وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟
سرخط خبرها

آیا فروش خودرو در بورس در کاهش قیمت ها تاثیر گذار است؟

  • کد خبر: ۲۶۹۲۹
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
  • ۳
مدت زمان زیادی نیست که بحث قیمت گذاری خودرو به مرحله نهایی رسید به طوری که در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد و قیمت محصولات سایپا ۲۳ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش شهرآرانیوز، این افزایش قیمت مشکلاتی را برای قطعه سازان و خودروسازان ایجاد کرده است چرا که آنها معتقدند فروش خودرو در درب کارخانه حاشیه بازارهای زیادی ایجاد خواهد کرد.

به گفته کارشناسان این صنعت زمانی که مواد اولیه خودرو در بورس کالا به فروش می رسد، چرا نباید خودرو را در بورس به فروش رساند که اینگونه می توان از افزایش قیمت آن جلوگیری کرد.

 

شورای رقابت هیچ‌گونه سقف قیمتی برای تولید کنندگان داخل در نظر نگیرد

بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: قیمت مواد اولیه خودرو که معمولاً شامل فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم بوده کاملاً آزاد گذاشته شده یعنی شورای رقابت هیچ‌گونه سقف قیمتی برای تولید کنندگان داخلی آن در نظر نگرفته است.

او با بیان اینکه قیمت مواد اولیه را با ارز آزاد به همراه ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در بورس ارائه می‌کنند، گفت: سود را کسانی می برند که این مواد را می‌خرند، اما متاسفانه در کنار آنکه قیمت خودرو که محصول خروجی همین مواد اولیه است بسته و دچار سرکوب قیمتی شد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اگر قرار است قیمت خودرو سرکوب شود یا توسط شورای رقابت برای آن سقف در نظر گرفته شود، چرا برای مواد اولیه داخلی که با سرمایه‌گذاری دولت بومی سازی  شده این اتفاق نمی‌افتد؟ معمولا هیچ کشوری در جهان علاقه چندانی به فروش مواد خام ندارد و در حقیقت مواد خام را داخل بنگاه‌های تولیدی تبدیل به کالای ساخته شده می کند، ارزش گذاری آن در کالای ساخته شده است.

(گزارش)افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اولیه خودرو طی یک سال گذشته/فروش خودرو در بورس راهکاری برای کاهش قیمت آن/مشکلات پیش روی افزایش قیمت خودرو

بهنیا ادامه داد: همیشه این چالش قیمتی را داریم که نرخ خودرو در درب کارخانه یک عدد و قیمت همان خودرو در بازار آزاد بیشتر باشد. اگر قصد داریم یک بار موضوع به طور کامل جمع شود یا سقف قیمتی که برای خودرو در نظر می‌گیرند، برای مواد اولیه نیز در نظر بگیرند یا اگر قرار است مواد اولیه آزاد به فروش شود خودرو را رها کند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: آنچه مردم ناراضی هستند قیمت آزاد بازار خودرو است. خودرو ساز اعلام کرده با توجه به زیان انباشته هر میزانی که افزایش یابد قطعه‌سازان زیان خواهند کرد که این شرایط نابسامانی دارد بنابراین یا شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار یا شورای سیاستگذاری یا خود وزارتخانه راجع به این موضوع باید شجاعانه راه حل درست اتخاذ کند در غیر این صورت این مشکل همراه اقتصاد خواهد بود.

افزایش ۴۰ درصد قیمت مواد اولیه طی سه ماه گذشته

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز گفت: قیمت مواد اولیه طی یک سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد و فقط طی سه ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: بازار هم هوشمند است، مردم هم زمانی که می بینند افزایش قیمت مواد اولیه پیدا می‌کند و پایه پولی ضعیف می شود، طبیعتا این حجم عظیم نقدینگی که در اختیار مردم بوده و در اختیار جامعه است تبدیل به یک کالا می‌شود،  یکی از همین کالا‌های سرمایه ای خودرو است، نقدینگی به سمت بازار خودرو می رود.

