سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پستان چقدر نقش دارد؟ حداکثر سن بازنشستگی برای زنان و مردان اعلام شد + جزئیات عملیات اطفای آتش بازار شادآباد ادامه دارد| سه فوتی و هشت مصدوم کشف ۳۶ فقره سرقت کابل‌های برق در جنوب شهر مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) شیوع یک بیماری پوستی در مشهد و خراسان رضوی ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) الزام طلافروش‌ها به نصب دوربین مشرف به چهره مشتریان بهبود کیفیت نان و ترویج مصرف آرد و نان کامل، در اولویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصرف زیاد قند‌های ساده ممکن است باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان شود یارب، نظر تو برنگردد! بازدید مقامات قضایی خراسان رضوی از روند احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) مشهد شناسایی ۷۲۶۱ فرد مبتلا به سل در سال ۱۴۰۲ | هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای درمان هر مورد ابتلا به سلِ مقاوم منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است اعترافات تکان دهنده مردی که خانواده همسر خود را گروگان گرفت + عکس یک گروه خونی نادر در کرمان شناسایی شد افزایش ۳۶ درصدی ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان | ۵۰ درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان باید در بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شود سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۴۰۰ هزار زن سرپرست‌خانوار در کشور وجود دارد | اجرای طرح بیمه طلاق توافقی انتقال هوایی قلب اهدایی نوجوان چهارده‌ساله؛ این بار در اصفهان (۲۲ مهر ۱۴۰۳) اصرار بر مصرف برند خاص شیرخشک رگولار توجیه ندارد درباره انجمن حمایت از زندانیان خراسان رضوی | حامیان روز‌های سخت طرح سامان‌دهی نظارت بر دانشگاه آزاد مجدداً در مجلس کلید خورد با شکایت مردی مشهدی، یک کلاهبردار در لب مرز دستگیر شد استان‌های شرق کشور از امروز تا سه‌شنبه (۲۲ تا ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳) منتظر بارش باران باشند
سرخط خبرها

مصرف زیاد قند‌های ساده ممکن است باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان شود

  • کد خبر: ۲۹۴۱۸۱
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
مصرف زیاد قند‌های ساده ممکن است باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان شود
استادیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تأکید بر مصرف صبحانه به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی دانش‌آموزان گفت: مصرف زیاد قند‌های ساده توسط دانش‌آموزان ممکن است باعث کاهش تمرکزشان بشود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سارا موحد مهم‌ترین نکته در بحث تغذیه دانش‌آموزان را عدم حذف وعده‌های غذایی و توجه ویژه به وعده صبحانه دانست و گفت: برای اینکه دانش‌آموزان در صبحگاه احساس شادابی و گرسنگی داشته باشند، باید حدود یک ساعت قبل از اینکه به مدرسه بروند، از خواب بیدار شوند و بهتر است که وعده صبحانه در منزل صرف شود، به ویژه اگر تمام اعضای خانواده در کنار هم باشند؛ چراکه علاوه بر ایجاد محیط نشاط‌انگیز باعث می‌شود فرزند ما اشتهای بهتری نیز داشته باشد و بعد از صرف صبحانه در مدرسه حاضر شود.

وی در رابطه با بهترین مواد غذایی برای صرف در نوبت صبحانه گفت: صبحانه کلاسیک که شامل نان، پنیر، تخم مرغ و کره، حلوا ارده و کره بادام زمینی است، اغلب صبحانه خوبی بوده و وعده غذایی ایده آل وعده‌ای است، که سه گروه وعده غذایی را دارا باشد، بر همین اساس تاکید می‌شود که اطفال روزانه ۳ تا ۴ واحد میوه و همین طور ۳ تا ۵ واحد سبزیجات را حتما استفاده کنند. همچنین مصرف لبنیات در اطفال اهمیت بسیار بسزایی دارد، چرا که از منبع و کیفیت پروتئینی بالایی برخوردار است و یک میان وعده بسیار خوب برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود. 

این متخصص تغذیه درباره گروه مواد غذایی گوشت‌ها و جایگزین آنها مثل انواع حبوبات و آجیل نیز گفت: آجیل‌ها وعده‌های غذایی خوبی هستند. این گروه از مواد غذایی سرشار از منبع پروتئین بوده و می‌توانند بین ۲ تا ۳ واحد در رژیم غذایی دانش‌آموزان قرار بگیرند.

دکتر موحد با تأکید بر اهمیت مصرف میان وعده در بین دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان چاشت را از منزل با خود به مدرسه ببرند و بهتر است که از دوران مدرسه آنها را عادت دهیم که قند‌های ساده را کمتر استفاده کنند. ضمن اینکه انواع میوه جات، سبزی جات و انواع نان‌ها و ساندویچ‌ها مثل ساندویچ نان، پنیر سبزی و نان و تخم مرغ و همچنین ساندویچ کره و مربا و انواع کیک‌هایی که در منزل تهیه می‌شوند، تغذیه بسیار خوب و سالمی هستند، چرا که ارزش غذایی بالایی دارند.

استادیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه درباره اهمیت تغذیه در میزان وزن دانش‌آموزان گفت: در این دوران باید مراقب دانش‌آموزان باشیم که، دچار کاهش وزن و لاغری نشوند و همین طور آنها با خوردن کیک و شیرینی و بیسکوییت و ... خیلی اضافه وزن پیدا نکنند در عین حال، مصرف زیاد قند‌های ساده می‌تواند باعث کاهش تمرکز در دانش‌آموزان شود؛ بنابراین بهتر این است که وعده ناهار خیلی دیر نباشد. برخی اوقات دانشن آموزان کیف در مدرسه هستند یا اینکه بعد از ساعات مدرسه تا عصر در کلاس می‌مانند لذا، بهتر است که وعده ناهار را به همراه داشته باشند و قاعدتا در این مدارس امکاناتی مثل یخچال و وسایل گرم کردن غذا وجود دارد.

همچنین در صورتی که امکان گرم کردن غذا وجود ندارد، می‌توان در منزل ساندویچ‌های حاوی گوشت، مرغ یا ماهی تهیه و در کنار آن سبزیجات قرار داد، تا آن سه وعده غذایی تأمین شود.

دکتر موحد افزود: با توجه به اینکه همراه داشتن بطری یا قمقمه آب، در کلاس ممانعتی ندارد، به دانش‌آموزان تأکید کرد با اجازه معلم حتما مایعات کافی را در مدرسه مصرف کنند.

نکته مهم دیگر در کنار تغذیه سالم، داشتن خواب با کیفیت و کافی برای دانش‌آموزان سنین رشد است. هچنین دانش‌آموزانی که از سن رشد آنها گذشته و در دوره دوم دبیرستان قرار دارند برخورداری از خواب با کیفیت، بسیار مهم است چرا که، این افراد امتحانات نهایی و کنکور را در پیش رو دارند، بنابراین باید خواب کافی و خوبی داشته باشند.

وی گفت: بهتر این است که فرزندمان را عادت دهیم، که شب دیر نخوابند یا صبح زود از خواب بیدار شوند و با برنامه ریزی دقیق پس از ورود به منزل و صرف ناهار و استراحت کوتاه، به انجام تکالیف و مطالعه در ساعات اولیه شب بپردازند و ساعات پایانی شب را اعضای خانواده در کنار هم باشند تا استرس دانش آموز نیز کاهش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->