نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

تخریب کوه الوند در پوشش «جاده سلامت»

  • کد خبر: ۲۸۴۵۳
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
  • ۱
تخریب کوه الوند در پوشش «جاده سلامت»
عباس محمدی_ دیده‌بان کوهستان

الوند همدان، فقط یک کوه نیست؛ کوهستانی است که حیات طبیعی و فرهنگی منطقه بزرگی از غرب میهن وامدار آن است و بخش مهمی از تاریخ ایران در بستر آن رقم خورده است.

واژه «الوند» که با اروند و ارونت هم‌ریشه و به‌معنای رونده، بالنده و تیزروست، خود نشانگر جایگاه والای این کوهستان در نظر ایرانیان است. با همه ارزشی که پدران ما برای همه کوه‌ها (به‌ویژه آنها که پیشوند «ال» دارند) قائل بودند و با وجود مراقبتی که از این رویشگاه‌های برکت‌خیز داشتند، شوربختانه در دهه‌های اخیر، چیره شدن طمع‌ورزی‌ها بر فرهنگ کهن سبب تخریب شدید کوه‌ها شده است.

الوند را می‌توان به‌عنوان یک «مورد مطالعاتی» برای پژوهش در زمینه‌ آسیب‌های وارد بر محیط‌های کوهستانی درنظر گرفت. در میان عامل‌های پرشمار تخریب و آلوده‌سازی این کوهستان، تله‌کابین گنج‌نامه جایگاهی شاخص دارد. این تله‌کابین به‌تنهایی نقشی بسیار کارآمد در دامن زدن به ساخت‌وساز، دستکاری در سامانه آب‌شناختی کوه، بد شکل کردن چشم‌اندازهای طبیعی و تجاوز به حریم میراث فرهنگی منطقه داشت.

نطفه این تله‌کابین با پی‌ریزی دکل‌های آن در حریم اثر ملی کتیبه گنج‌نامه در اوایل دهه 80ریخته شد که پس از چند سال پیگیری دوستداران میراث‌فرهنگی، خط تله‌کابین فقط اندکی دورتر برده شد و هنوز هم پایه‌های اولیه دکل‌ها سر جای خود باقی است.

در مرحله‌های بعد، تله‌کابین سبب تخریب جبران‌ناپذیر چمنزار «میدان میشان» و باز شدن پای نهادهای دیگر مانند هلال‌احمر شد که به بهانه امدادرسانی و...، ساختمان‌های بدقواره‌ای در محیط زیبای کوهستان بنا کردند و جاده کشیدند. در چند روز اخیر، تشکیلات تله‌کابین گنج‌نامه اقدام به تعریض بسیار گسترده جاده غیرقانونی و غیرضروری گنج‌نامه در میدان میشان کرده که موجب خشم و اندوه طبیعت‌دوستان همدان شد. بهانه این تجاوز، ترمیم جاده برای خدمات‌رسانی، فراهم کردن امکانات تفریحی و کمک در امر امداد است.

حتی در یک تناقض‌گویی بی‌معنا مدعی شدند «جاده سلامت» به بهبود وضع محیط‌زیست و سلامت مردم کمک می‌کند! این ادعای بی‌پایه در حالی عنوان می‌شود که الوند از دیرباز اساسا با جاذبه طبیعی خود، فراهم‌کننده امکانات تفریحی برای مردم بود و طبیعت آن بی‌نیاز از نهال‌کاری و اقدامات نمایشی است که آب و دیگر منابع را به هدر بدهد. در مورد لزوم جاده برای امداد و جست‌وجو، یادآور می‌شوم که بیشترین تلفات کوهستانی، در اطراف پناهگاه‌ها، جاده‌ها، تله‌کابین‌ها و دیگر تأسیسات رخ داده است. برای مثال، کل تلفات کوهستان توچال در شمال تهران، شاید 30 مورد نباشد که اغلب هم در نتیجه اشتباه انسانی رخ می‌دهد. اما فقط در یک مورد (۴ دی‌ماه ۱۳۹۷) 10 دانشجو بر اثر واژگون شدن اتوبوس در ارتفاعات توچال در جاده دانشگاه آزاد، کشته و ۲۸ تن دیگر هم زخمی شدند.

همچنین چند تن از کشته‌شدگان توچال، قربانی احساس امنیت کاذبی شدند که تله‌کابین و دیگر تأسیسات القا کرده بودند. بدین‌ترتیب ضرورت دارد سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان میراث فرهنگی و مدیران شهر همدان عملیات تعریض جاده گنج‌نامه – میدان میشان را به سرعت متوقف و این جاده را مسدود کنند. بدیهی است که هزینه و جریمه این اقدام نیز برعهده مسببان تخریب الوند است.

منبع :همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
تله کابین. مساوی است با تخریب کوهستان پر شدن جیب یه عده خاص
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->