بیگلو افزود: اگر بگوییم این افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد واقعا مشمئزکننده است.

او گفت: ما می‌گوییم اگر مواد اولیه در بورس و بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود، خودرو هم باید در بورس قیمت گذاری شود، اگر قرار است خودرو قیمت‌گذاری دستوری شود، در ابتدای زنجیره هم باید همین اتفاق رخ دهد که باید مواد اولیه نیز قیمت‌گذاری دستوری شود.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: یک بار برای همیشه دولت و نظام باید تکلیف خود را با صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی که یک میلیون شاغل دارد، معلوم کند. امیدمان این است که در سال جهش تولید این تکلیف به سمتی معلوم شود که بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم و خودروی بیشتری تولید کنیم و بازار را آرام کنیم. این اتفاقات باعث شده که مردم از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ناراضی باشند.

(گزارش)افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اولیه خودرو طی یک سال گذشته/فروش خودرو در بورس راهکاری برای کاهش قیمت آن/مشکلات پیش روی افزایش قیمت خودرو

بیگلو تصریح کرد: شورای رقابت پیشنهاد را با چیزهای یکه اعلام کرده داریم که بر این اساس ایران خودرو و سایپا مقداری افزایش قیمت دارند. با یک حساب سر انگشتی که انجمن خودروسازان انجام داده است بالای ۵۰ درصد افزایش قیمت درب کارخانه باید داشته باشیم که ناشی از افزایش قیمت مواد است.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: افزایش قیمت خودرو بدترین و آخرین راه حلی است که می‌توانیم داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنیم که با کنترل قیمت مواد اولیه و دادن یارانه مواد اولیه قیمت را تثبیت کنیم، سود را برگردانیم و مردم را راضی نگه داریم که این پیشنهاد قطعی انجمن قطعه‌سازان است که هم ما تولید کننده می‌توانیم از آن منفعت ببریم و مردم هم می‌توانند با یک قیمت ثابت کالا را بخرند.

مشکلات پیش روی افزایش قیمت خودرو

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: خیلی نگران این هستیم که بازار افزایش قیمت دارد که این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. ٢ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری تولید بنزین یورو ۵ است. 

او بیان کرد: فرمول شورای رقابت باعث شد ۴۰ میلیارد تومان ضرر کنیم. از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گله مندیم که هنوز اقدام به تغییر قیمت نکردند در صورتی که از اسفند سال گذشته این وعده را دادند.

نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می‌شود. بین ۷۰ تا ۷۵ قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال ٩١ است.

او گفت: مواد اولیه هر ٢ ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو ٢ سال است که تغییر نکرده است.

نعمت بخش در پایان گفت: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
0
وقتی قطعه ها ومواداولیه دربورس اینقدر افزایش داشته خودرو هم اک وارد بورس شود هم افزایش قیمت دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
0
اقا به این یک میلیون (البته به غیر از نجومی بگیرانی که فرت و فرت پاداش ها و حقوق های نجومی میگیرند) چقدر حقوق میدید؟ بسپرید بانک مرکزی خلق پول کنه و حقوقشون رو بده. هم تورمش و آسیب روانیش کمتره و هم آسیب جانیش. تهشم اگه نشد بگید مردم خودشون حقوقشونو بدن...بس کنید و جمع کنید... خودرو بی کیفیت تولید می کنید و فقط با جمع کردن یه عده کارگر بدبخت دارید خون ملت رو میکنید تو شیشه. اتفاقا کارخونه سایپا و تولید پراید هم رفتیم و دیدیم... خیلی از کارگرا هم عملا بیکارن و یا کار زیادی نمی کنن...خوب یا تولیدتون رو ببرید بالا و یا اینا رو بفرستید خونه که بعدش نگید هزینمون بالاس...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
1
جم کنید عامو.طلا شده ۷۵۰هزار تومن هیشکی نمیگه.فقط هی میگن نخرید نخرید .‌‌‌...با این وضعیت پراید باید بالای ۱۵۰باشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->