درمیان دلایل مختلفی که برای افزایش شکاف اجتماعی وجود دارد، یکی از آن‌ها شنیده نشدن صدا‌های مختلف دیگران است.

نتایج موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که داده هایش آبان سال ۱۴۰۲ جمع آوری و به تازگی منتشر شده، نشان دهنده کاهش سطح اعتماد اجتماعی بین افراد مختلف است. بررسی نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که میزان اعتماد اجتماعی در بین اقشار مختلف نسبت به یک دهه گذشته کمتر شده است. مسئله‌ای که می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد، اما چرا جامعه ما چنین روندی را طی کرده است و راه حل کاهش شکاف اجتماعی چیست؟

شاید تا یک دهه پیش و زمانی که هنوز شبکه‌های اجتماعی گسترش نیافته بود، می‌توانستیم شکاف‌های اجتماعی را به دلیل حاشیه نشینی بخش‌هایی از جامعه تلقی کنیم. بخش‌هایی که به دلیل دسترسی نداشتن به رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی احساس دیده نشدن می‌کردند، اما در سال‌های اخیر که توسعه فضای مجازی بیشتر شده، چرا احساس بی اعتمادی تشدید شده است؟

توسعه رسانه‌ها سبب شده است میزان آگاهی افراد از تفاوت‌ها بیشتر شود و همین مسئله احساس حاشیه نشینی را بیشتر کند،  اما این مسئله به تنهایی توضیح دهنده دلیل افزایش شکاف‌های اجتماعی نیست.

درمیان دلایل مختلفی که برای افزایش شکاف اجتماعی وجود دارد، یکی از آن‌ها شنیده نشدن صدا‌های مختلف دیگران است. اکنون در دوره‌ای زیست می‌کنیم که همه افراد و سلیقه‌ها سعی می‌کنند با صدای بلند نظراتشان را مطرح کنند. همه فکر می‌کنند که هر قدر صدایشان بلندتر باشد و تهاجمی‌تر رفتار کنند، در به کرسی نشاندن حرف هایشان موفق‌تر عمل می‌کنند.

نتیجه این شده که افرادی شده ایم که به ظاهر در یک جامعه در حال زندگی هستیم، اما به دلیل نشنیدن صدا‌های یکدیگر از هم احساس بیگانگی می‌کنیم. شاید برای حل این مسئله نیاز باشد که مدتی به جای اینکه مدام سعی کنیم تا صداهایمان را بلندتر به گوش همه برسانیم، کمی مشق شنیدن صدای دیگران را تمرین کنیم.

البته مقدمه شنیدن صدای دیگری رسیدن به این نکته است که فقط زمانی در عقایدمان به اطمینان می‌رسیم که اجازه دهیم به چالش کشیده شوند. 

افرادی که اعتماد به نفس دارند از نظرات مخالف عصبانی نمی‌شوند و در فضای مجازی و حقیقی به جای مخالفت هتاکی نمی‌کنند. افرادی که به خودشان اطمینان دارند بدون اینکه بدانند طرف مقابل چطور انسانی است با فحاشی از او انسانیت زدایی نمی‌کنند. شنیدن صدای دیگری اجازه می‌دهد تا او نیز صدای شما بشود هر چند که ممکن است در نهایت عقیده تان را قبول نکند.

تجربه ثابت کرده کسی که به او گوش سپرده اید، احتمالا بیشتر به شما گوش می‌سپارد و نتیجه این مسئله می‌تواند یافتن نکاتی همدلانه در میانه صد‌ها تفاوت در کلام و رفتار‌ها باشد. این گونه می‌توان از همین نکات همدلانه برای ایجاد اعتماد اجتماعی استفاده کرد. گوش کردن به معنی موافقت با افراد نیست، بلکه معنایش فقط به رسمیت شناختن موجودیت دیگری است و همین کار می‌تواند سبب تقویت هم بستگی اجتماعی با وجود تفاوت‌ها بشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->