برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

نگارخانه «رادین» مشهد تعطیل شد

  • کد خبر: ۲۷۱۷۹
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
نگارخانه «رادین» مشهد تعطیل شد
بعد از کش‌وقوس فراوان میان نگارخانه «رادین» و مسئولان ارشاد، این گالری تعطیل شد. فقط برای بیرون‌بردن اسباب‌‌اثاثیه آنجاست که درِ آن هنوز باز است.
امیری/شهرآرانیوز- بعد از کش‌وقوس فراوان میان نگارخانه «رادین» و مسئولان ارشاد، این گالری تعطیل شد. فقط برای بیرون‌بردن اسباب اثاثیه آنجاست که درِ آن هنوز باز است. مدیر گالری رادین می‌گوید به دوست و آشنا‌ها سپرده است تا بیایند و هر کدام بخشی از وسایل را به امانت نگه دارند تا بعد بتواند درباره آن‌ها تصمیم بگیرد. می‌گوید «به معنای دقیق کلمه ورشکست شده‌ام. هر ماه ۱۷ میلیون هزینه جاری دارم و در این مدت به هر سختی که بود، خودم را سرپا نگه داشته‌ام، اما دیگر از پس پرداخت این هزینه‌ها برنمی‌آیم.»

ماجرای دستور تعطیلی نگارخانه رادین در تیرماه ۹۸
پیش از این تیرماه سال گذشته بود که در پی دستور اداره ارشاد مشهد برای تعطیلی گالری رادین، این موضوع رسانه‌ای شد. ماجرا برمی‌گردد به آن زمان که حمید طالبی، مدیر نگارخانه رادین، در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «در آغاز کار این نگارخانه مدیرکل ارشاد، رئیس ارشاد و معاونت هنری ارشاد از نگارخانه بازدید و تشکر کردند که یک نگارخانه خصوصی با هزینه شخصی ۱۰ میلیون تومان در یک ماه و به عنوان یک فضای فرهنگی در این شهر ایجاد شده و باعث رضایت هنرمندان این شهر است. همچنین تشکر کردند که رونمایی از کتاب و جلسه شعر و نویسندگان در این نگارخانه برگزار شده است. بعد از این ماجرا، همه‌چیز به فراموشی سپرده شد و نمایندگان اداره کل ارشاد نیز بعد از گذشت یک ماه از انتصابشان، می‌گفتند که حق برگزاری رونمایی کتاب در این نگارخانه وجود ندارد یا این حق وجود ندارد که جلسه شاعران خراسان در آن برگزار شود.»
تابستان سال گذشته نیز از اجرای نمایشی به کارگردانی مهدی ضیاچمنی، هنرمند تئاتر شهرمان، در گالری رادین باخبر شدیم. قرار بود هنرمندان با تجربه هنری جدیدی در این مرکز فرهنگی روبه‌رو شوند، اما چند روز بعد خبر لغو اجرای این نمایش منتشر شد. در آن زمان وقتی علت را جویا شدیم که طالبی به ما گفت: «مجوز‌های لازم برای اجرا را گرفته‌ایم، اما الان که وقت اجرا رسیده است، می‌گویند نباید اجرا کنیم.»
رئیس اداره ارشاد مشهد نیز در پاسخ به این مسائل از تخلفاتی سخن گفته بود؛ اینکه بر اساس قانون، نگارخانه‌ها محلی برای ارائه و فروش آثار هنر‌های تجسمی در جهت ترویج هنر‌های تجسمی است و اگر خارج از این چارچوب فعالیت کنند، منع دارد. او همچنین از شکایت همسایه‌ها سخن گفته بود که از سلب آسایش ساکنان اطراف گالری حکایت داشت.
از نظر هنرمندان و افرادی که تا حدودی در جریان این ماجرا قرار دارند، اینکه گالری رادین در چند سال فعالیت خود پا را فراتر از فعالیت‌های معمول یک گالری گذاشته و به مرکزی فرهنگی بدل شده بود، دلیل مناسبی برای کارشکنی نیست، بلکه برگزاری برنامه‌های ادبی، جلسات شعرخوانی و داستان، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد نقاشی، خوش‌نویسی، عکاسی و... همیشه پای تعداد زیادی از هنرمندان را به این مرکز باز می‌کرد. مرکزی که ظرفیت بالایی برای حضور هنرمندان و هنردوستان در شهر ایجاد کرده بود. طوسی، یکی از هنرمندان نقاشی، دراین‌باره می‌گوید: شاید بهتر بود مسئولان به‌جای استفاده از کلمه «خلاف» در قبال انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مضاعف، از ظرفیت موجود برای ارتقای فرهنگ و هنر شهر استفاده بهتری می‌کردند. تخته‌کردن در یک نگارخانه که مرکز حضور تعداد زیادی هنرمند و مرکز برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بوده است، راه‌حل مناسبی به نظر نمی‌رسد.

مسئولان درکی ندارند
حمید طالبی در پاسخ به اینکه آیا تلاش تازه‌ای برای برقراری تعامل با مسئولان در اداره ارشاد داشته است یا نه، می‌گوید: در این چند ماه آن‌قدر سر مسائل مختلف به ما گیر دادند که دیگر خنده‌دار است بروم و بگویم دارم نگارخانه را جمع می‌کنم. من اهل گله‌کردن نیستم، اما شرایط پیش‌آمده زندگی را به‌شدت بر من سخت کرده است. همین الان به دلیل اینکه توان پرداخت هزینه‌های فرزندم را ندارم، در مدرسه ثبت‌نامش نمی‌کنند، چون مدت زیادی است در اینجا فقط هزینه کرده‌ام. من با عشق و علاقه به کار فرهنگی سعی داشتم این مکان را سرپا نگه دارم، اما متأسفانه مسئولان که همیشه زیر باد کولر نشسته‌اند، نمی‌دانند به چه سختی اینجا را نگه داشته‌ام. من از این کار سود مادی عایدم نمی‌شد، الان یک خانه از خودم ندارم که وسایلم را ببرم آنجا و نگهداری کنم. ناچارم از دوستانم کمک بخواهم، اما متأسفانه مسئولان درکی از این چیز‌ها ندارند.
نظری ندارم
وقتی با محمدرضا استادی، رئیس اداره ارشاد مشهد، تماس می‌گیریم تا نظرش را درباره تعطیل‌شدن یکی از نگارخانه‌های موفق در شهرمان بدانیم، حاضر به گفتگو با ما نیست. می‌گوید شما نمی‌توانید تشخیص دهید فعالیت آنجا خوب بوده یا نه. باید مرجع تشخیص آن کار نظر بدهد و در پایان می‌گوید نظر و اطلاعی ندارم.
استادی می‌گوید اصلا از تعطیل‌شدن گالری رادین خبر ندارد و مسئول آنجا باید به اداره ارشاد خبر می‌داده است تا فکری برایش شود.

لزوم تعامل به جای روند تعطیلی 
با اوضاع پیش‌آمده به نظر نمی‌رسد گالری رادین بتواند دوباره سرپا شود؛ بنابراین مُهر تعطیلی نگارخانه رادین که بدون آمار و ارقام مراجع تشخیص هم می‌توان درباره کیفیت کار آن نظر داد، بر سردر فرهنگ و هنر شهرمان حک می‌شود. سال گذشته هم یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های شهر به نام «آرتین» به دلایلی که از نبود تعامل بین مسئولان و هنرمندان حکایت می‌کرد، تعطیل شد. شاید لازم باشد مسئولان درباره روند تعطیل‌شدن فعالیت‌های هنری به دلیل نبود تعامل و استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهر پاسخی روشن دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->